عمومی

گلوله دفرمه و معمای قتل میترا استاد

گلوله دفرمه و معمای قتل میترا استاد

ترور متحدین اوستاد توسط محمدعلی نجفی ، شهردار پیشین تهران ، به اوج خود رسیده است. پس از چندین آزمایش ، رضایت نهایی والدین متحد به دست آمد. با این حال ، در این مورد ، پرونده قتل زودرس به دلیل تلاش وکلا به قتل غیرقانونی تغییر یافت.

به گزارش دنیای 77 ، آرمان همچنین نوشت: “با این حال ، این دیدگاه دوباره تغییر یافت و محمدعلی نجفی دوباره به جرم قتل با قصاص به شش سال و نیم زندان محکوم شد.” از طرف دیگر نجفی همچنان در زندان است و اگر به او وثیقه داده شود ، به دلیل گزارش رسانه ها ، تلاش برای تأمین آزادی وی از زندان ناکام مانده است.

وی برای بررسی آخرین جزئیات این پرونده پردرآمد ، با وکیل محمدعلی نجفی ، حمیدرضا گودرجی صحبت کرد ، که می توانید در زیر بخوانید.

براساس کدام سند نتیجه می گیرید که ترور مرحوم متحد اوستاد توسط آقای نجفی غیر عمدی بوده است؟

پرونده آقای نجفی یکی از بزرگترین تاریخ ایران است. این امر به این دلیل است که از زمان قتل ، اکثر اقشار جامعه مراحل مختلف تحقیقات این پرونده را دنبال کرده اند و همیشه اخبار مربوط به این پرونده را از رسانه ها دنبال کرده اند. وقتی این پرونده قتل را مطالعه کردم ، فهمیدم که نقص های زیادی در این پرونده وجود دارد و من این نقص ها را به دادگاه گزارش کردم و از دادگاه خواستم تا پرونده را به دادسرا ارسال کند. قاضی پرونده آقای کشکولی بیمار و بیمار بود و به همین دلیل دو جلسه رسیدگی برای رفع خطاهای این پرونده برگزار شد. در این دو جلسه اتفاقات بسیار مهمی رخ داد که روند پرونده را تغییر داد.

در این دو جلسه چه اتفاقات مهمی رخ داده است؟

یکی از مباحث مطرح شده در این جلسه این بود که گزارش های تهیه شده توسط تیم تحقیق صحنه جرم مغایر با محتوای گزارش پزشکی قانونی و سایر پرونده های پرونده بود. به عنوان مثال ، تیم تحقیق صحنه اعلام كرد كه گلوله در پشت دست افتاده و از کف دست بیرون آمده است. با این حال ، براساس گزارش پزشکی ، این گلوله به کف دست خود اصابت کرده و از پشت به او اصابت کرده است. نکته دیگر این است که اندازه گلوله ای که به سینه می خورد گرد و گرد است. شکل گلوله بیضوی بود. اگر یک گلوله با کالیبر 9 میلی متر به طور مستقیم به مکانی برخورد کند ، یک تصادف گرد است. در همین حال ، محل گلوله به سینه مرحوم استاد بایائو برخورد کرد. این بدان معنی است که این گلوله به طور مستقیم به خانم اوستاد اصابت نکرده ، اما در جایی دیگر به او اصابت کرده است. این روند پرونده را تغییر داده است. به همین دلیل ، ما از دادگاه خواسته ایم گلوله هایی را که به استاد فقید زده است بررسی کند تا مشخص شود که گلوله دست نخورده است یا تغییر شکل یافته است. در نتیجه ، کارشناسان حوزه تحقیقات هویت ، این گلوله را بیشتر آزمایش کرده اند. گزارشی که وی ارائه داد تکان دهنده بود. در این گزارش آمده است که نیمی از شانکارا در بالای گلوله تغییر شکل یافته و از بین رفته است. در نتیجه ، گلوله تحریف شده و محلی که گلوله شلیک شده غیرمستقیم بوده است. اگر این دو چیز را کنار هم بگذاریم ، برای کسانی که از موضوع جنایی آگاهی دارند ، یک تئوری و حدس می زند.فرضیه این است که گلوله پس از اولین بار در جایی به ضرب گلوله خانم اوستاد اصابت کرد. اداره شناسایی دو نظریه داشت. تئوری اول این است که یکی شلیک شده و گم شده و دیگری در سینه شلیک شده است. نظریه دوم این است که همان گلوله در دستش او را در سینه زده و استاد را کشته است. به طور طبیعی ، دادستانی باید مشخص کند که تئوری اصلی این پرونده محوری است. با این حال ، این مورد نبود و یکی از عیب های این پرونده بود.

مشخص نیست گلولاتی که پیدا شده اند وی را در سینه زده اند.

گزارش های مقدماتی حاکی از آن است که سه شلیک به پشت بام ، یک ضربه به دیواره و دیگری به دست اصابت کرده و در نهایت قفسه سینه سقوط کرده است که در کل به نه شوت رسیده است. در مطالعه بعدی اما سه علامت گلوله در سقف ، یکی در لبه وان ، یکی روی دیوار در سمت راست ، دیگری روی کابینت اتاق زیر شیروانی ، دیگری روی دیواره بالای وان ، دیگری روی دیوار. در کنار دیوار بالای وان ، یک گلوله در دست و یک گلوله در سینه او بود. در نتیجه ، در مجموع 10 زخم گلوله در صحنه رخ داده است. نکته مهم این است که این حکم تا زمان رسیدگی به دادگاه تحویل داده شد و پرونده برای اولین بار به دیوان عالی کشور ارسال شد و این حکم واژگون شد و ما فکر نمی کردیم سقف صحنه قتل نادرست باشد.

چرا یک گلوله به تحقیقات آینده اضافه شد؟

این به دلیل عدم دقت در مطالعه بوده و عینی نبود. ذکر این نکته حائز اهمیت است که این سه ضربه به سقف کاذب برخورد کرده است. کارشناسان تصور می کردند که این گلوله ها در پشت بام وجود دارد. با این حال ، تلاش های کارشناسان برای اثبات این ادعا ناموفق بوده است. دیگری گفت: سلاح مورد استفاده در این قتل دارای 13 گلوله است که از این تعداد 5 قبضه شلیک شده و هشت مورد نیز کشف شده است. بررسی پرونده های کیفری ، به ویژه در چنین مواردی ، در صورت عدم توجه کافی به اهمیت این سطح ، مستعد خطا است. روزی که آقای نجفی خود را معرفی کرد ، در یک گزارش پلیس آمده است که آقای نجفی سلاح گرم ، یک ماکت و پنج گلوله را تحویل داده بود که گزارش های بعدی باعث افزایش تعداد عکس های رسیده به 26 ژوئیه شد. این یک خطای محاسبه بود. به نظر می رسد تیم های تحقیقات جنایی ما هنوز تجربه کافی در یک زمینه مهم اجتماعی کسب نکرده اند. پرونده آقای نجفی یک اتفاق عادی نبود؛ بلکه این امر در رسانه های سنگین و محیط های اجتماعی دنبال شده است. به همین دلیل ، به نظر می رسد که عجله غیر عمدی برای تحقیق در مورد این پرونده وجود داشته است که عمدی نبود.

آیا از این برداشت مطمئن هستید؟

بله ، عمدی نبود ، اما عجله داشت. به عنوان مثال ، دادستان سعی کرد هر چه سریعتر پرونده را به دادگاه منتقل کند. دو صحنه در صحنه قتل پیدا شد. یک گلوله در بدن آن مرحوم و دیگری در حمام پیدا شد. سوال این است که با سه عکس دیگر چه اتفاقی افتاد؟ این هیئت سه نفره معتقد است که گلوله ها در اثر اصطکاک به پشت بام شکسته ، منفجر شده و به زمین انداخته و سپس به دیوار برخوردند. همچنین چند پودر به ما نشان داده شده است. با این حال ، هنوز برای من مشخص نیست که آیا این سه گلوله پودر است یا خیر.

چگونه می توان گلوله ها را پس از برخورد به سقف و دیوار خرد کرد؟

پودر قطعات بسیار کمی دارد. به گفته کارشناسان ، این گلوله ها به دلیل اینکه چندین بار به دیوار و سقف ضربه خورده و اصابت کرده اند شلیک شده و شکی نیست که پنج گلوله نیز شلیک شده است.

در چه شرایطی پنج عکسبرداری 10 صحنه در صحنه قتل ساخته شده است؟

این موضوعی است که سالهاست از من به عنوان وکیل پرونده و به عنوان بازپرس ویژه ترور در تهران مورد سؤال قرار گرفته است. گلوله ای که به مکانی برخورد می کند مستقیماً ویژگی های خاص خود را دارد و یک گلوله که به پیکان برخورد می کند ویژگی های دیگری نیز دارد. هنگامی که یک گلوله 9 میلی متر مستقیم برخورد می کند ، از حدود 9 میلی متر تا یک سانتی متر یا یک دهم سانتی متر برخورد می کند. گلوله خانم استاد را یک و نیم و دو سانتی متر اصابت کرد. همین وضعیت در مورد دو گلوله که به پشت بام برخورد کرده و یک و نیم به دو ضربه می خورد نیز صدق می کند. کارشناسان معتقدند که این عکس ها توسط کماندار از این نوع شلیک شده است.

آیا در جریان تحقیقات برای شما پیش نیامد که عکسهای مختلفی می توانست از عکسهای مختلف شلیک کند؟

نه ، من این تصور را نداشتم. تمام گلوله ها از کالیبر 9 میلی متری بود و به گفته کارشناسان ، گلوله هایی که از بدن خانم خانم استاد بیرون آمده نیز از همان سلاح شلیک شده اند. کارشناسان می گویند این شلیک ها می توانست چندین بار شلیک شود. با این حال ، یک متخصص گفت که شلیک گلوله در حمام کوچک امکان پذیر نیست. استاندارد کار وکلا اظهارنامه موکل آنها است. آقای نجفی بیش از 40 سال تجربه در اداره کشور دارد. وقتی دادگاه به طور رسمی و علنی نحوه وقوع این قتل را توضیح داد ، شکی نیست که این قتل توسط آنها مرتکب شده است. حتی وقتی که با آنها به عنوان مشتری درباره تعداد گلوله ها و رزرو آنها صحبت می کنم ، بسیار مهم هستم. سؤال مهم من این است که چگونه این پنج گلوله 10 حفره گلوله شلیک کرد. باید تلاش شود تا ابهامات روشن و برطرف شود. یک گلوله به لبه وان برخورد کرده و به ته وان غرق شد. با این حال ، دستگاه قضایی حاضر به تیراندازی نیست. ما اعتقاد داریم که این گلوله در “جنون” دستکش وجود دارد و تئوریهای قتل پیش از موعد را از بین می برد.

چگونه می توان با برداشتن این گلوله ها سرعت قضیه را تغییر داد؟

کارشناسان می گویند وی تیرباران شده و سپس خانم اوستاد او را در سینه زده است. البته دیوان عالی کشور این استدلال را نپذیرفت. ما اعتقاد داریم گلوله ای که پیدا شد دو گلوله بود که استاد را در سینه زد. استدلال ما این است که او چند قطره خون را در وان خود که خانم اوستاد در آن خوابیده بود ، دید. خونریزی بزرگی در کف حمام و دور از وان دیده می شود. در نتیجه ، می توان نتیجه گرفت که گلوله در حال رهگیری ، خونریزی و غرق شدن در لبه وان است. به همین دلیل ، اگر گلوله شلیک می شد و آزمایش “دیوانه” روی آن انجام می شد ، احتمالاً نظریه های قبلی را نقض می کرد ، اما تاکنون انجام نشده است. دکتر کاهانی ، آسیب شناس پزشکی قانونی در جلسه دادگاه ادعا کرد که باید جسد اعدام شود تا رادیوگرافی از استرنوم خود را به بدن میترا استاد بدهد ، که این قتل را عمدی انکار کرد. با این حال ، این درخواست توسط دادگاه تأیید نشده است. از طرف دیگر ، هیچ دادگاهی موافقت نکرد كه گلوله را از زیر وان حمام خارج كند تا جنون خانم استاد را آزمایش كند. اینها نقاط تاریک است که گوشه های این پرونده را روشن می کند ، اما تلاش وکلا هنوز ناکام مانده است.

چه اتفاقی افتاد از لحظه قتل تا اینکه آقای نجفی خود را به پلیس معرفی کرد؟

پس از کشته شدن آقای نجفی ، وی نامه ای را به دخترش نوشت و با راننده تماس گرفت و نامه ها و نامه های شخصی وی را برای تحویل دخترش به راننده داد. پس از آن آقای نجفی اسلحه را با مجوز خود گرفت ، از خانه بیرون آمد و با اتومبیل اجاره ای کمتر مسافرت کرد. وی پس از بازدید از حرم امام معصومه (ع) و تلاوت فاتحه در حرم والدینش ، وی با اتومبیل اجاره ای به تهران بازگشت. به محض ورود به تهران ، تاکسی گرفت و خود را به سازمانهای اطلاعاتی معرفی کرد. دادگاه حكم داد كه آقای نجفی می خواهد كشور را ترك كند. سؤال اینجاست ، چگونه شخصی که می خواهد کشور را ترک کند ، کارت ملی ، گذرنامه و حساب های بانکی خود را به دختر خود تحویل دهد و آنها را با خود نبرد؟ کسی که می خواست کشور را ترک کند به اداره اطلاعات شاپور می رفت و از افسر حاضر در آنجا می خواست تا او را به سمت رئیس پلیس ببرد؟ از آقای نجفی پرسیدم که چرا مصاحبه را انجام داد؟ او پاسخ داد كه من با مردم كشورم مصاحبه كرده ام تا بدانم كه هيچ تمايلي به ترك كشور ندارم. واقعیت امر این است که زندگی آقای نجفی به خاطر پشیمانی های زیادی که در خانه با خانم استاد در خانه داشته است خراب شده است. آقای نجفی با قصد قبلی خود اقدام به ترور وی نکرد. وی گفت هدف وی ارعاب آنها در ترك رفتار مخرب خود یا تبعیض نسبت به آنها بوده است. در نتیجه ، قتل کاملاً غیر منتظره بود.

روند رضایت خانواده استاد فقید چه روندی داشته است؟ آیا شایعه میانجیگری برخی بزرگان به حقیقت پیوسته است؟

مذاکرات برای جلب رضایت خانواده استاد فقید به یک امر یک روزه تبدیل نشد. ما سعی کردیم وضعیت عاطفی نامطلوب والدین و خواهران و برادران استاد فقید خود را درک کرده و وضعیت عاطفی این خانواده محروم را بهبود بخشیم. در ابتدای پرونده اظهاراتی وجود داشت که هرگز با رضایت خانواده استاد قابل اجرا نبود. در خانواده خانم خانم استاد در کرمانشاه یک قبیله وجود دارد که یک قبیله بزرگ دارد. دوستان آقای نجفی در این منطقه برای رضایت خود با بزرگان قبایل مشورت کردند. در این حالت ، حتی برخی از دوستان آقای نجفی که دارای موضع سیاسی هستند در این روند کمک کردند. با پدر خانم استاد صحبت کردم. او فردی آرام و آرام بود و هرگز توهین آمیز صحبت نکرد. অন্যদিকে, উপজাতির প্রবীণরা যখন ওস্তাদের পরিবার এবং নিহতের ভাইয়ের সাথে কথা বলেছিলেন, আমরা ওস্তাদ পরিবারকে বিরক্ত করতে এমন কোনও আচরণ দেখাইনি। ফলস্বরূপ, আলোচনার প্রক্রিয়াটি ইতিবাচক দিকে এগিয়ে যায় এবং শেষ পর্যন্ত সন্তুষ্টির দিকে নিয়ে যায়। এক্ষেত্রে, মিসেস ওস্তাদের যৌতুকের দাম, যা এক হাজার তিনশো বাহাত্তর সোনার মুদ্রা ছিল, উত্তরাধিকারীদেরকে প্রদান করা হয়েছে, এবং প্রায় দুই বিলিয়ন টোমানকে মিসেস ওস্তাদের সন্তানের ব্যয়ের জন্য বিবেচনা করা হয়েছে। মিঃ নাজাফি জোর দিয়েছিলেন যে তার ছেলের ভবিষ্যত নিশ্চিত করার জন্য অর্থ বরাদ্দ করা উচিত যাতে মিসেস উস্তাদের সন্তানের ভবিষ্যত চ্যালেঞ্জ না হয়। দুর্ভাগ্যক্রমে, মিডিয়ার বিতর্ক মিঃ নাজাফির কারাগারে প্রত্যাবর্তনের কারণ হয়েছিল। জনাব নাজাফি যখন তার বাবা-মায়ের সম্মতি পেয়েছিলেন তখন তাকে মুক্তি দেওয়া হয়েছিল। তবে, তাকে মুক্তি দেওয়ার সাথে সাথেই তার বিরুদ্ধে একটি প্রচণ্ড মিডিয়া হাইপ ছিল, যার ফলে ৪৮ ঘন্টা পরে তাকে আবার কারাগারে স্থানান্তরিত করার সিদ্ধান্ত নেওয়া হয়েছিল। আজ অবধি, আমরা তাদের মুক্তির জন্য সমস্ত আইনী পদক্ষেপ নিয়েছি; তবে এক্ষেত্রে সংবেদনশীলতার কারণে তাকে মুক্তি দেওয়া হয়নি।

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا