عمومی

فنر نرخ ارز چطور در می‌رود؟

فنر نرخ ارز چطور در می‌رود؟

تا زمانی که نرخ تورم در کشور ما تفاوت چشمگیری با نرخ دلار نداشته باشد ، راهی برای گسترش شکاف بین دو نرخ تورم وجود ندارد.

ممکن است چند روز و حتی چند ماه طول بکشد تا با تزریق بیشتر از تقاضا ، قیمت را به صورت مصنوعی تثبیت کند ، اما همیشه اینگونه نیست ، ثانیا ، اساسی و منطقی نیست؛ این امر به این دلیل است که بهار قیمت را منجمد می کند و انرژی خود را ذخیره می کند و با گذشت زمان با بهانه ای کمی بهار را کم می کند و قیمت ها می پرند. به نظر می رسد این اتفاق بارها در بازار ارز ایران رخ داده است و مهمترین دوره افزایش پنج برابری ارز در سال 1997 بود.

دلیل اصلی ورود خریداران به بازار ارز در این زمان ، روند نزولی قیمت سهام است زیرا همه ما می دانیم که سرمایه در معرض خطر است و به محض احساس خطر ، سریعاً به سمت بازار حرکت می کند. بازارها کم خطرتر می شوند.

در حال حاضر ، به نظر من ، بهترین راه برای مبارزه با تاجران و سودجویان درگیر در تجارت در بازار ارز ، سیستم پلیس نیست بلکه مدیریت بازار است که تعدیل منظم آن براساس تفاوت تورم کشور و نرخ بهره است. ما و کشورهای محروم دلار از یک طرف و کاهش شدید نرخ بهره و نزدیک شدن به تورم از سوی دیگر و البته اهداف یارانه از مهمترین تعهدات برای اقتصاد کشور است.

ثبات فقط زمانی امکان پذیر است که نرخ بهره و تورم نزدیک به صفر باشد در غیر این صورت می تواند غیرواقعی ، دستوری ، مصنوعی و بی ثبات باشد. تا زمانی که بین نرخ تورم و دلار در کشور ما اختلاف حدود 3 درصد وجود نداشته باشد ، باید ارزش دلار به طور طبیعی به یک هزارم هزار برسد و اگر اینطور نشود ، به این معنی است که قیمت بهار سقوط خواهد کرد.

می خواهم دوباره تأکید کنم که بزرگترین مشکل اقتصاد کشور در حال حاضر پول یا بنزین یا ماشین یا هر کالای دیگر و البته برای مهمترین ارز ، قیمت های گرانبها و غیر واقعی و غیر منطقی است.

* رئیس پیشین انجمن تغییر پول

223225

دکمه بازگشت به بالا