عمومی

مشروعیت بین‌المللی بدون مقبولیت داخلی در افغانستان راه به جایی نمی‌برد

مشروعیت بین‌المللی بدون مقبولیت داخلی در افغانستان راه به جایی نمی‌برد

به گزارش منابع دنیای 77،

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر امروز (چهارشنبه، 5 آبان) پس از دومین دیدار همسایه افغانستان و روسیه در تهران، در نشست خبری با رسانه های داخلی و خارجی توضیحاتی درباره این دیدار ارائه کرد. از خبرنگاران در مورد تحولات اخیر بپرسید. او در مورد سیاست خارجی پاسخ داد.

وزیر امور خارجه با اشاره به نشست تهران درباره افغانستان گفت: بیانیه 5 نهایی امروز به وقت تهران در پایتخت منتشر می شود. بیانیه پایانی نه تنها از موضع ایران، بلکه از دیگر همسایگان نیز سخن می گفت. بیانیه نهایی محدوده ای است که موقعیت های کلی ما را با هم مقایسه می کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص مهمترین دستاورد نشست تهران و نتیجه آن افزود: حضور چهار وزیر و عملاً دو وزیر در کنار همسایگان افغانستان در تهران یک اتفاق مهم و یک پیام است. مهمترین چیز تمرکز بر راه حل سیاسی در افغانستان بود.

وی گفت: ما بر ضرورت ایجاد یک حکومت فراگیر در افغانستان با مشارکت همه اقوام تاکید می کنیم. مشروعیت بین المللی بدون پذیرش داخلی کارساز نخواهد بود و باید تلاش کرد تا همه طرف ها در همه کشورهای همسایه برای دستیابی به یک حکومت فراگیر در افغانستان تشویق شوند. ما نگرانی های مشترکی داشتیم، از جمله حقوق بشر و وضعیت زنان، گسترش تروریسم و ​​جنبش داعش، افزایش فقر و هجوم پناهندگان.

امیرعبداللهیان ادامه داد: همه ما تاکید کرده‌ایم که کشورهای همسایه و جامعه جهانی باید به هیئت حاکمه افغانستان کمک کنند تا در حکومت مشارکت کند و به همه افغان‌ها کمک کنند تا با اتحاد ملی از دوران سخت 20 سال جنگ در آمریکا بیرون بیایند. افغانستان.” .

وی گفت: “ما با تمام احزاب افغانستان در ارتباط هستیم. در سطح امنیتی، ما با هیئت حاکمه افغانستان در ارتباط هستیم.” به دعوت سفیر ایران با وزیر امور خارجه هیأت افغانستان دیدار کردیم و نگرانی های خود را از طریق این ارتباط بیان کردیم.

وی گفت: اقدامات لازم برای مدیریت موج احتمالی ورود پناهجویان به ایران در فصل سرما را بررسی کرده و نسبت به امنیت مرزها و افزایش قاچاق مواد مخدر و مسائل مربوط به امنیت مرزها و امنیت ملی ابراز نگرانی کرده ایم. مقامات و حاکمان افغانستان می گویند که تهدید تروریستی در افغانستان نباید به همسایگان سرایت کند.

امیرعبداللهیان گفت: فرمت مسکو با مشارکت کشورهای منطقه شکل گرفت و از طرف ما آقای کاظمی کاومی در این نشست حضور داشت. ما هر قالبی را که به صلح، ثبات و امنیت در افغانستان کمک می کند و به نگرانی های منطقه ای رسیدگی می کند، مثبت و سازنده می دانیم. ما از مسکو برای این ابتکار تشکر می کنیم. لاوروف با جلسه تماس گرفت و ما صحبت های او را شنیدیم. قالب منطقه ای که به دور از دخالت و جنگ خارجی توسط بیگانگان در منطقه از جمله در قالب همسایگان منطقه ای تقویت می شود. ایران به تلاش های خود برای تشویق همه طرف ها برای دستیابی به راه حل سیاسی ادامه داده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که مردم افغانستان از شما چه انتظاری دارند و موضع ایران چیست، گفت: در افغانستان جلوی ورود کمک ها به افغانستان را گرفته ایم، مبادلات مرزی خود را قطع کرده و مردم افغانستان را مسدود کرده ایم. از کمبود مواد غذایی و امکانات بهداشتی.

وی افزود: در مبارزه با داعش باید توصیه های امنیتی لازم را به همه طرف های افغانستان ارائه کنیم تا در مبارزه با تروریسم که ممکن است با امنیت ملی و مرزهای مشترک ما مرتبط باشد و خواهد بود، موفق شویم. .» ما خواهیم کرد

وزیر امور خارجه در خصوص حضور گروه های افغان در نشست همسایگان افغانستان گفت: در مورد عضویت ناظران اتحادیه اروپا در قالب اجلاس سران همسایه اتفاق نظر وجود نداشت، مشروط بر اینکه همه نمایندگان افغانستان در این قالب بررسی و حضور داشته باشند. ” با این حال، بررسی آن موضوع نشست کارشناسان ارشد پیش از سومین اجلاس سران افغانستان در پکن برای بحث در این مورد بود. ایده اولیه که نمایندگان افغانستان باید در نشست افغانستان حضور داشته باشند، یک موضوع اتفاق نظر بود، اما جزئیات مربوط به زمان و چگونگی دیدار نمایندگان ویژه افغانستان به آن بستگی داشت.

امیرعبداللهیان درباره حمایت جامعه جهانی از افغانستان گفت: با توجه به اینکه در حال ورود به فصل سرما در افغانستان هستیم و شرایط اقتصادی کشور نابسامان است و عامل بی ثباتی اجتماعی و تهدیدی برای ثبات است، این موضوع در بحث امروز به طور جدی مطرح شد. ” جوانان و عزاداران باید به سمت گروه های تروریستی کشیده شوند و تاکید شد که هم جامعه جهانی و هم سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی پایگاهی برای کمک های بشردوستانه در افغانستان داشته باشند. این جنبه انسان دوستانه بود. ملاقات امروز.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما آمریکا را مقصر مشکلات دو دهه گذشته افغانستان می دانیم. ایران از ایده تشکیل یک دولت فراگیر حمایت می کند. ما به منظور تقویت بنیه اقتصادی افغانستان و شرایط معیشتی مردم آن، روابط تجاری بین دو کشور را حفظ کرده ایم و به منظور تقویت ثبات و امنیت در افغانستان، دیدگاه های طرف های افغان را به یکدیگر نزدیک کرده ایم.

دکمه بازگشت به بالا