سلامت

ریشه باورهای غلط مردم درباره نجوم و آسمان

ریشه باورهای غلط مردم درباره نجوم و آسمان

بلکه این شیفتگی از اولین روزی وجود دارد که انسان خردمند روی زمین ظاهر می شود و به آسمان نگاه می کند و شاهد شکوه فوق العاده آن است. این دانش بر اندیشه انسان و اعماق ذهن تأثیر گذاشته است به طوری که نجوم بخشی از دانش آنچه از محل انعکاس و آسمان می بیند تبدیل شده است و تجزیه و تحلیل منطقی که در مورد آن انجام داده است به دانش تبدیل شده است. به
این دانش ، مانند بسیاری از علوم باستانی دیگر ، در طول قرن ها ، با توهمات و تخیلات زیادی ترکیب شده و به یک علم نیمه بزرگ به نام نجوم و نجوم تبدیل شده است. هزاران سال است که نجوم با این داستان علمی تخیلی در ارتباط است که تأثیر عمیقی بر ذهن و جامعه انسان داشته است. تاریخ نجوم و اکتشافات آن به طور گسترده نوشته شده است ، و شاید روانترین آن کتاب The Slipwalkers است که زندگی انسان را با دانش نجوم از دوران باستان تا به امروز دنبال کرده است.
من شخصاً تحت تأثیر این کار کوستلر قرار گرفته ام و این علاقه در عشق من به آسمان ریشه دارد ، زیرا مادرم تختم را در هوای آزاد پهن می کند ، و هر از گاهی عشق و ترس سرم را بر می دارم. نقره ای و سر به سوی آسمان نگاه کردم ، و بعد از مدتی آن را از ترس روی صورتم کشیدم.
داستان چگونگی تغییر علم نجوم در سده های پانزدهم و شانزدهم و پس از آن ، و همچنین داستان تکامل انقلابی که در نجوم در قرن حاضر رخ داد ، موضوعی است که در بسیاری از کتابها و مجلات به آن پرداخته شده است.
در ایران ، مجله نجوم از لحاظ سابقه و تحقیق و توسعه فعلی این دانش را عاقلانه به متقاضیان ایرانی ارائه کرده است. من به همان اندازه که به دانش ایرانی علاقه مند بودم ، به صورت عمومی به این مجله نگاه کردم. اما سال به سال و متأسفانه مشکلات کمتری دیده ام. این بار ، هنگامی که جنبه های مختلف آن را مرور کردم ، به اهمیت انتشار این مجله پی بردم ، هم به منظور تقویت دیدگاه های آنها در زمینه گسترش دانش بین مردم و هم برای اهداف دیگر ، که به آنها اشاره می کنم.

داستان از این قرار است که من فکر می کنم بخش عمده ای از تصورات غلط کنونی انسان ریشه در تصورات غلط درباره بهشت ​​دارد. مبتنی بر وجود دانش شبه در انسان است که هزاران سال از نظر علمی در برابر انسان ها بی مسئولیت بوده و زندگی آنها را شکل داده است. در واقع ، دو مسئله در اینجا وجود دارد ، به ویژه نجوم به ویژه: اول ، اطلاعات غلط گسترده در مورد نجوم. ثانیاً ، این دانش غلط تأثیر عمیقی بر زندگی مردم عادی دارد.
اگر تصمیمی در جامعه بشری وجود دارد ، باید توجه داشت که بخش مهمی از خرابی و البته عقب ماندگی مربوط به همان دانش غلطی است که نه تنها در نجوم بلکه در بسیاری از مسائل دیگر وجود دارد. به عنوان مثال در مورد دارو نیز همینطور است. انواع اشتباهات علمی کاذب مشکلات زیادی را برای انسان ها ایجاد کرده است. برخی از این تصورات غلط کلامی هستند؛ به عنوان مثال ، در مورد همان نجوم و پزشکی ، این یک اعتقاد خاص است ، زیرا ما نیازی به پزشک نداریم و کسانی که درد داده اند درمان کرده اند. یا در نجوم ، به نام روایت ، مطالبی بی اساس در مورد بدبختی های آن روزها گفته می شود که بسیاری از علمای دین آن را معتبر نمی دانند؛ اما اینها وجود دارند و قرن ها در قالب راهنمای زندگی برای انسان ها در دسترس بوده اند. اما بخش دیگری از خطا مربوط به امور داخلی این دانش است.
ستارگان بر زندگی انسان تأثیر می گذارند و سلسله ای به قدرت می رسد یا از قدرت سقوط می کند ، یا سرنوشت انسان از طریق فال آنها مشخص می شود. در این رابطه ، هزاران صفحه در کتابهای نجوم باستانی بین مسلمانان و غیر مسلمانان وجود دارد که به طور منظم به نام علم تکثیر و توزیع شده است. بنابراین ما می بینیم که چگونه نیمه علمی می تواند ذهنیتی غیرعلمی برای ما ایجاد کند و سپس ایمان عمیق به آنها و نقش آفرینی عمیق این دانش در زندگی بشر مشکلات زیادی را برای ما ایجاد می کند.
به نظر من ، اگر ما داستانهای آثار غلط نجوم شبه و ویرانی ناشی از جنگ را مرور کنیم ، چندین قطعه کتاب وجود خواهد داشت. تصحیح این ایده ها مستلزم اراده ای قوی است که می تواند دانش غلط و اشتباه را از ذهن مردم حذف کند و این امر بدون تبلیغ علم در بین مردم برای قرن ها به گونه ای که بتواند بر ذهن های سخت جامعه تأثیر بگذارد ، امکان پذیر نخواهد بود. بسیاری از علوم ممکن است تأثیرات متداولی نداشته باشند ، اما نجوم زمینه ای است که آگاهی عمومی در آن تأثیر گسترده ای دارد.
متأسفانه ، به دلیل غفلت از این جنبه از موضوع ، گاهی اوقات ، در این مورد یا پس از صدها سال کشفیات مهم علمی در پزشکی ، احساس می کنیم که اطلاعات نادرست هنوز ذهن انسان را مشغول کرده و به آنها اجازه حرکت می دهد. از این منظر ، من نجوم را یک مجله علمی می دانم که طبقه متوسط ​​جامعه را نیز هدف قرار می دهد و از این جهت می خواهم از کسانی که در طول چندین دهه تلاش کردند ، تشکر کنم. زیرا من آن را نه تنها در تاریخ علم یا انتشار آن ، بلکه در نوعی اصلاح می بینم.

* چاپ شده در شماره ویژه سی ساله مجله نجوم

دکمه بازگشت به بالا