عمومی

واکنش معاون روحانی به ماجرای مرگ مهرداد سپهری

واکنش معاون روحانی به ماجرای مرگ مهرداد سپهری

معاون حقوقی رئیس جمهور به دنبال درگذشت مهرداد سپهری ، یک جوان مشهدی ، هنگام دستگیری ، یادداشتی را صادر کرد و در آن موارد خاصی را ذکر کرد.

به گزارش دنیای 77 ، لایا جنیدی در روزنامه “ایران” نوشت: در مورد مرگ یک شهروند خراسانی که با توجه به تصاویر و فیلم های منتشر شده ، نقض آشکار قانون را از نظر افسر انتظامی (ضابط قضایی) آشکار کرد. گزارشی توسط معاون رئیس جمهور در امور حقوقی با هدف اجرای اصول قانون اساسی ، معیارهای شرع اسلامی ، تعهدات بین المللی دولت و الزامات منافع ملی تهیه شده است ، با توجه به ملاحظات زیر:

1- اصل دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر عزت و ارزشهای والای مردم و اصل بیست و دوم بر جلوگیری از حمله به زندگی ، عزت و غیره فرد تأکید دارد. بر این اساس است که اصل 39 قانون اساسی با تأکید واضح بر وضعیت محرومان از آزادی و قدرت اعلام می دارد که “… این توهین به حیثیت فردی است که توسط قانون دستگیر ، بازداشت ، زندانی یا تبعید شده است”. “در هر صورت ممنوع و مجازات است.” هیچ یک از قوانین مربوطه کشور حمله به زندگی و حیثیت یک فرد را نشان نمی دهد ، همانطور که در حادثه فوق دیده شده است و بر این اساس هیچ مرجع قضایی وجود ندارد و در مرحله اول هیچ ضابط قضایی حق ندارد از محدودیت های تعیین شده قانون خارج شود. آهسته

2- بر اساس این اصل از کرامت انسانی بالاتر ، قانون اساسی همه شهروندان را در موقعیت برابر قرار داده است. اصل 14 اصل سوم قانون اساسی اهداف اساسی دولت (دولت) را برای دستیابی به “حقوق گسترده مردم و زنان در برابر قانون و حمایت از عدالت و برابری برای همه” بیان کرده است. همین رویکرد در اصول بیستم ، سی ، سی ، سی و سی شناخته شده است.

3 در قوانین اسلامی مجازاتی غیر از مجازات مقرر در حکم نهایی حتی برای شخصی که پس از دادرسی به قتل عمد محکوم شده باشد ، پیش بینی نشده است.

4- این مفاد قانون اساسی و موازین فقهی نیز با مفاد اسناد بین المللی وعده داده شده توسط دولت سازگار است. مطابق ماده 1 اعلامیه جهانی حقوق بشر: “همه انسانها آزاد و از نظر کرامت و حقوق برابر به دنیا می آیند و از استعداد دانش و وجدان برخوردارند و باید با یکدیگر برادری رفتار کنند.” همچنین ، ماده شماره میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی (مصوب 1966) که توسط دولت ایران نیز به رسمیت شناخته شده و به عنوان ماده 9 قانون مدنی تصویب شده است: “هیچ کس مجازات شکنجه یا مجازات بیرحمانه ، غیرانسانی یا تحقیرآمیز نخواهد بود.” ” “این بی رحمانه یا غیرانسانی یا تحقیرآمیز بود.”

5 قانون مجازات کشور تنها درصورتی محقق می شود که براساس شرافت ذاتی همه شهروندان در برابر هر نوع تعرض و هدف اصلاح و بازیابی وضعیت اجتماعی نگهبانان و مرتکبان برابری و آینده محکومین و زندانیان پس از رها شدن تنظیم شود. به زندان فکر کن متأسفانه ، اتفاقی که برای شهروند مورد بحث از مقامات قضایی رخ داده نقض آشکار برخی قوانین قانونی در مورد رفتار با شهروندان مشکوک است.

6– فصل پنجم قانون مجازات اسلامی (قانون مجازات و مجازات بازدارنده) عملکرد کسانی را که از معیارهای فوق تخلف می کنند (به تقصیر مقامات دولتی و مقامات) تضمین می کند. در ماده 5 این قانون آمده است: “هر افسر یا مقام وابسته به یك م institutionسسه دولتی طبق قانون از سمت خود بركنار می شود و مردم را از آزادی شخصی یا حقوق مطابق با قانون اساسی جمهوری اسلامی محروم می سازد.” “و محرومیت از یک تا پنج سال از خدمت دولت مجازات از دو ماه تا سه سال زندان است.” در این حالت می توان به ماده 579 مراجعه کرد. در ماده 7 قانون آیین دادرسی کیفری نیز آمده است که کلیه ضابطان قضایی طبق قانون و احترام به آزادی قانونی و تابعیت حق دارند از حقوق شهروندی خود مشروط به تضمین ماده 70 ماده 2 قانون مجازات مجازات و بازدارندگی استفاده کنند.

– با توجه به ضرورت “تلاش بی وقفه برای حاکمیت کامل فرهنگ و موازین اسلامی در نیروی انتظامی” (ماده 226 ماده 4 قانون تأسیس نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران) و اصول فوق. اطمینان از آسایش فردی »(ماده 1 ماده 4 قانون تأسیس نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی). و با ارائه آموزشهای حرفه ای ، تقویت و توسعه ، برخورد مناسب با مجرمان و آگاهی دادن به آنها در مورد تکرار چنین حوادث ناگوار ، نظارت و بازیابی شود.

برای دادگستری مطابق با فصل دوم قسمت دوم قانون آیین دادرسی کیفری ، توجه بیشتری به عمل نظارت قانونی بر ضابطان دادگستری در انجام وظایف خود داشته باشید ، تا حقوق و هزینه های اینگونه شهروندان داوطلب نقض نشود. صدمات جبران ناپذیری به کشور وارد نکنید.

سرانجام ، تأكيد شد كه نيروي انتظامي از ماموريت دستگيري و بازداشت شهروندان متهم به عنوان افسر قضايي استفاده كرد و طبق ماده 30 قانون آيين دادرسي كيفري ، دادستان ها براي کسب مهارت هاي لازم موظف به آموزش مداوم خدماتي هستند. و انجام وظایف قانونی برای ضابطان دادگستری صدور کارت ویژه برای یک ضابط قضایی منوط به داشتن گواهی آموزش و تأیید دادستان مطابق ماده 12 آیین نامه اجرایی برای کسب عنوان افسر قضایی است. بدیهی است که برای اطمینان از جلوگیری از چنین تخلفاتی ، تعهدات قانونی فوق باید به طور جدی پیگیری و عمل شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا