عمومی

نقش نخبگان در بحران روانی گرانی‌ها؛ گفت‌وگو با مجید ابهری

نقش نخبگان در بحران روانی گرانی‌ها؛ گفت‌وگو با مجید ابهری

احسان انصاری: پیامدهای اجتماعی افزایش قیمت کالاهای اساسی و افزایش قیمت در جامعه چه خواهد بود؟ دکتر آرمان ملی، جامعه شناس و رفتارشناس اجتماعی برای پاسخ به این سوال و تحلیل پیامدهای تورم. با مجید عبیر مصاحبه شده است. دکتر آویر بیسواس: برخی نخبگان، اندیشمندان و دلسوزانی که امروز در کنار ما نشسته اند باید برای حل مشکلات مردم به میدان بیایند، مسئله اصلی امروز کشور نیروی حیات و سلامت مردم است، معیشت مردم نباید فدای سیاسی شود. منافع من هستم «بنابراین اگر این کشتی سوراخ شود هیچکس زنده نمی ماند.» نتایج این گفتگو را در ادامه می خوانید.

پیامدهای اجتماعی نوسانات قیمت ها و افزایش قیمت ها چه خواهد بود و آیا چالش های اقتصادی چالش های اجتماعی را تشدید خواهد کرد؟
در واقع قیمت های بالا زندگی مردم را سخت کرده و چالش های زیادی را در زندگی آنها ایجاد کرده است. امروزه تعداد افراد فقیر نسبت به گذشته بیشتر شده است و بسیاری از افرادی که تا دیروز در شرایط خوبی زندگی می کردند به دلیل گرانی با چالش های جدیدی روبرو هستند. اگر واقعاً مسئولان با دوراندیشی چنین تصمیمی می گیرند، باید جزئیات تصمیم خود را به نخبگان جامعه اطلاع دهند تا اشراف نیز در جریان روند کار قرار گیرند. متأسفانه برخی اجازه نمی دهند وعده های انتخاباتی آقای رایس در حوزه های مختلف به ویژه اقتصاد محقق شود. شعار اصلی آقای رایس در انتخابات مبارزه با فساد، مبارزه با تورم و مهار رشد کنترل نشده کالاهای عمومی بود، اما تورم وجود دارد و اکنون در حال افزایش است. برخی باید بدانند که نان به عنوان نیروی اصلی انسان قابل تمسخر نیست. در عین حال نباید تصمیماتی گرفت که باعث نگرانی عمومی شود، بلکه باید نگرانی عمومی را کاهش داد.

استرس و اضطراب ناشی از مشکلات اقتصادی چه تأثیری بر رفتار اجتماعی آنها خواهد داشت؟
برخی اخبار باعث اضطراب و استرس افراد می شود و این اضطراب ها بر رفتار اجتماعی آنها تأثیر منفی می گذارد. به عنوان مثال وقتی اخباری مبنی بر ذخیره 670 تن ماکارونی در یک کارخانه تولید ماکارونی منتشر می شود، بر روح و روان انسان تأثیر منفی می گذارد و مردم را نسبت به آینده بدبین می کند. آیا باید به مدیران یک کارخانه اجازه داد که مایحتاج مردم را برای سود بیشتر ذخیره کنند و اینگونه افراد باید به عواقب این اقدام که می تواند عواقبی در زندگی مردم داشته باشد فکر کنند؟ واقعیت این است که برخی مفسدان اقتصادی با سرنوشت سیاسی جامعه بازی می کنند. نکته قابل توجه این است که برخی از همسایگان ما نیز تورم زا و گران هستند. حتی در برخی موارد گرانتر از ایران هستند. با این حال، هیچکس از وضعیت آنها اطلاعی ندارد زیرا شبکه های رسانه ای علیه آنها تبلیغ نمی کنند. این در حالی است که شبکه های معاند خارجی شبانه روز بازار ایران را به هم می ریزند و لطمه زیادی به روان انسان وارد می کنند. شرایط به گونه ای است که گرانی و وضعیت اقتصادی سایر افراد نیز بر مشکلات جامعه تاثیر گذاشته است. به عنوان مثال آلودگی هوا که آسیب های زیادی به سلامت انسان وارد می کند کمتر مورد توجه قرار می گیرد در حالی که آلودگی هوا که به دلیل عدم برنامه ریزی و تصمیمات اشتباه در گذشته بیشتر سلامت انسان را به خطر می اندازد. به جای صحبت و تعریف و تبلیغ باید از نخبگان و متخصصان برای رفع مشکل استفاده کرد.

در دولت سیزدهم چه گذشت؟
اگر دولت می‌خواهد مشکلات مردم را حل کند، نخبگان باید بدون توجه به سلیقه‌های سیاسی و تنها بر اساس مهارت‌هایشان از آن استفاده کنند. امروز با یک هزینه لحظه ای روبرو هستیم. ابتدا باید منشا این هزینه ها را دریابیم و سپس برای آن برنامه ریزی کنیم. بی شک ریشه یابی این هزینه کار سختی نیست. اما یافتن راه حلی برای این هزینه ها نیازمند احتیاط و برنامه ریزی بلندمدت است. نخبگان و اندیشمندان و دلسوزانی که امروز نشسته اند باید برای حل مشکلات مردم به میدان بیایند. امروزه مسائل اصلی کشور نیروی حیات و سلامت انسان است. مسائل معیشتی را نباید فدای منافع سیاسی کرد. همه در یک قایق نشسته ایم. به همین دلیل، اگر کشتی سوراخ یا شکسته شود، زنده ماندن برای کسی دشوار خواهد بود. در شرایط کنونی آمار اختلاس ها و برخی اخبار مبنی بر خروج ارز باعث نگرانی مردم شده است. بسیاری به دنبال امنیت غذایی هستند.

مهمترین پیامدهای اجتماعی فقر در جامعه چیست؟
افزایش قیمت کالاهای اساسی به ویژه در دو سال اخیر که کشور با شیوع ویروس کرونا مواجه بود و بسیاری از مشاغل از بین رفت، تعداد افراد فقیر جامعه را افزایش داد و این مشکلی غیرقابل انکار است. می‌توان ادعا کرد که فقر جامعه کاهش می‌یابد در حالی که اقشار ضعیف جامعه می‌توانند با دستمزدی که دریافت می‌کنند نیازهای اولیه خود را تامین کنند. فقر مقیاسی چند بعدی است که با شرایط فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی یک جامعه تعریف می شود. خط فقر یک محدودیت فرضی بین توانایی در رفع نیازهای اساسی و عدم معرفی به جوامع مختلف با مفاهیم دیگر است. در کشور ما نیز با توجه به آثار جنگ تحمیلی و شدت و ضعف وضعیت اقتصادی ناشی از سال ها تحریم ظالمانه و غیرانسانی، خط فقر فرضی دیگری به نام خط فقر مطلق اضافه شده است. در جوامع دیگر معمولاً سه سطح اقتصاد ضعیف، متوسط ​​و خوب مطرح می شود متأسفانه به دلیل حوادث و شرایط ذکر شده در کشور ما تنها دو طبقه ثروتمند و فقیر وجود دارد و اکثر نظریه پردازان جامعه شناسی جامعه شناسی به این امر اذعان داشته اند. طبقه بندی نظری به طور معمول موسسات و سازمان های مالی متولی این حوزه ها برای توضیح این مقوله ها در هر فصل میزان درآمد را تعیین و اعلام می کنند. بر اساس اعلام سازمان های مذکور، میزان حقوق و درآمد ماهانه برای قرار گرفتن در خط فقر در حال حاضر 11 کرور تومان تعیین شده است. عوامل تعیین کننده این میزان از حقوق بسیاری از افراد شاغل و بازنشسته خبر ندارند وگرنه باید متوجه می شدند که حقوق بازنشستگان که سهم قابل توجهی در اقشار اجتماعی دارند، امرار معاش نمی کند. علاوه بر موارد ناگوار ذکر شده، از آنجایی که سالمندی سن شروع و بیماری های خاص این سنین است مانند فشار خون، دیابت، دردهای استخوانی و بیماری های عصبی و قلبی که هزینه آن بیشتر از سایر هزینه ها است. بر اساس واقعیت های واقعی و موجود، اکنون خطوط فقر مطلق به شاخص های مذکور اضافه شده است. اگر همین یازده میلیون تومان را به عنوان خط فقر بپذیریم، 60 درصد جمعیت کشور زیر خط فقر هستند.

چه توصیه ای به مسئولان در این زمینه دارید؟
خطوط و خطوط اقتصادی معمولاً بر اساس ارزش ها و تعاریف خاص علمی تفسیر و ارائه می شوند. یکی از این معیارها که بر اساس شرایط اقتصادی یک کشور تعیین می شود، خط فقر است. در تمامی کشورها نهادها و سازمان های مالی و اقتصادی وظیفه تعیین این خط مهم را بر عهده دارند و تولید ناخالص ملی، درآمد سرانه و سایر شاخص های مالی مانند قدرت خرید، شاخص های کلیدی و نرخ خرده فروشی و تورم نیز در نظر گرفته می شود. در برخی موارد برخی از این معیارها به صورت انفرادی تجویز و ارائه می شوند و البته برای مدت زمان مشخص و محدودی مورد استفاده قرار می گیرند. تعیین و اعلام حد فقر، واقعیت ها و واقعیت های جامعه را در نظر نمی گیرد و مشکلات جدیدی را در جامعه ایجاد می کند. بسیاری از آسیب های اجتماعی در جامعه امروز ایران به دلیل گرانی است. اقشار بیکار، کم درآمد و بازنشستگان بیشتر متاثر از گرانی و تورم گسترده در جامعه خواهند بود. 70 درصد از نگرانی های اقشار کم درآمد به دلیل هزینه زیاد است. زمانی که یک خانواده نتواند مخارج خانواده را تامین کند، هنگام بازگشت به خانه مضطرب و استرس دارد. در پاسخ به همسر و فرزندان، این استرس به آنها هم وارد می شود. استرس باعث تنش رفتاری می شود، چنین افرادی به خاطر هیجانات اجتماعی اندک دیوانه می شوند. دعواهایی مثل بوق و دعوای پارکینگ به دلیل استرس است و هیچکس دلیلی نمی آورد. به بهانه های کوچکی مانند سوار و پیاده شدن خودرو، انتظار برای روشن شدن تاکسی یک درگیری لفظی و فیزیکی است. بسیاری از زوج ها به خصوص تازه ازدواج کرده ها تمایلی به بچه دار شدن ندارند و کمتر به فکر بچه دار شدن در خانواده های تک والد هستند. هنگامی که اقلام بهداشتی یا شیر خشک نوزاد با قیمت های گزاف ارائه می شود، خانواده ها حتی اگر پدر و مادر هر دو شاغل باشند، نمی توانند آن را بخرند.

دکمه بازگشت به بالا