اقتصادیکسب و کار دنیای 77

یادگیری برنامه نویسی را چگونه و از کجا شروع کنیم؟

این روزها با توسعه علم، تکنولوژی و فناوری اطلاعات، برنامه نویسی به یک شغل پرطرفدار در دنیا تبدیل شده است. تا آنجا که اگر کمی به این شغل علاقه نشان دهید، می‌توانید با آموزش آن به کسب درآمدهای دلاری برسید.‌ برنامه نویسی ماهیت بسیار جذابی دارد. در عین حال یادگیری آن نیز ممکن است شما را با چالش‌های بسیاری مواجه کند. قطعا وقتی به یادگیری برنامه نویسی فکر می‌کنید، با مزایای آن آشنا هستید.

بنابراین مهم آن است که بدانید دقیقا به دنبال چه چیزی هستید و باید از کجا شروع کنید. با توجه به گستردگی برنامه نویسی، بهتر است یادگیری آن را از پایه و صفر آغاز کرده و دانش خود را در این زمینه توسعه دهید. علاوه بر تعیین دقیق نقطه شروع یادگیری برنامه نویسی ، چگونگی آموزش آن نیز به شدت مورد توجه قرار می‌گیرد.

نقطه شروع یادگیری برنامه نویسی

همانطور که اشاره کردیم، برنامه نویسی یک حوزه بسیار گسترده است و برای این که بتوانید در این زمینه حرفه‌ای شوید، باید زبان‌ها و ابزارهای مختلفی را شناخته و بیاموزید. آموزش برنامه نویسی آنچنان هم که تصور می‌کنید، سخت نیست اما قطعا یادگیری آن به صرف زمان نیاز دارد. لازم است بدانید در مسیر یادگیری برنامه نویسی با چالش‌های بسیاری رو به رو می‌شوید که مرتفع ساختن این چالش‌ها در واقع مسیر پیروزی شما را هموار می‌سازد. تنها کافی است در این مسیر حوصله، اراده و پشتکار داشته باشید. در آموزش برنامه نویسی با زبان‌های مختلفی سرو کار دارید.

طبیعتا یادگیری یک زبان به تنهایی نمی‌تواند از شما یک برنامه نویس حرفه‌ای بسازد. به همین خاطر توصیه می‌شود که یادگیری را از پایه شروع کنید. برای این منظور باید دوره‌های پیش نیاز را سپری کرده و با زبان‌های محبوبی از جمله پی اچ پی آشنا شوید. در این مراحل با باگ‌های مختلف آشنا شده و با گرفتن باگ‌های نرم افزار احساس موفقیت را تجربه خواهید کرد.

یادگیری برنامه نویسی را چگونه و از کجا شروع کنیم؟

این که از کجا و چگونه یادگیری برنامه نویسی را آغاز کنید، بسیار حائز اهمیت است اما مهم‌تر آن است که تمرین و تکرار را فراموش کنید. شما باید بتوانید قدرت خود را در رفع باگ‌ برنامه افزایش دهید و این کار با تمرین و تکرار امکان پذیر است. آموزش برنامه نویسی به صورت پروژه‌ای نیز می‌تواند به شما کمک بسیاری کند. البته برای آموزش پروژه محور باید پیش نیازهای برنامه نویسی را بیاموزید.

این نکته را در نظر داشته باشید که برای آموزش برنامه نویسی، ضرورتی به داشتن استاد نیست. برای شروع یادگیری کافی است از مطالب موجود در بستر اینترنت کمک گرفته و از کلیت آن مطلع شوید. پس از آن نیز آموزش پروژه محور می‌تواند شما را به چالش کشیده و دانش شما را تکمیل کند. ناگفته نماند استفاده از آموزش‌های نوین نیز اهمیت و مزایای خاص خود را دارد. در نهایت می‌توان گفت زبان‌های css و html پایه‌های برنامه نویسی هستند و باید یادگیری آن‌ها را به عنوان پیش نیاز جدی بگیرید.

حوزه‌های مختلف برنامه نویسی

برنامه نویسی حوزه‌های مختلفی دارد و هر حوزه نیز دنیایی از مفاهیم مختلف است. به همین خاطر بهتر است قبل از هر چیزی حوزه فعالیت خود را مشخص کنید. این که شما برنامه نویسی ویندوز، برنامه نویسی وب یا برنامه نویسی موبایل را انتخاب کنید، کاملا سلیقه‌ای است و به علاقه شما در حوزه وب یا دکستاپ بستگی دارد‌. مهم آن است که بتوانید به زبان‌های برنامه نویسی مورد نیاز در هر حوزه تسلط پیدا کنید.

تعیین دقیق یک حوزه در برنامه نویسی به شما کمک می‌کند که به راحتی در نقطه شروع یادگیری برنامه نویسی قرار بگیرید.‌ لازم به ذکر است هر یک از این حوزه‌ها کاربردهای خاص خود را دارند. به عنوان مثال: شما می‌توانید با آموزش برنامه نویسی موبایل اپلیکیشن‌های کاربردی بسیاری را در سطوح داخلی و بین المللی ساخته و ارائه دهید.‌ در نظر داشته باشید برنامه نویسی موبایل یا دکستاپ با برنامه نویسی وب کاملا متفاوت است و قوانین خاص خود را می‌طلبد.

یادگیری برنامه نویسی را چگونه و از کجا شروع کنیم؟

برای برنامه نویسی موبایل باید با زبان‌های مختلفی آشنا شوید. از آنجا که سیستم عامل در گوشی‌های موبایل متفاوت است، می‌توان این مهم را توجیه کرد. به عنوان مثال: اگر می‌خواهید برای سیستم عامل اندروید برنامه نویسی کنید، باید با زبان‌های سی پلاس، جاوا، کاتلین و غیره آشنا شوید. البته یادگیری برنامه نویسی موبایل با زبان جاوا رایج تر است.

در برنامه نویسی وب نیز قوانین خاصی تعریف شده است. برای برنامه نویسی وب به زبان‌های html و css نیاز دارید. با یادگیری این زبان‌ها می‌توانید قالب و صفحات وب را طراحی کرده و فونت‌های مورد علاقه خود را در قالب سایت تعریف کنید. پس از این که به این دو زبان مسلط شدید، باید برای طراحی حرفه‌ای وب، زبان برنامه نویسی PHP را بیاموزید. در واقع این یادگیری این زبان در دنیای وب ضروری است.

بسیاری از افراد برنامه نویسی وب و برنامه نویسی ویندوز را یکی می‌دانند. در حالی که تفاوت‌های آشکاری بین این حوزه وجود دارد. در یادگیری برنامه نویسی ویندوز در واقع تولید نرم افزارهای تحت ویندوز مورد توجه قرار می‌گیرند. به عبارت دیگر شما می‌آموزید که چگونه برای سیستم عامل ویندوز نرم افزار تولید کنید. برای برنامه نویسی تحت ویندوز باید زبان برنامه نویسی سی شارپ را بیاموزید.

لازم به ذکر است زبان سی شارپ برای برنامه نویسی وب و برنامه نویسی موبایل نیز کاربرد دارد. علاوه بر این زبان، زبان‌های برنامه نویسی دیگری همچون جاوا، سی پلاس پلاس، پایتون، متلب و غیره در تولید نرم افزارهای ویندوز مورد استفاده قرار می‌گیرند که شما می‌توانید با توجه به بازار کار هر یک، زبان مورد نظر خود را برای یادگیری انتخاب کنید.

یادگیری برنامه نویسی را چگونه و از کجا شروع کنیم؟

جمع‌بندی

همانطور که گفتیم یادگیری برنامه نویسی در عصری که فناوری آی تی در بلندترین نقطه خود قرار دارد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برای آموزش برنامه نویسی ابتدا باید حوزه دلخواه خود را انتخاب کنید. به این ترتیب دقیقا می‌دانید که یادگیری را از کدام زبان برنامه نویسی آغاز کنید. آموزش برنامه نویسی از پایه به شما کمک می‌کند که در حوزه انتخابی خود به یک برنامه نویس حرفه‌ای تبدیل شوید. بهتر است بگوییم برای حرفه‌ای شدن باید پیش نیازهای برنامه نویسی را بیاموزید. تنها راه مسلط شدن به زبان‌های برنامه نویسی نیز تمرین و تکرار در قالب پروژه است. بر کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در دوره های آموزشی پروژه محور و کاربردی میتوانید در دوره های آموزشگاه های آنلاینی مانند ایران فریلنس شرکت کنید.

دکمه بازگشت به بالا