عمومی

مدیریت روحی و روانی ورزشکاران المپیک

مدیریت روحی و روانی ورزشکاران المپیک

من بیش از سی سال است که با دانشجویان کارشناسی و دکتری در نقاط مختلف جهان کار می کنم و از نگرانی آنها در مورد جمع آوری یک تحقیق (مدال) برای درجه بالاتر (پایان نامه و پایان نامه دکتری) آگاه هستم.

بیشترین علاقه من ، به ویژه پس از تحقیقات و طراحی فنی و مهندسی سازه در سالهای اخیر ، انعطاف پذیری آنها در برابر زلزله ، سازگاری با شرایط انسانی و پرداختن به مفاهیم و فرمولهای ریاضی و مهندسی بوده است. پس از سالها تحقیق درباره علل ضعف های ساختاری ، مانند زلزله ، آتش سوزی ، انفجار و غیره ، شاید این علاقه در من ایجاد شد که اگر علل را به درستی بشناسیم ، می توانیم استراتژی های مقابله را به خوبی طراحی کنیم. در مطالعه ساختارها و نقاط ضعف در انسانها در واقع یک شباهت مفهومی بین آنها از نظر مهندسی وجود دارد که انشاءالله باید در مقاله دیگری مورد بحث قرار گیرد.

در این میان ، من بارها شرایط فنی یا بسیار نزدیک به وضعیت انسان و برخلاف استاندارد رفتار (ناملایمات) ساختار (باد ، زلزله ، آتش ، …) را دیده ام! اگر اتصال سازه ای که از یک فرمول پیروی می کند به اندازه یک زلزله خطرناک شود ، اگر زلزله ها را در طراحی درست در نظر بگیریم ، اتصال به خوبی کار می کند و ساختار آسیب می بیند ، یعنی سازه در برابر زلزله مهیب پیروز می شود! من فکر می کنم ما باید از یک ایده در ورزش استفاده کنیم.

اکنون ، با توجه به این مقدمه مختصر ، افراد بدون شک راهی را برای رسیدن به مکانی برای پرش از پله های بالاتر ، حتی سخت تر و سخت تر انتخاب کرده اند ، اما وقتی به آنجا می رسند ، به این معنی است که شرایط رسیدن به آن مرحله را دارند (در ورزش) حداقل مثل این. باید باشد این را باید مدام به آنها یادآوری کرد. بله ، با تلاش های قبلی خود ، از قبل تمام شرایط لازم برای نوشتن پایان نامه دکتری خود را دارید. شما اینجا هستید ، بنابراین اگر این کار را نکنید می توانید آن را پایان دهید.

در المپیک اخیر ، قبل از سفر انتخابی خود ، آنها باید می گفتند که شما به آنچه جهان گفته است عمل کرده اید و طبق قوانین بین المللی اینجا هستید و نه با تیمی مانند دیگران در توکیو ، بنابراین از اینجا شروع کنید. گذشته هیچ هدیه ای برای شما ندارد در حال حاضر ، خوب انجام شده در اینجا

مربیان نیز باید تدریس کنند و بگویند ، از این به بعد او نمی خواهد شما تمرین کنید و استراتژی داشته باشید ، او فقط می خواهد شما در کنارش باشید و قلب او را تقویت کنید ، به او بگویید این رشته شماست و یک مرد یا یک زن ، به میدان بروید و مدال کسب کنید زیرا شما اینجا هستید ، آنها می دانند که نگرانی های مشابه شما را دارند ، آنها مشکلات مشابه دیگران را دارند ، شاید مشکلات مالی یا بیماری در خانه ، رئیس یک فدراسیون احمق مانند شما ، برخی مانند شما این مشکل را نداشته اند تجهیزات لازم برای آموزش و کمپینگ آنها ، بسیاری از آنها در توکیو ممکن است بلیطی برای آمدن وجود نداشته باشد و … اما بدانید که شما و دیگران اینجا شرایط یکسانی دارید ، بنابراین رقابت ابتدا از اینجا شروع می شود!؟

اگر دقت کنیم ، معمولاً در بازی اول ، تا زمان تساوی ، ورزشکاران ما به حریف می بازند ، که “تداوم” ضربه یا سرعت پیروزی داخلی و در داخل کشور انتخاب شده توسط قهرمان و المبیک است. به معمولاً مشکل از بازی دوم شروع می شود و همان کاهش مربیگری را نشان می دهد. ورزشکاران به وضعیت دیگران نگاه می کنند ، به تجهیزات تمرینی خود نگاه می کنند ، به مربیان تناسب اندام و تناسب اندام خود و صدها فرصت پیشرفته نگاه می کنند و ناگهان در مقابل آنها کاهش می یابد! اینجاست که مربی یا روانشناس تیم باید با لبخند بگوید: “دوستان ، ما اینجا هستیم. ما می توانیم بهتر از آنها باشیم و آنها چیزها را بهتر می دانند.”

نقش روانی مربیگری و ضربه و ضربه حرکتی در ورزشکاران و اهداف سنتی استقامتی (کشتی ، وزنه برداری ، کاراته و …) بهتر از سایر ورزشکاران مشخص شده است. آنها کمتر براق (مشت دار) هستند و مدال آنها بالاتر است. این امر در مورد پارالمپیک نیز حائز اهمیت است ، زیرا صبر ورزشکاران پارالمپیک در مقایسه با ورزشکاران سبک آزاد در کسب مدال ، برای مقامات مدال آور ورزش در کشور عزیزمان مورد توجه و اهمیت است.

در حین تحقیق و نگارش پایان نامه ، دانشجویان ، به ویژه دانشجویان دکترا ، با فراز و نشیب های زیادی روبرو می شوند ، حتی در مواقعی که برای ما امکان ارائه مقالات در کنفرانس های بین المللی (از آن زمان کارکنان) برای دانشجویان وجود داشت ، به طور ناگهانی ، برعکس ، هنگام آمدن به آنها کاهش می یابد. در کنفرانس ، چون وحشت داشتند ، مجبور شدند بلافاصله در آنجا کار کنند و گفتند: “کار تیم خود را با کار خود مقایسه کنید!” نشان دهید مهم نیست چقدر خوب انگلیسی صحبت می کنید مهم نیست که کارت را گره نزنید مهم نیست در سطح جهانی مهم است ، شما بالاخره با مدعیان دیگر در سراسر جهان اینجا هستید و آنها به شما وقت داده اند برای دریافت کارت در دفاع بین المللی.
در حال حاضر ، من فکر می کنم صحبت هایم را به پایان رسانده ام ، هرچند نامناسب ، اما مشکلات ما در المپیک ، علاوه بر نقص های موجود ، ضعف های مربیگری و روحیه روحی ورزشکاران بود. در این مدت ، این ضعف بیش از پیش نمایان شد و اساساً خود را در این رقابت نشان داد ، باید به آن فکر کرد.

* استاد نمونه مهندسی سازه ، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار تاب آوری و مدیریت بحران در ایران

دکمه بازگشت به بالا