عمومی

علت گرانی عجیب حبوبات چیست؟

علت گرانی عجیب حبوبات چیست؟

«مافیا بازی در بازار عدس است، به زبان خودمان می گوییم عدس مثل قمار است. قیمت یک چیز در صبح و قیمت در بعد از ظهر است. اینها ادعاهای یک فروشنده حبوبات در بازار ادویه مشهد درباره علت گرانی حبوبات است.

به گزارش دنیای 77، روزنامه خراسان در ادامه نوشت: بررسی های میدانی ما در این بازار حاکی از افزایش قیمت غلات در یک ماه اخیر است در حالی که مسئولان اذعان دارند این افزایش با تورم سالانه مطابقت دارد.

کمبود آب؛ دلیل گرانی حبوبات ایرانی

وقتی به بازار مصلی می روم قیمت عدس و لوبیا چیتی و لوبیا قرمز را می پرسم. یکی از فروشندگان می گوید: قیمت حبوبات عدس ایرانی در بازار به دلیل گرانی آن پایین آمده و به 45 هزار تومان رسیده است، حدود یک ماه و نیم پیش لوبیا چیتی 38 هزار تومان بود اما الان 43 هزار تومان است، البته 10. روزها کیلویی 2000 تا 3000 تومان لوبیا قرمز شیرازی 33000 تومان بود که 10 روز پیش 28000 تومان بود.

وی گفت: لوبیا ایرانی به دلیل کمبود آب کشت نمی شود و قیمت آن بالا رفته است.

یکی دیگر از فروشندگان می گوید: یکی از مزارع عدس، بجنورد و اردبیل است. سال گذشته به دلیل کمبود باران در بجنور که حدود 90 درصد آن به آنها نرسید و اردبیل کمتر از محصول آنها بود، حبوبات عدس ما بیشتر از آسیای میانه و کانادا وارد می شود.

افزایش قیمت ارز

فروشنده دیگری در یک ماه اخیر درباره قیمت این محصول گفت: لوبیا چیتی 38 هزار تومان قیمت داشت اما الان حداقل 44 هزار تومان است، عدس حدود 39 هزار تومان است اما الان 43 هزار تومان است.

وی افزود: امسال گرمای اسفند در بازار هر سال وجود ندارد و مردم زیاد خرید نمی کنند، قیمت ارز روی اقلام به ویژه اقلام خارجی تاثیر می گذارد و با افزایش قیمت دلار، قیمت حبوبات نیز افزایش می یابد.

فروشنده دیگری می گوید: «قبلا 4200 تومان برای حبوبات می دادند اما الان بریده اند.

فروشنده دیگری درباره قیمت گفت: قیمت لوبیا چیتی برای خرید ما 36500 تن است و اخیراً 41500 تن شده است. لوبیا قرمز را 27 هزار تومان می خریدیم اما اخیرا 28 هزار و 500 تومان می خریدیم».

وی گفت: یکی از دلایل گرانی صادرات کالا به افغانستان و پاکستان است. گاهی آنقدر صادرات زیاد می شود که کمر فروشنده می شکند. مشاهده می شود که دو سال پیش قیمت یک کیلوگرم حبوبات عدس 3 هزار تن بود، اما اکنون به حدود 40 هزار تن رسیده است، یعنی قیمت آن بیش از 10 برابر شده است. الان اجناس آنقدر گران شده که همه حبوبات 40 هزار تومان گران شده است. البته قیمتی که مصرف کننده می خواهد به آن برسد به 50 تا 60 هزار تن می رسد.

مافیا در بازار عدس

فروشنده جوان درباره دلیل افزایش قیمت گفت: در بازار عدس مافیا وجود دارد. در اصطلاح خودمان می گوییم عدس مثل قمار است. قیمت صبح یک چیز است و بعد از ظهر قیمت چیز دیگری. مافیای بازار لنت به دلیل واردات. به عنوان مثال عده ای با واردکنندگان تماس می گیرند و از افزایش قیمت حبوبات عدس از یک هفته دیگر تا 10 روز دیگر به ازای هر کیلوگرم 5000 تومان خبر می دهند. سپس تیمی که همیشه 20 تن می‌خرد، 100 تن عدس را به یکباره می‌خرد».

فروشنده دیگری افزود: از آنجایی که روند مشخصی برای کشاورزان وجود ندارد، باعث صرفه جویی در بارندگی می شود و تجار قیمت ها را افزایش می دهند، بار ایرانی همیشه گرانتر از کالای خارجی است. 10 روز پیش لوبیا چیتی 38 هزار تومان بود اما الان 40 هزار تومان قرمز شده است. حبوبات 28000 تومان و الان 31000 تومان و عدس 32000 تومان الان بیش از 4000 شده است. “

یکی دیگر از فروشندگان می گوید: محصولات مدیریت شده گران می شوند اما محصولات مدیریت شده ارزان نیستند. گاهی لوبیا یک بار در روز 50 درصد گران می شود. صبح از خواب بیدار می شوید و می بینید که ظرف یک هفته وسایل از مرکز گرفته شده و هیچکس پاسخگو نیست.

فروشنده دیگری گفت: یک ماه است که دلار گران نشده است، به خاطر افزایش قیمت ارز است. هیچ نظارتی وجود ندارد و هرکس هر کاری می خواهد انجام می دهد».

فروشنده دیگری گفت: «اگرچه داده های کشاورزان مانند دستمزد کارگران افزایش یافته است، هیچ نظارتی وجود ندارد.

بازرسان جهاد کشاورزی منصف نیستند

یکی از فروشندگان درباره قیمت گفت: یک ماه پیش قیمت لوبیا چیتی 39 هزار تومان بود اما الان 44 هزار تومان است، قیمت لوبیا قرمز 27 هزار تومان و الان 33 هزار تومان است.

گفت تجار جرات آوردن ندارند. تجار تهران می گویند همیشه 100 تن در روز بوده است اما اکنون به 20 تا 30 تن رسیده است. اگرچه همیشه صدها واردکننده وجود داشته است، اما اکنون دو شرکت خاص وارد می کنند. می گویند تا دیروز در دست صنعت و معدن بود اما الان در دست جهاد کشاورزی است. تا زمانی که اینها قانونی نشوند، رابطه جنسی نخواهیم داشت. چون چیزی از ما می خواهند که آموزشی نیست».

ثبت مالیات بر کارتخوان ها

یکی دیگر از فروشندگان می گوید: «مالیاتی که آنها می خواهند بر کارتخوان ها اعمال کنند در نهایت به ضرر مصرف کنندگان خواهد بود. از هفته اول، برخی از همکاران ما به دلیل مالیات بدون اطلاع قبلی، ارتباط کارتخوان خود را قطع کردند. می گویند مالیات باید ثبت شود. در نتیجه برای پوشش هزینه های مالیاتی باید سود را افزایش دهیم و قیمت ها را افزایش دهیم.»

محصولات غلات دارای کنترل قیمت مصوب نیستند

ناصر شعربافیان مدیر نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: درصد این سود برای خرده فروشان غلات 12 درصد و برای خرده فروشان غلات کامل 3 درصد است. بنابراین می توانید شاهد گرانی در بازار باشید که با نظارت ما قابل حل نیست زیرا نظارت ما بعد از خرید واحدهای عمده فروشی و بنکداران است. از تولیدکنندگانی می خرند که تولیدکنندگان به دلایل مختلف می توانند قیمت محصول را افزایش دهند، زیرا برای محصولات باغی و کشاورزی کد قیمت مصوب ندارند. بنابراین در صورت دریافت گزارشی مبنی بر گرانی فروش از سوی مردم، با ارسال پیامک به سامانه 3000765555 یا تلفن 124، بازرسی را انجام خواهیم داد.

کنترل بازار حبوبات را تنظیم کنید

وی در پاسخ به این سوال که چرا قیمت مصوب برای محصولات باغی و کشاورزی وجود ندارد، گفت: این یک سیاست کلان کشور است.

شعربافیان افزود: در حال حاضر تعدادی از واحدها را به عنوان عرضه مستقیم ادغام کرده ایم که ضریب سود پایینی را به تولیدات خود می دهند.

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی منصفانه نیست و آموزش های لازم را به تجار ارائه نمی دهد، گفت: به نظر من چنین استدلالی درست نیست. از آنجایی که واردکنندگان مسیر خود را می دانند، باید برای واردات سفارش دهند. تا حالا اگر شرکت های صنعت، معدن و تجارت مجوز می دادند، حالا کشاورزی جهاد می دهد. در حال حاضر تفاوت زیادی وجود ندارد که آموزش لازم است. به نظر من این استدلال درست نیست و اصلا آن را تایید نمی کنم. این قانون هیچ گونه وقفه یا تغییری در سیستم ایجاد نمی کند.»

حبوبات در کشور ما کم نیست

مدیر نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: ذخیره سازی مشکل خاصی است که باید در کشور با کسری مواجه شود. در کشور ما کمبود غلات وجود ندارد. مشکل مافیایی وجود ندارد. تورم مطابق با تورمی است که هر سال در کشور وجود دارد. بنابراین نمی‌توانیم این افزایش قیمت را به جایی برسانیم که مافیا وجود داشته باشد.»

وی درباره قیمت برخی اقلام حبوبات افزود: لوبیا چیتی ایرانی و درجه یک بین 44 تا 48 هزار تومان، عدس ایرانی یا کانادایی 43 تا 47 هزار تومان و لوبیا قرمز درجه یک ایرانی بین 32 تا 36 هزار تومان قیمت دارد.

واکنش عجیب روابط عمومی جهاد کشاورزی

برای تکمیل این گزارش سعی کردیم با جنتی مدیر توسعه بازرگانی جنتی کشاورزی مصاحبه ای داشته باشیم که پاسخگوی او نشد و از روابط عمومی آژانس خواستیم تا اصلاحات لازم را انجام دهند. میتونم باهات تماس بگیرم آنها زن، فرزند و خانواده دارند. اگر بخواهم به این تعطیلات بگویم، باید پیاده روی کنم. یک روز قبل و بعد باید با شما مصاحبه شود. “پخش زنده نیست، گزارش است” و قطع ….

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا