دست خالی مدارس دولتی در کیفیت آموزش
یکی از اعضای شورای مرکزی معارف اسلامی برخی آسیب ها را به دلیل کنکور و تصمیم اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای شرکت در آزمون ورودی ذکر کرد: مدرسه و بازار جدید در اینجا تهیه سوابق آموزشی مناسب است.
مسعود ساداتی در گفت و گو با دنیای 77 وی با ارزیابی وضعیت برترین های کنکور در سال های اخیر گفت: نتایج کنکور تقریبا قابل پیش بینی بود. مانند همیشه ، به استثنای اندک ، کسانی که قادر به شرکت در کلاسهای خاص یا مدارس خاص خارج از سیستم آموزشی رسمی بودند ، یا دقیقتر ، پول بیشتری خرج کردند ، موفق بودند. در این آزمایش بهترین نتایج را بگیرید که بسیار نامطلوب است.
وی افزود: همانطور که انتظار می رفت ، از نظر قبولی در موارد خاص ، مدارس خاص مانند مدارس تیزهوشان ، نمونه و خصوصی عملکرد بهتری نسبت به مدارس دولتی داشته اند. مدارس دولتی نماد واقعی سیستم آموزشی کشور و فرزندان اکثریت مردم هستند.
ساداتی گفت: کارشناسان آموزش و پرورش سالهاست در مورد این امر هشدار داده اند ، به ویژه کسانی که در زمینه عدالت آموزشی کار می کنند ، اما مشکل هنوز پابرجاست: بخش بزرگی از این شکست به کیفیت آموزش در مدارس دولتی برمی گردد و بخش دیگری از ماهیت آزمونها و سوالات پذیرش البته بین این دو موضوع ارتباطی وجود دارد.
وی ادامه داد: مدارس دولتی نماد مدارس آموزش عمومی کشور در دو سال اخیر از دو جهت آسیب دیده اند: و خانواده ها و مدیران مدارس نامشخص هستند یکی دیگر اینکه با توسعه مدارس استثنایی و کاهش کارایی مدارس دولتی ، توزیع استعدادها در مدارس از نمودار عادی پیروی نمی کند.
یکی از اعضای شورای مرکزی مرکز معارف اسلامی با اشاره به اینکه این مشکل به طور غیر مستقیم بر کیفیت آموزش تأثیر می گذارد ، خاطرنشان کرد: اکنون نخبگان و دانش آموزان برتر کمتر در مدارس دولتی حضور دارند. با این حال ، هنگام تعریف نخبگان باید مراقب باشیم ، زیرا نباید به نخبگان از منظر کنکور نگاه کرد. به نظر من دانش آموزی که موتور خودرو را در هنرستان به خوبی می شناسد و ایده های جدیدی برای ساخت موتور خودرو ارائه می دهد نیز نخبه است ، اما این دانش آموز در سیستم کنونی آزمون پذیرش جایی ندارد.
وی افزود: با این حال امروزه خانواده ها امیدی به قبولی فرزندان خود در آزمون ورودی ندارند و آینده خود را در مدارس دولتی تضمین می کنند و در صورت داشتن مزیت ، به مدارس ویژه می روند که این امر باعث تضعیف بیشتر اقشار آسیب پذیر می شود.
وی گفت: از سوی دیگر ، نوع سوالات کنکور از نوع آموزش در کلاس های مدارس دولتی فاصله گرفته و بیشتر با نوع آموزش در مدارس استثنایی مشترک است.
ساداتی همچنین پیامدهای اجتماعی جلوگیری از ورود دانش آموزان مدارس دولتی به حوزه های عمومی و دانشگاه ها را تشریح کرد و گفت: دلسوزان کشور نگران پیامدهای اجتماعی این موضوع و افزایش بی عدالتی هستند. فکر کنید که در سال های آینده چه کسی تمام پست های مهم دولتی ، مشاغل پردرآمد ، موقعیت های حساس و تصمیم گیر را بر عهده خواهد گرفت؟ کسانی که توان مالی آن را دارند.
وی افزود: اگر این اتفاق بیفتد ، خانواده های طبقه متوسط نفوذ خود را در تصمیم گیری در کشور از دست می دهند و نوعی نظام طبقاتی شکل می گیرد. زیرا اکثر افراد طبقه ضعیف و متوسط به مدارس دولتی می روند. در این زمان ما محرومان را پاسدار نعمت انقلاب می دانیم و اصل اصلی انقلاب اسلامی احقاق حقوق مظلومان بود.
یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان در مورد تأثیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر روند انتخاب در دانشگاهها و موضوع “آموزش منابع و …” به خودی خود ملاکی برای ارزیابی سوابق تحصیلی در بالا نخواهد بود. دانشگاه ها؟ وی گفت: معتقدم کنکور غیرفعال است نه دلیل. این بدان معناست که حذف منفی آن امکان پذیر نیست و مشکل آزمون ورودی باید به طور مثبت حل شود.
وی ادامه داد: تغییر سیستم درجه بندی داوطلبان و اعمال سوابق تحصیلی بخشی از مشکل را حل می کند و اصل موضوع باقی می ماند. افزایش تاثیر سوابق تحصیلی بر پذیرش دانشگاه ممکن است نقش کلاسهای کنکور ویژه را تا حدودی کاهش دهد ، اما بازار جدیدی در مدارس به نام درجه بندی و ارائه سوابق تحصیلی مناسب معرفی خواهد شد.
انتهای پیام