استانی

۱۳ تیر در دنیای علم چه خبر؟

تقویم علم؛

۱۳ تیر در دنیای علم چه خبر؟

در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۱۳ تیر برابر ۳ جولای را ورق می‌زنیم.

***

اولین آزمایش رانندگی عمومی جهان

۳ جولای ۱۸۸۶ میلادی برابر با ۱۳ تیر ۱۲۶۵ خورشیدی، کارل بنز اولین خودروی جهان را در مانهایم آلمان راند و به حداکثر سرعت ۱۶ کیلومتر در ساعت رسید. این خودروی بنز به موتور بنزینی تک‌سیلندر چهار زمانه ۰.۷۵ اسب بخار مجهز بود و خود وسیله نقلیه به کالسکه سه‌چرخ با چارچوب لوله‌ای، فرمان و صندلی کالسکه برای دو نفر شباهت داشت. موتور این خودرو درواقع نسخه اصلاح‌شده موتور چهار زمانه‌ای بود که نیکولاس اتو، مخترع آلمانی آن را طراحی کرده بود. این خودروی سه‌چرخ به‌عنوان اولین حق ثبت جهان برای خودرویی کاربردی با موتور احتراق داخلی شناخته می‌شود. اگرچه این وسیله نقلیه نحیف و ضعیف بود، اما از بعضی عناصر ضروری برخوردار بود که مشخصه خودروهای امروزی است و جرقه‌زنی الکتریکی، دیفرانسیل، سوپاپ‌های مکانیکی، کاربراتور، سامانه خنک‌کننده موتور، کاسه روغن و گریس برای روغن‌کاری و سامانه ترمز را شامل می‌شد. 

۱۳ تیر در دنیای علم چه خبر؟

توت‌فرنگی پرورشی

۳ جولای ۱۸۰۶ میلادی برابر با ۱۳ تیر ۱۱۸۵ خورشیدی، مایکل کینز، باغبان بازار تره‌بار ایسلورث در نزدیکی لندن، اولین تو‌ت‌فرنگی پرورشی در انگلستان را که اندازه، طعم و رنگ را با هم ترکیب می‌کرد در انجمن سلطنتی باغبانی به نمایش گذاشت. ۶۰۰ گونه توت‌فرنگی که امروزه یافت می‌شود از پنج یا شش گونه اصلی وحشی سرچشمه می‌گیرند و همگی عضوی از خانواده گل سرخ هستند. توت‌فرنگی جنگلی وحشی کوچک و معطر اروپا در سده‌های میانه در دسترس مردمان امپراتوری مقدس رم بود. زمانی که کشتی‌های اروپایی‌ها در سال ۱۵۸۸ در ویرجینیا پهلو گرفتند، آنها توت‌فرنگی‌هایی وحشی را در ویرجینیا کشف کردند که سرخپوستان بومی آمریکا کشت می‌دادند. از اوایل ۱۶۴۳ اروپایی‌های مهاجر به آمریکا هم پرورش این میوه را شروع کردند. سال ۱۸۰۶، توت‌فرنگی بزرگ و خوش طعمی که امروزه می‌شناسیم، ظهور کرد.

۱۳ تیر در دنیای علم چه خبر؟

یادداشت‌هایی درباره نپتون

 ۳ جولای ۱۸۴۱ میلادی برابر با ۱۳ تیر ۱۲۲۰ خورشیدی، جان کاوچ آدامز تصمیم گرفت موقعیت سیاره‌ای ناشناخته را ازطریق بی‌نظمی‌هایی که در حرکت اورانوس ایجاد می‌کند، تعیین کند. پس‌از اتمام اندازه‌گیری‌ها، آدامز این مشخصه‌ها را دفترش ثبت کرد. سپتامبر ۱۸۴۵ او به جیمز چالیس، مدیر رصدخانه کمبریج، اطلاعات دقیقی در مورد مکان یافتن سیاره جدید، که هنوز مشاهده نشده بود، ارائه کرد. اما متأسفانه این سیاره در رصدخانه کمبریج شناسایی نشد تا اینکه در ۲۳ سپتامبر ۱۸۴۶ یوهان گوتفرید گاله، منجم آلمانی در رصدخانه برلین این سیاره دوردست را کشف کرد.

۱۳ تیر در دنیای علم چه خبر؟

اولین لاستیک اسفنجی جهان

۳ جولای ۱۹۲۹ میلادی برابر با ۱۳ تیر ۱۳۰۸ خورشیدی، لاستیک اسفنجی در آزمایشگاه توسعه لاتکس دانلوپ رابر در بیرمنگام انگلستان توسعه یافت. دانشمند بریتانیایی ادوارد آرتور مورفی اولین دسته از این لاستیک را با استفاده از یک همزن معمولی آشپزخانه و یک اجاق بخار برای کف‌کردن و ولکانیزه کردن لاستیک لاتکس طبیعی تولید کرد. این محصول با نام «دانلوپیلو» به بازار عرضه شد و در عرض پنج سال همه جا مورد استفاده قرار گرفت از روی صندلی‌های موتور سیکلت تا صندلی‌های سینما و صندلی‌های اتوبوس‌های لندن، صندلی‌های تئاتر یادبود شکسپیر و در نهایت در تشک‌ها. به‌این‌ترتیب، پس از لاستیک، لاستیک اسفنجی به دومین مورد استفاده از هیدروکربن‌های لاستیکی تبدیل شد.

۱۳ تیر در دنیای علم چه خبر؟

دکمه بازگشت به بالا