جامعه و خانواده

سامانه هشدار سریع مخاطرات اقیانوسی راه‌اندازی شد/افزایش بحران طوفان‌های حاره‌ای از ۲۰۰۷

سامانه هشدار سریع مخاطرات اقیانوسی راه‌اندازی شد/افزایش بحران طوفان‌های حاره‌ای از ۲۰۰۷

رئیس پژوهشگاه جوی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی با تاکید بر اینکه طوفان های گرمسیری از سال 1386 به سواحل ایران رسیده و در حال افزایش است، تاکید کرد: این پژوهشکده در حال راه اندازی و توسعه و تکمیل است. مدل های آن قادر خواهند بود رویدادهای دریا را پیش بینی کنند و هشدارهای فوری در کشور بدهند.

پروین غفاریان در گفت وگو با دنیای 77، وی با توصیف تغییرات اقلیمی به عنوان یک سیستم بسیار پیچیده که بر اثر فعل و انفعالات متعدد به وجود آمده است، گفت: فاصله و نزدیکی به اقیانوس، نوع خشکی، یخچال ها و عرض های جغرافیایی (مناطق نزدیک به قطب ها یا مناطق گرمسیری) از عوامل تغییر اقلیم است. این پدیده ممکن است به دلایل طبیعی یا انسانی باشد.

وی تغییرات اقلیمی موجود را عامل فعالیت های انسانی دانست و گفت: انتشار بیش از حد گازهای گلخانه ای ناشی از فعالیت های انسانی، ناشی از صنعتی شدن جامعه بشری است که بیش از 100 سال است که گازهای گلخانه ای به جو منتشر می کند و باعث گرم شدن کره زمین شده است.

گافریان تغییر در محیط آبی و از بین رفتن پوشش گیاهی روی زمین را از دیگر اثرات فعالیت انسان عنوان می کند: اولین اثرات گرمایی این فرآیند در اقیانوس ها قابل مشاهده است. از آنجایی که اقیانوس ها و جوها با هم تعامل دارند، این تعامل اثرات منفی تغییرات آب و هوایی را بر جو زمین یا محیط اقیانوسی ما خواهد دید.

رئیس پژوهشکده علوم جوی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، تأثیرات قابل توجه تغییرات اقلیمی بر اقیانوس ها را گرم شدن و افزایش دما عنوان کرد و یادآور شد: گرم شدن اقیانوس ها گرم شدن است. . طوفان های استوایی زمانی شکل می گیرند که دمای اقیانوس ها بسیار گرم می شود.

به گفته این محقق در زمینه علوم جوی، دمای 26 درجه سانتیگراد قطبیت دما برای تشکیل طوفان های استوایی است.

گفریان با اشاره به «امواج گرما» به عنوان یکی دیگر از اثرات تغییر اقلیم، یادآور شد: موج گرما زمانی رخ می دهد که دما حداقل 5 روز بیشتر از میانگین بلندمدت آن روز یا ماه باشد. این امواج گرما علاوه بر کاهش آسایش انسان، کشاورزی و عوامل دیگر را تحت تأثیر قرار می دهد، در حالی که تغییرات آب و هوایی «نوع بارندگی» را تغییر می دهد، به طوری که باید در طول سال 300 میلی متر بارندگی در منطقه، توزیع و تغییر الگوی آن وجود داشته باشد. و تمایل به دوش. به همین دلیل است که میزان بارندگی از نظر زمانی کمتر است و رعد و برق می تواند در عرض دو ساعت به طور ناگهانی 50 میلی متر بارندگی در یک منطقه ایجاد کند که باعث سیل می شود.

رئیس پژوهشکده علوم جوی پژوهشکده اقیانوس شناسی کشور نمونه ای از این پدیده را در استان های گلستان و لرستان در سال 1377 ذکر کرد و افزود: از دیگر اثرات تغییر اقلیم «خشکسالی های بلندمدت» است، تغییرات اقلیمی باعث افزایش این پدیده می شود. تعداد و شدت رویدادهای مخرب جوی که به عنوان “رویدادهای شدید آب و هوایی” شناخته می شوند.

غفاریان با اشاره به اینکه ایران شاهد چندین رویداد اقلیمی شدید بوده است، خاطرنشان کرد: طوفان های استوایی هنوز به سواحل ایران نرسیده اند و این کشور از سال 2007 تاکنون چندین طوفان گرمسیری را تجربه کرده است. طوفان های گونو، طوفان چربی، نیلوفر در شهریورماه و طوفان شاهین در شهریور ماه امسال در میان طوفان های استوایی به سواحل ایران رسیدند.

وی افزود: این طوفان ها مختص مناطق گرمسیری است و در خاک ایران در شمال اقیانوس هند و دریای عرب شکل می گیرد و در برخی موارد تغییر جهت داده و از سواحل ایران به چابهار می رسد. به همین دلیل است که می توان حرکت و اثرات این طوفان را تا تنگه هرمز مشاهده کرد.

رئیس پژوهشکده جوی پژوهشگاه ملی اقیانوسی و جوی گفت: طوفان دو اثر مخرب «ایجاد بادهای شدید» و «ایجاد سیلاب سواحل» داشت. وی گفت: این گونه طوفان ها باعث جاری شدن سیل در سواحل و خسارات زیادی می شود.

علت تغییر جهت طوفان

غفاریان در پاسخ به این سوال که علت تغییر جهت طوفان های گرمسیری چیست، توضیح می دهد: مسیرهای طوفان بر اساس عوامل جوی متنوعی تعیین می شود. گرم شدن بیش از حد آب دریا و تأثیرات پارامترهای جوی به ویژه در سطوح پایین جوی می تواند مسیر طوفان ها را تغییر داده و آنها را به سواحل ایران نزدیک کند.

وی با تاکید بر اینکه شواهد به دست آمده از اندازه گیری ها نشان می دهد که وقوع چنین چرخشی باعث افزایش غلظت اکسیژن محلول در آب و pH و کاهش دما و شوری آب در کوتاه مدت شده است، ادامه داد:

غفاریان با بیان اینکه شدت و تعداد این طوفان ها در طول سال ها افزایش یافته است، تاکید کرد: طوفان “شاهین” شهرهای ساحلی استان سیستان و بلوچستان را تحت تاثیر قرار داده و خسارت هایی را به بندر جاسک وارد کرده است.

سیستم هشدار را سریع روشن کنید

رئیس پژوهشکده علوم جوی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با اشاره به معرفی سامانه های هشدار سریع توسط این پژوهشکده، تصریح کرد: هیئت بین المللی تغییرات اقلیمی (IPCC) انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش می دهد و جامعه انسانی باید خود را با آن سازگار کند. تغییرات آب و هوایی

وی راه اندازی سامانه هشدار سریع خطرات جوی را یکی از تاکیدات هیئت بین المللی دانست و افزود: با استفاده از این سامانه محیط های ساحلی و دریایی رصد می شود و این سامانه باید به اندازه کافی قوی باشد که بتواند طوفان های کوچک را نیز شناسایی کند. بنابراین، ما به سیستمی نیاز داریم که بتواند آب و هوا و اقیانوس را با استفاده از مدل های عددی پیش بینی کند. بنابراین ما نیاز به یک مدل تصفیه شده برای توپوگرافی پیچیده و آب های وسیع ایران داریم.

غفاریان با بیان اینکه وجود چنین توپوگرافی پیچیده ای پیش بینی های اقلیمی و دریایی در ایران را به میزان قابل توجهی پیچیده کرده است، یادآور شد: این پیچیدگی به دلیل جغرافیای پیچیده مدل هایی است که با موفقیت در کشورهای اروپایی در ایران و رشته کوه های البرز و زاگرس اعمال شده است. منابع عظیم آب، اجرای آن ممکن است با مشکلاتی مواجه شود.

غفاریان با تاکید بر اینکه بر این اساس این سامانه را در پژوهشکده معرفی کرده ایم، یادآور شد: این سامانه قابلیت پیش بینی وقوع طوفان را دارد که می تواند آمادگی ما را برای مقابله با بحران افزایش دهد. نمی توان از حوادث طوفان جلوگیری کرد، اما اگر اطلاعات لازم را در مورد زمان وقوع طوفان داشته باشیم، می توانیم از خسارات احتمالی جلوگیری کنیم.

رئیس پژوهشکده جوی پژوهشگاه ملی اقیانوسی و جوی، هشدار سریع را از دیگر ویژگی های این سامانه دانست و یادآور شد: با استفاده از داده های این سامانه می توان احتمال سردی هوای قطبی زمستانی در دریای خزر را پیش بینی کرد. برای یک “بحران سفید” یا “برف”. “دریاچه” دریای خزر.

وی با بیان اینکه در این راستا باید روند حادثه را به خوبی بشناسیم و بر اساس آن الگویی برای ایران تهیه و تهیه کنیم، گفت: در این صورت نیازمند سخت افزار مناسبی هستیم که پاسخگوی اجرای مدل های جفت پیچیده باشد. . از جو اقیانوسی

به گفته محققان، مدل هایی در این سامانه آزمایش شده و مدل هایی برای پیش بینی برف دریاچه در ساحل شمالی و طوفان های گرمسیری و همرفتی در سواحل جنوبی ایجاد شده است.

گفریان ادامه می‌دهد: طوفان‌های همرفتی متعددی در بوشهر رخ داده است، به‌عنوان مثال «سونامی متئو» که در سال 2017 (اسفند 1396) در بوشهر رخ داد و سامانه برای پیش‌بینی این رویداد در حال بررسی این حادثه بوده است. فیبر نوری برای این سیستم خریداری شده است اما برای تقویت آن نیاز به پشتیبانی بیشتری است.

غفاریان تاکید کرد: در حال حاضر در صورت تقویت سامانه ها می توان حوادث دریایی را در کشور پیش بینی کرد تا بتوانیم این مدل ها را اجرا کنیم.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا