عمومی

زمان تصمیم‌گیری برای تهران  – دنیای 77

زمان تصمیم‌گیری برای تهران  - دنیای 77

برخلاف تمام انتظاراتی که با بازگشت وین به مذاکرات برای دستیابی به توافق بر سر احیای برجام تهران مطرح شد. انتخاب دولت ابراهیم رئیسی نشان‌دهنده حس واقع‌گرایی عقلانی در مواجهه با ایده انتزاعی اپوزیسیون مبنی بر بازگشت فعال جامعه بین‌المللی برای بازگشت به میز مذاکره به جای مناظره با بورژوازی است. خوب یا بد، توافقی در حال تنظیم بود که در صورت اجرا به ایران فرصت دیگری می داد تا وضعیت متفاوتی ایجاد کند. این امید به حدی بود که حتی مخالفان برجام نیز با توجه به واقعیت های کنونی کشور مجبور به سکوت و پذیرش ترجیحات نظام شدند.

پیش از اقدام نظامی روسیه در اوکراین، می‌توان تصور کرد که اعضای تیم مذاکره‌کننده با تهران در وین، در صورتی که نماینده بلوک‌های شرق و غرب رقیب جامعه بین‌المللی باشند، در مورد محتوای توافق به توافق برسند. میخائیل اولیانوف، فرستاده ویژه دولت روسیه، با نگاهی مثبت گفت که متن توافقنامه پیشنهادی تهران یکسان است. حتی می گوید؛ پنج دقیقه تا پایان معامله باقی مانده است. وی از یک سو از عدم تمایل تهران به پذیرش این توافق در هفته های اخیر انتقاد کرده و از آن خواسته است که در بقیه زمان ها این کار را انجام دهد.

شروع جنگ در اوکراین به یکباره معادلات را بر هم زد. پس از برجام، مسکو دیگر نه می خواست از منافع خود محافظت کند و نه می خواست تهران و واشنگتن را در احیای برجام به عنوان یکی از اعضای مذاکره کننده در وین به یکدیگر نزدیک کند. اعتماد مسکو به اثربخشی خواسته هایش اکنون به نتیجه نهایی مذاکرات وین بستگی دارد.

مذاکرات وین آغاز دور جدیدی از انتقادات و مخالفت ها با توافق جاری با مسکو بود. برخی از مخالفان این توافق از تهران به دلیل تسلیم شدن در برابر خواسته های غرب به ویژه دولت آمریکا انتقاد کرده اند. آنها تیم مذاکره کننده تحت رهبری دولت سیزدهم ایران را مورد انتقاد و اتهام قرار دادند و آنها را حزب «محمد جاوید ظریف» و متحدان دولت دوازدهم خواندند. در نگاه مخالفان و منتقدان، دولت اصلی و دستگاه دیپلماسی آن همان مسیری را دنبال می‌کنند که معتقدند دولت حسن روحانی در غرب در حال پیگیری آن است. یکی از منتقدان گفت: امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در پاسخ به انتقادات از توافق در حال انجام، خاطرنشان کرد: زمانی که خواسته های تهران بر اساس برجام بود، اکنون در سطح برجام است.

مخالفان برجام که اکنون مخالف متن توافق هستند، تعلیق مذاکرات وین از سوی مسکو را توجیه می کنند و خاطرنشان می کنند که همین متن با رایزنی مستقیم با نماینده روسیه، عمدا یا ناخواسته مورد انتقاد قرار گرفته است. وین تهیه و تنظیم شده است. تهران از همان ابتدای مذاکرات وین، مسئولیت گفتگوهای مستقیم با واشنگتن را به نماینده روسیه در این مذاکرات تفویض کرد. از همان ابتدا عواقب آن را مورد انتقاد قرار داد و به برخی ناظران هشدار داد.

دیر یا زود تأثیر سیاست راهبردی روسیه بر روند مذاکرات وین و احیای برجام قابل مشاهده است، با این حال جنگ اوکراین عینیت و ذهنیت لازم را برای درک آن ایجاد کرده است. جنگ مانند روزهای اخیر قدیمی نیست، اما روسیه از نیمه دوم دهه جاری برای آن آماده شده است. موضع توسعه طلبانه ناتو امنیت روسیه را تهدید می کند. روس ها نمی خواهند به سوراخی که در گذشته بارها تجربه کرده اند گاز بزنند. در دوران حکومت تزار و کمونیست ها. جنگ کنونی اما از زمان جنگ سرد بین دو بلوک سرمایه داری غرب و کمونیسم شرقی پس از جنگ جهانی دوم، معانی متفاوتی دارد. در واقع جنگ کنونی شبیه تزار قرن 17 و 18 و بازگشت کشورهای اروپایی به دوران توسعه طلبی سرزمینی است. هیچ یک از طرفین حامل ارزش های ایدئولوژیک به معنای جنگ سرد نیستند. به هر حال، این جنگ منافع ژئوپلیتیکی و ژئوپلیتیکی بین امپریالیست‌هایی است که از طریق رقابت به سایر کشورها و دولت‌ها آسیب وارد می‌کنند.

بنابراین، تهران با نگاه به منافع ملی و امنیتی خود نباید در میانه مناقشه ای قرار گیرد که باید و نمی تواند به نفع این یا آن قدرت شاهنشاهی باشد و به مردمی که چهار دهه تحریم را تحمل کرده و از عرصه بین المللی فاصله گرفته اند، لطمه وارد کند. جامعه برای غذا. . خود را لمس کرده اند. تهران باید بر ابتکار خود تمرکز کند و به یک طرف خط منازعه متمایل شود و از این وضعیت فرصت هایی ایجاد کند که فقط منافع کشور و ملت را تامین کند. مثل همه بازیگران صحنه پرتلاطم کنونی جامعه جهانی، کلاه خود را محکم گرفته و پشت عینک علایق خود کار می کنند.

تهران باید به ابهام در روابط خارجی خود به نفع کشور پایان دهد و بدون توجه به این یا آن ملاحظات، اوضاع را کنترل کند. آیا در آخرین روز سال خبرهای خوبی از وین خواهد آمد؟ آیا برجام دوباره به کما می رسد؟ همه چیز به انتخاب تهران بستگی دارد.

دکمه بازگشت به بالا