ورزش

دوومیدانی در قونیه رفوزه شد/ وقت خداحافظی رسید آقای حدادی!

آنا گزارش می دهد؛

دوومیدانی در قونیه رفوزه شد/ وقت خداحافظی رسید آقای حدادی!

تیم 16 دونده اعزامی به بازی های کشورهای اسلامی تنها موفق به کسب دو مدال شد و این نتیجه نشان می دهد که روحیه دوومیدانی مهم است.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، دو و میدانی ایران بیشترین تعداد نماینده را در بازی های همبستگی کشورهای اسلامی داشت. اما پیش‌بینی‌ها غلط از آب در آمد و با وجود سانت‌های زیاد، مدال‌های کمی در این رشته کسب شد. و این ورزشکار نتوانست انتظارات را برآورده کند.

پس از اصرار مسئولان ورزش برای افزایش سهمیه دو و میدانی و فهرست 25 به کمیته ملی المپیک، در نهایت 16 نفر در لیست اعزامی قرار گرفتند. ریحانه مبینی (پرش طول)، فرزانه فصیحی (100 متر)، مهسا میرزا طبیبی (پرش با نیزه)، دستار بندان (800 متر)، احسان حدادی (پرتاب دیسک)، حسن تفتیان (100 متر)، مهدی پیرجهان (400 متر با مانع)، علی فتحی گنجی ( پرتاب نیزه، حسین رسولی (پرتاب دیسک)، مهدی صبری (پرتاب وزن)، سید امیر زمان پور (5000 متر)، رضا مقدم (پرتاب چکش)، مسعود کامران (110 متر با مانع)، حمیدرضا کیا (پرتاب سه گانه). پرش، محمدحسین ابرقی (200 متر) و مرتضی نظمی (پرتاب وزنه) 16 ورزشکار را به این مسابقات اعزام کردند.

از این 16 ورزشکار فقط دو ورزشکار مدال گرفتند، البته رنگ آن طلایی نبود. فرزانه فصیحی در ماده 100 متر بانوان مدال نقره و علی گنجی در پرتاب نیزه مدال برنز را کسب کردند. در واقع 14 ورزشکار کشورمان نتوانستند رکورد قابل قبولی ارائه دهند و در جمع مدال آوران قرار نگرفتند.

ستاره های دو و میدانی مجموعه؟

در بین افراد اعزامی به قونیه، عملکرد دو کارگر میدانی کشورمان، حسن تفتیان و احسان حدادی بسیار عجیب بود. این دو نفر که جزو شرکت کنندگان بودند بسیار ضعیف هستند و در رتبه پنجم قرار گرفتند. کارشناسان دو و میدانی قبل از اعزام به قونیه معتقد بودند حدادی در بازی های کشورهای اسلامی مدال خواهد گرفت و قطعا طلا خواهد بود. اما حدادی نه تنها مدال گرفت، بلکه رکوردی ضعیف تر از حد انتظار به ثبت رساند و با رکورد 59.46 متر در جایگاه پنجم به کار خود پایان داد. حسن تفتیان که در این سال ها خود را به عنوان یک مدعی مطرح کرد اما در اکثر مسابقات ناکام ماند، در این مسابقات نتوانست بهتر از پنجم شود.

حدادی به بازنشستگی رسیده است؟

حدادی در شرایطی به این نتیجه رسید که برتری خوبی داشت. البته او همیشه از این موضوع انتقاد کرده و معتقد است که شرایط خوبی ندارد اما با یک حساب سرانگشتی مشخص می شود که علاقه و امتیازات بیشتری نسبت به سایر ورزشکاران دارد. مثلا قبل از المپیک توکیو برای درمان خار پاشنه به آلمان رفت و در آنجا تحت عمل جراحی قرار گرفت. حدادی 56 روز در آلمان ماند و هزینه عمل جراحی او 8000 یورو بود. پس از آن حدادی مدت ها در آمریکا اردو زد و حتی اخیراً در آمریکا کمپ راه اندازی کرد.

او قبل از بازی های کشورهای اسلامی مدعی بود که برای کسب پنجمین مدال طلای بازی های آسیایی تلاش می کند، اما با به تعویق افتادن این بازی ها بدون اینکه بداند به مدال آوری در قونیه و بازی های همبستگی کشورهای اسلامی می اندیشد. در این بازی ها یک مدال کمتر بود. البته که همیشه عجیب صحبت می کند. وی پس از پایان مسابقات گفت: بدنم آماده بود و فکر می کردم بهتر پرتاب کنم اما به دلیل وزش باد نتوانستم آن را درست پرتاب کنم و دیسک برگشت. فضای اینجا باز است و کاملا مشهود است که با استادیوم های دو و میدانی متفاوت است و کناره های ورزشگاه بلند نیست. چون مدال المپیک دارم، توقع درست است! من خودم توقع بیشتری داشتم اما از درب هتل که بیرون میرفتم گفتم تو این هوا کارم سخت تره. در این شرایط، هر چه پرتاب کننده غیرحرفه‌ای‌تر باشد، پرتابش راحت‌تر است، اما شاید می‌توانستم از موقعیت بهتر استفاده کنم.»

شاید وقت آن رسیده است که حدادی به جای اینکه همیشه مطالبه کند، قبول کند که به دوران بازنشستگی رسیده است. برای یک بار هم که شده، عملکرد ضعیف خود را به زمین و زمان ربط ندهید. آن وقت شاید برای او بهتر باشد. او بدون شک یکی از قهرمانان دو و میدانی ایران است که برای اولین بار در تاریخ دو و میدانی المپیک لندن به مدال نقره دست یافت. اما حدادی مدت هاست که این کار را می کند و بارها قول داده که رکوردهای قابل قبولی را ثبت کند، این اتفاق نیفتاده و نتایج ضعیف تری نسبت به قبل کسب کرده است. شاید زمان آن رسیده باشد که حدادی میدان را به جوانان بدهد و تجربه مربیگری خود را به اشتراک بگذارد. با این حال تا زمانی که فدراسیون دوومیدانی نام هایی مانند احسان حدادی را پنهان کند، این دور باطل ادامه خواهد داشت و هیچ اتفاقی نمی افتد!

دو و میدانی در قونیه رد شد

عملکرد ضعیف دوندگان و تنها کسب دو مدال از کاروان 16 نفره اعزامی کشور اسلامی به بازی ها نشان می دهد که روحیه دو و میدانی در ایران افول کرده و این رشته در روحیه خوبی نیست. در این مسابقات که در مقایسه با سایر مسابقات سطح بالایی ندارد، هیچ یک از دوومیدانی ها حتی نتوانستند رکورد شخصی خود را تغییر دهند و نشان می دهد که دو و میدانی ایران روز به روز در حال افول است. مسئولان فدراسیون دوومیدانی باید بیش از پیش چاره ای بیندیشند و در شرایطی که وزیر ورزش و جوانان یکی از قهرمانان سابق این رشته ورزشی است، به امید توجه بیشتر و حل این پرونده. مشکل آن بهبود وضعیت فعلی دو و میدانی است

انتهای پیام/4057/

دکمه بازگشت به بالا