اقتصادی

بیم و امید بنگاه‌های اقتصادی در مرداد۱۴۰۱

بیم و امید بنگاه‌های اقتصادی در مرداد۱۴۰۱

اتاق بازرگانی ایران آخرین آمار از وضعیت شامخ (شاخص مدیر خرید) را منتشر کرد که حاکی از کاهش آن در مردادماه امسال بود.

به گزارش دنیای 77، مرکز تحقیقات اتاق ایران نتایج شمخ سی و پنجم کل اقتصاد و چهل و هفتمین شامخ بخش صنعت را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، شاخص مدیران خرید کل اقتصاد ایران برای سومین ماه متوالی کاهش یافت و به 48.06 واحد رسید. در عین حال، شاخص مدیران خرید صنعتی در مرداد ماه جاری 48.45 محاسبه شد که کمترین مقدار در 12 ماه گذشته (بدون احتساب فروردین) است.

شاخص قابل توجه کل اقتصاد در آگوست 1401 این بود که شاخص سفارشات مشتریان جدید (42.33) برای دومین ماه متوالی رکود داشت و به پایین ترین سطح خود در 13 ماه گذشته (به استثنای فروردین) رسید. این شاخص با کاهش در بخش های خدمات، کشاورزی و صنعت همراه است. به گفته کارشناسان اقتصادی، انتظار برای مذاکرات برجام و کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان منجر به کاهش شدید تقاضا شده است.

از سوی دیگر، شاخص بهای کالاهای تولیدی و خدمات ارائه شده (96/51) به کمترین میزان خود در 28 ماه گذشته از اردیبهشت ماه 1398 رسیده است و شاخص موجودی کالاهای نهایی در انبارها یا کارهای معوق (55,47) در ماه گذشته اندکی کاهش یافته است. 57) 10.) در ماه اوت و طرح یکی از بالاترین ارزش ها را از زمان آغاز به کار دارد.

شاخص انتظارات مربوط به حجم فعالیت های اقتصادی در ماه آینده (63.72) به بالاترین حد در چهار ماه گذشته رسید که نشان دهنده انتظارات خوش بینانه فعالان اقتصادی برای بهبود فعالیت در شهریورماه است.

بر اساس بررسی‌های انجام شده از بنگاه‌های اقتصادی کشور، شاخص مدیران خرید (تعدیل‌نشده فصلی) برای کل اقتصاد ایران در مردادماه 48.06 بوده که سومین ماه متوالی کاهش بوده و نشان‌دهنده رکود در مرداد ماه است. در این ماه به جز دو مؤلفه انجام سفارش و سرعت تحویل و جذب نیروی انسانی و حجم اشتغال، سایر مؤلفه های اصلی کمتر از 50 ثبت شده است.

شاخص فعالیت تجاری (47.37) در مردادماه به کمترین میزان خود در هفت ماه گذشته (بدون احتساب فروردین) رسید. بخش‌های صنعت، خدمات و کشاورزی بیشترین کاهش و رکود را داشتند. قطعی برق، تعطیلات تابستانی و کاهش تقاضا در کاهش رشد در ماه اوت نقش داشته است.

شاخص سفارشات مشتریان جدید آگوست (42.33) برای دومین ماه متوالی با رکود مواجه شد و به پایین ترین سطح خود در 13 ماه گذشته (بدون احتساب آوریل) رسید. این شاخص با کاهش در بخش های خدمات، کشاورزی و صنعت همراه است. به گفته کارشناسان اقتصادی، انتظار برای مذاکرات برجام و کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان منجر به کاهش شدید تقاضا شده است.

شاخص موجودی مواد اولیه و لوازم جانبی خریداری شده در مردادماه (44.38) همچنان با رکود همراه بوده و به پایین ترین سطح خود در چهار ماه اخیر رسیده است. نوسانات قیمت و کمبود شدید نقدینگی باعث کاهش موجودی مواد اولیه شده است.

شاخص اشتغال و اشتغال نیروی انسانی در مردادماه (57.16) بالاترین مقدار را از ابتدای طرح به ثبت رساند. بسیاری از شرکت ها با مشکل کمبود نیروی کار مواجه هستند. به گفته فعالان اقتصادی، نیروی کار به دلیل مشکلات اقتصادی تمایلی به کار در کارخانه ها ندارد و نیروی کار جدید پس از گذراندن دوره آموزشی به همکاری ادامه نمی دهد و مجبور به جذب نیروی کار جدید هستند.

شاخص بهای کالاهای تولیدی و خدمات ارائه شده (96/51) به کمترین میزان خود در 28 ماه گذشته از اردیبهشت 1398 رسیده است. به نظر می رسد با کاهش تقاضا و نقدینگی، بسیاری از فعالان اقتصادی با وجود نهاده های تولید بالا و قیمت بالای مواد اولیه در ماه های اخیر، محصولات خود را با حداقل سود به فروش می رسانند.

شاخص موجودی کالاهای تمام شده در انبارها یا کارهای معلق در مرداد ماه (55.47) نسبت به ماه گذشته (57.10) اندکی کاهش یافت و یکی از بالاترین مقادیر از ابتدای اجرای طرح بود. با وجود کاهش قدرت خرید مصرف کننده و کاهش فروش و حجم تولید، موجودی محصولات همچنان به رشد خود ادامه داد.

شاخص فروش کالا یا خدمات (50.35) نسبت به ماه قبل اندکی بهبود یافت. علیرغم رکود در بخش های ساختمانی و صنعتی، این شاخص در بخش خدمات و کشاورزی شاهد افزایش بود.

شاخص انتظارات مربوط به حجم فعالیت های اقتصادی در ماه آینده (63.72) به بالاترین سطح در 4 ماه گذشته رسید که نشان دهنده انتظارات خوش بینانه فعالان اقتصادی برای بهبود فعالیت در شهریورماه است.

بر اساس داده‌های شرکت‌های بخش صنعتی، شاخص مدیران خرید صنعتی (تعدیل‌نشده فصلی) در مردادماه 48.45 بود که پایین‌ترین مقدار در 12 ماه گذشته از سپتامبر 1400 (به استثنای فروردین) بود و کارگران رکود اقتصادی در صنعت را گزارش کردند. بخش در ماه اوت. رفته است در مردادماه، تمامی اجزای اصلی بخش صنعت به جز انجام سفارش و سرعت تحویل و جذب نیروی کار و حجم اشتغال کمتر از 50 واحد ثبت شد و موجودی مواد اولیه بیش از سایرین کاهش یافت. در بین فعالیت‌های صنعت مواد، صنعت پوشاک و چرم، صنایع لاستیک و پلاستیک و کانی‌های غیرفلزی به ترتیب بیشترین کاهش را در شاخص کل داشتند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا