حوادث و رویداد

بندر بیروت در تهران؛ کابوس اهالی شهران چقدر جدی است؟

گزارش میدانی در مورد محلات پرخطر در شمال شهر پایتخت

آفتاب نیوز:

در حالی که شهروندان شاهد تماشای خبررسانی لبنانی در تلفن های خود از تصویری از عروسی میمون بیروت بودند ، اعضای شورای شهر تهران گفتند که فاجعه خطرناک تر از بندر بیروت در این شهر است.

مشکل فقط فروم نیست. انبارهای نفتی ، برج های مسکونی بلند ، شستشوی ماشین ، کافه تریا ها و رستوران ها و مسیرهای قطار شلوغی وجود دارد. مشکل فقط انبار نفت نیست. در اینجا خط لوله اصلی گاز شهر به پایین شهر می گذرد

بندر بیروت در تهران؛ کابوس مردم شهران چقدر جدی است؟

علی بیت اللهی ، رئیس کارگروه خطر و ریسک در مرکز تحقیقات راه و شهرسازی ، گفت: فشار گاز عبوری از شاه لوله شهران 25 ppm بود و برای درک عرض آن ، کافی است بدانید که فشار گاز خانگی تنها 0.25 ppm در دقیقه است. این هزار برابر بیشتر از فشار گاز خانگی شاه لوله شهران در واقعیت CI است.

داستان شهروندان به اینجا ختم نمی شود. یکی از بزرگترین گسلهای لرزه ای در تهران ، گسل ماشا-فسام ، از 400 کیلومتری شهران عبور می کند. نقصی که این روزها بارها تبلیغ شده است. به استثنای تقصیر نیروگاه ولتاژ بالا در شهرهای شمالی و در نزدیکی انبار نفت ، مجموعه خطرات شهرها را به اتمام رسانده است.

50 متر آتش سوزی در لوله گاز در شهران

در سال 1995 ، شهران چند روز در ایران سرفصل کرد. در ماه ژوئن ، خط لوله گاز شهر شاه رخ داد و باعث کشته شدن چند نفر شد.

“به یاد دارم که جمعه ماه رمضان بود و صبح که بیدار شدیم خانه مانند جغد تکان خورد و صدای انفجار همه را به خیابان کشید. ساخته شد. خیلی ترسناک بود.”

“همه از بلوار بیرون رفته اند.” خواهش می کنم رحمت ، صبح ساعت 4 بود و هیچ کس در خیابان نبود ، اما هنوز مشخص نیست چه اتفاقی افتاده است.

این جملات توسط دو بیکار که در دهه 1980 در این شهر زندگی می کردند ، بیان شد. آنها درباره انفجار خط لوله اصلی گاز در ژوئن سال 1995 صحبت کردند که باعث کشته شدن 5 نفر شد و شهران را برای مدت طولانی به عنوان یک رسانه رسانه ای تبدیل کرد.

سبیل سفید و لباسی پر از آرد در اطراف کمر او گفت: “وقتی در تهران بودیم سر و صدای فرودگاه ها و هواپیماها را بدبخت کردیم ، به شهران آمدیم و اکنون زندگی ما در معرض خطر است. تهران ما را در داخل و دیگران کشته است.”

شهروند تصادف

جوانی که در سوپر مارکت خریداری شده در خیابان مهراني خریداری شده است ، حوادث مکرر شهران را یادآوری می کند: “شهران در آتشفشان خوابیده است. تا آنجا که یادم می آید یک تانکر بنزین در اینجا آتش گرفته است. اکنون گفته می شود که سرنوشت بندر بیروت در انتظار ما است.” من خودم چیزها را می شناسم ، اما کسی نداریم که به ما کمک کند. “

وی گفت: وقتی لوله گاز منفجر شد ، شهردار در مقابل ساکنان منطقه جلوی دوربین های رادیویی و تلویزیونی ایستاد و گفت که لوله های گازی بسیار نزدیک به زمین بوده و وضعیت باید اصلاح شود. سازمان بهداشت جهانی؟ چه اتفاقی افتاد؟ وی گفت: “باید انبار نفت حذف شود یا تانکرها از انتهای خیابان باکری خارج شوند ، اما دو تخته باغ که نباید در آن ویران شود ، جان مردم در مجاورت را به خطر انداخته است.”

در خیابان انبار نفت ، درست در پای تپه ، یک علامت سفید رنگ وجود دارد که با رنگ قرمز می خواند: “تسهیلات انبار نفت شمال غربی” “هر 10 دقیقه یا بیشتر ، یک دستگاه تانکر 20 هزار لیتری 10 چرخه وارد ساختمان می شود و از آن خارج می شود. .

آنها بنزین ها را به پمپ بنزین های تهران می برند. یک انبار پر از بنزین و ماشین شستشو در پای خط لوله وجود دارد. یک ماشین شستشوی اتومبیل که آتش سوزی مهیب را در تانکر بنزین تجربه کرده و درختان اطراف را می سوزاند و می سوزاند. تابلویی در کنار ساختمان انبار نفت وجود دارد که نشانگر منطقه تفریحی کوهساج است.

یکی از ساکنین می گوید شهران روستا یا شهر نیست! این شهر دارای طبیعت ، کوه و باغ و همچنین برج های رشد و مراکز خرید است.

به نظر می رسد در اینجا الگویی متناسب و ناامن از شهرنشینی وجود داشته باشد که افراد محلی می گویند بدون توجه زیاد مردم را در قلب طبیعت شمال تهران به وجود آورده است. در جاهایی در نزدیکی میدان سوم شهران برج برج 100 واحد را نشان داده است که تکمیل شده اند ، اما به دلیل اینکه واحدها فاقد اسناد هستند ، نمی توان آنها را فروخت!

واگذاری مسئولیت شهروندان در اندام

به همین دلیل ، شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی مسئولیت جابجایی تاسیسات انبار نفت را به عهده نخواهد گرفت و بارها اظهار داشته است که در سال 1953 وقتی شهر در حومه شهر بود ، زمین خریداری کرد و امکانات خود را در آنجا مستقر کرد.

آنها اکنون ادعا کرده اند که جابجایی انبار نفت و تاسیسات زیرزمینی برای انتقال بنزین از پالایشگاه ری به شهران یک امر پرهزینه است که در بودجه شرکت آنها نیست. وزارت نفت می گوید: سالها پیش این شهر باید طرح شهرسازی را برای توسعه شهری مطالعه کرده بود و اکنون انبار نفت مشکلی ندارد.

شهرداری همچنین فساد را در گرفتن زمین و کوهنوردی مقصر است. بزرگان این منطقه می گویند که برای فرار از ترافیک ، آلودگی و محیط خفه کننده به بخش مرکزی پایتخت پناه بردند.

خطر برای شهروندان کاهش می یابد

علی بیت اللهی ، رئیس کارگروه خطر و ریسک در مرکز تحقیقات راه و شهرسازی ، گفت: شهران یکی از مناطق خطرناک مسکونی تهران است ، اما در سالهای اخیر تدابیری در جهت کاهش ریسک در نظر گرفته شده است. وی تصریح کرد: شرکت های پالایش و پخش فرآورده های نفتی مخازن ذخیره نفت را ایمن کرده و با ساخت لحیم کاری بتن از نشت سوخت و لوله های شکسته جلوگیری کرده اند.

وی افزود: آژانس ملی گاز همچنین نصب سیستم خاموش کردن اتوماتیک بنزین را برای محافظت از تهران در مواقع خطر شروع کرده است و از دو سال پیش تاکنون این سیستم ها را در 400 پمپ بنزین اصلی از جمله پمپ بنزین شهران مجهز کرده است. آن ها هستند.

ساکنان این منطقه همچنین می گویند که چندین سال است که شهرداری در زمستان با دقت نمک و ماسه را در این منطقه پاشیده است تا از واژگون شدن تانکرهای سوخت جلوگیری کند. با این حال ، بیت الله معتقد است که تهران از برنامه ریزی استاندارد شهری ساخته شده است و محافظت از پایتخت را در معرض خطر قرار داده است. به حدی که مردم تهران در کابوس یک تصادف فاجعه بار در شهری که دائماً در آن زندگی می کنند ، زندگی می کنند.

دکمه بازگشت به بالا