استانی

بخش هنری جشنواره باید فراگیرتر و با موضوعات گسترده‌تر برگزار شود

بخش هنری جشنواره باید فراگیرتر و با موضوعات گسترده‌تر برگزار شود

دنیای 77/ قم داور سی و ششمین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانش آموزان سراسر کشور با تاکید بر اینکه برگزارکنندگان جشنواره قرآن و عترت در فعالیت های هنری و فرهنگی به ویژه در صنعت زینت چوب جای نشاط و تحسین دارند، گفت: این جشنواره در قالب یک جشنواره بین المللی قرآن و عترت برگزار می شود. برای برگزاری در یک موضوع بزرگتر و تخصصی تر، به نظر من موضوع تا حدودی محدود بود و به همین دلیل کار محدودی به دبیرخانه رسید.

حمیدرضا ابوطالبی، داور سی و ششمین جشنواره سراسری قرآن و عترت و دانش آموز سراسر کشور در گفت وگو با خبرنگار دنیای 77، اظهار کرد: در حال حاضر در سال 1380 در سال 1380 برگزار شد.

وی در خصوص اهمیت هنر در تفسیر و تبلیغ معارف دینی و قرآنی گفت: طبیعتا هنر ابزاری است که در صورت استفاده صحیح و خردمندانه می تواند نقش مهمی در تفسیر و تبلیغ معارف دینی داشته باشد و به همان اندازه از اهمیت برخوردار است. سایر اجتماعی، فرهنگی و سیاسی درباره و می تواند بسیار موثر باشد.

ابوطالب با اشاره به اینکه هنر معرق مانند سایر هنرها مانند کاشی کاری، کنده کاری و گچ بری قدرت تبیین و تبلیغ معارف دین را دارد، گفت: این اثر در قالب خطاطی و مشبک کاری استفاده می شود.

وی ورود دست اندرکاران جشنواره قرآن و عترت به بحث های هنری و فعالیت های فرهنگی به ویژه صنعت تزیینات چوبی را مایه خوشحالی و تشکر دانست.

داوران سی و ششمین جشنواره سراسری قرآن و عترت سازمان دانش آموزی سراسر کشور تاکید کردند: خیر.

وی گفت: کار شرکت کنندگان در این جشنواره به دلیل سلایق و علایق شخصی بوده و دوره های آکادمیک و تخصصی خاصی را نگذرانده اند، بنابراین طبیعتاً در طراحی، آهنگسازی، ارائه و تدوین بیشتر آثار مشکلاتی وجود داشت. باید در این زمینه فعال تر بود و کلاس های ویژه ای برای دانشجویانی که علاقه مند به فعالیت در این زمینه هستند تشکیل داد، زیرا پرستار هنرمند طبیعتا نگرش بسیار بهتری نسبت به یک پرستار هنرمند دارد. پرستارانی که با این هنر آشنایی ندارند.

ادامه ابوطالبی: مهندس، شیمی یا فیزیکدان هنرمندی که شعور هنری ظریفی داشته باشد و برای فعالیت در عرصه هنر وقت بگذارد در فعالیت های خاص خود صددرصد موثر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: این رشته از فعالیت دانشجویی پتانسیل بالایی دارد زیرا از نظر تجهیزات و محل کار بسیار گران نیست و به محض اینکه افراد می توانند با علاقه شخصی و اوقات فراغت این کار را انجام دهند و وقت خود را با این نوع صنعت سپری کنند. ” البته نباید از این رشته توقع زیادی داشته باشند و اگر می خواهند از این رشته کسب درآمد کنند باید به صورت تخصصی و علمی این کار را انجام دهند.

ابوطالبی در خصوص حمایت های موثر از این صنعت گفت: در مجموع حمایت های خوبی از راه اندازی دانشگاه ها و هنرستان ها در سراسر کشور و در زمینه صنایع دستی و آموزش دانشگاهی و در سایر رشته های صنایع دستی و هنرهای تجسمی صورت گرفته است. تامین می شود و به هر حال انرژی و هزینه صرف می شود و دوره های بسیار خوبی از کاردانی، کارشناسی تا کارشناسی ارشد تعریف می شود و علاقه مندان به تحصیل در این رشته ها استخدام می شوند.

وی با اشاره به اینکه توقع کارآفرینی در این زمینه زیاد است، خاطرنشان کرد: دانشجویانی که در این جشنواره شرکت کردند دانشجویان آماتوری بودند که اوقات فراغت خود را در این زمینه سپری کردند و کار چندان حرفه ای نبود، وقتی صحبت می کنیم از کارآفرینی صحبت می کنیم. ما باید از زوایای مختلف به یک فعالیت نگاه کنیم که منجر به یک فعالیت کارآفرینی می شود. از این حیث باید برای جامعه خاصی کاربردی و ضروری باشد و از هنر معرق و منبت در آن استفاده شده باشد، اما ممکن است علاقه مندان وجود داشته باشند و با بررسی ابعاد مختلف این هنر و شناسایی ظرفیت های جامعه، آنها نیز می توانند

ابوطالب با اشاره به اینکه آینده این رشته بیشتر با خلاقیت مرتبط است، گفت: تا زمانی که فضای یادگیری خوب و مناسب وجود داشته باشد و معلمان خوبی که بتوانند علاقه مندان را به محرک های فکری و خلاق تحریک کنند، جذب شوند، می توان آینده ای موثر را رقم زد. آینده خوبی وجود داشت.

وی ادامه داد: الحمدلله استان های مختلف به ویژه استان های مشهد، اصفهان و یزد، کرج، تبریز، ملایار و خرم آباد و قم که در مبل سازی بسیار معروف هستند نیز در این زمینه فعالیت می کنند و بازار نسبتاً رقابتی دارد. اما در هر صورت این بازار به اندازه کافی آسان نیست و باید آموزش های ویژه ای برنامه ریزی شود و کارکنان در این زمینه خاص فعالیت کنند.

ابوطالب تاکید می کند که به نظر می رسد اکنون نیز همین رویکرد اتخاذ شده است که دانش آموزان در رشته های مختلف اوقات فراغت خود را با هنرهایی مانند حجاری، خوشنویسی، معرق کاری، نقاشی و مینیاتور سپری کنند. وکیل یا مهندس که کار می کند. در هنر نیز این فعالیت هنری در سبک زندگی و تربیت فرزندان و نوع ارتباط او با خانواده، همسر و جامعه تأثیر بسزایی خواهد داشت.

داوران سی و ششمین جشنواره سراسری قرآن و عترت و دانش آموزان سراسر کشور در این جشنواره شرکت کردند و از موفقیت برگزارکنندگان این جشنواره تشکر کردند.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا