جامعه و خانواده

احتمال وجود اختلال ژنتیکی؛ تهدیدی که در هیاهوی جنسیت توله یوزها گم شد

احتمال وجود اختلال ژنتیکی؛ تهدیدی که در هیاهوی جنسیت توله یوزها گم شد

یک دامپزشک متخصص زنان و زایمان گفت: اکنون مهمتر از جنسیت توله سگ ها هشدار در مورد یک اختلال ژنتیکی است زیرا یکی از توله ها مرده است. توله سگ ها

بهرنگ اکرامی در گفت و گو با دنیای 77 وی در تشریح روند تعیین جنسیت توله های تازه متولد شده گفت: علت تشخیص اشتباه جنسیت توله ها عجله رسانه هاست که قبل از تایید فنی این موضوع را اعلام کردند. چنین مواردی نباید بدون تایید منتشر شود زیرا مردم آن را دنبال می کنند و اخبار را نادرست ارائه می دهند.

وی با اشاره به روند تعیین جنسیت توله ها گفت: در زمان اعلام اولیه جنسیت توله ها در اتاق ایران بودم و تحت عمل جراحی قرار می گرفتم. توله ها نیز برای مراقبت به جعبه مخصوص منتقل شدند. توله ها باید 48 ساعت بعد از زایمان در آغوش مادر باشند، ما اجازه داده ایم مدتی بگذرد. دو روز بعد از معاینه توله ها دیدم نر هستند. این اتفاق بازتاب بدی را در این زمینه به همراه داشت.

اکرامی افزود: کارشناسان ما در روز اول بر این نظر بودند که توله ها ماده هستند. من هم مراقب یوزپلنگ مادر بودم. هیچ یک از توله سگ ها مشکل تنفسی نداشتند و از رستاخیز جان سالم به در بردند. سگ بعد از تغذیه وزن اضافه نکرد و حتی لاغر نشد بعد از مدتی متوجه شدیم که این توله سگ از ناهنجاری ریه رنج می برد.

وی با اشاره به احتمال بروز اختلالات ژنتیکی در این گونه گفت: گربه ها بیشتر دچار اختلالات ژنتیکی و همخونی می شوند. نر بودن این سه توله سگ یکی از دلایل افزایش ضریب باروری است. هر چه خانواده ها به یکدیگر نزدیکتر باشند، ضریب همخونی بالاتر و هر چه ضریب همخونی بیشتر باشد، خطر ابتلا به اختلال ژنتیکی بیشتر می شود.

یکنواختی را ادامه دهید: «فیروز» – یوزپلنگ نر – از توران و «ایران» از میاندشات گرفته شده است و پتانسیل زیادی برای خویشاوندی بین آنها وجود دارد. بنابراین لازم است از این گونه ها نمونه ژنتیکی گرفته شود.این نشانه این است که ما باید نگران این نوع اختلال ژنتیکی باشیم.

علائم اختلالات ژنتیکی در مرگ یکی از توله ها

این دامپزشک فوق تخصص زنان و زایمان افزود: در این شرایط بررسی نر یا ماده بودن توله ها اهمیت چندانی ندارد. در واقع مشاهده یک اختلال ژنتیکی در یکی از توله سگ ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. اگر توله‌ها ماده بودند، وضعیت نسبتاً بهتر بود، اما ماهیت نر توله‌سگ‌ها به ما یک تلنگر در باروری می‌دهد. مهمترین مشکل در حال حاضر ناباروری است و مهمتر اینکه از هر سه سگ یک سگ مشکل دارد.

وی در تشریح پدیده خودشیفتگی گفت: تولید مثل به این معناست که تولیدمثل در گونه اتفاق می افتد، اما جنسیت زایشی که ماده است کاهش می یابد. جمعیت کم ماده ها در کاهش تولیدمثل گونه موثر است. کاهش جمعیت پایه نیز دلیل ناباروری است. این بدان معناست که مرد می تواند به دلیل تسلط مرد در منطقه با دختر خود رابطه داشته باشد. بنابراین، خویشاوندی افزایش می یابد و نرخ باروری افزایش می یابد. این دومینو در نهایت منجر به ناهنجاری های اندام، ناهنجاری های ژنتیکی اسپرم، رشد ریه جنین، نابینایی، ناهنجاری های فک و صورت و حتی اختلالات حرکت گونه می شود.

اکرام افزود: این یک پیشرفت بزرگ است که ما به احتمال یک اختلال ژنتیکی در پرورش یوزپلنگ پی بردیم. ما درک می کنیم که باروری داریم و باید آن را اصلاح کنیم. این پدیده از جمله تصادفات جاده ای و حمله سگ ها یکی از گونه های در خطر انقراض است.

راهکارهای افزایش تنوع ژنتیکی یوزپلنگ ازدواج خانوادگی ممنوع

وی با اشاره به حل این چالش گفت: باید مردان را از منطقه خود خارج کنیم و تنوع ژنتیکی را افزایش دهیم. باید دید چگونه می توانیم جمعیتی پایدار در این منطقه ایجاد کنیم. بی شک تنوع ژنتیکی بالا مشکلات ژنتیکی کمتری را در پی خواهد داشت. هر چه فاصله بیشتر باشد، اختلال ژنتیکی کمتر است. نرزا چالشی است که جمعیت گوزن های زرد نیز با آن روبرو هستند. در کشور ما دو سوم جمعیت گوزن زرد فعلی را نر تشکیل می دهند.

این دامپزشک افزود: «فیروز» 10 سال است که در توران بوده و دختران منطقه می توانند دختر او باشند. در واقع ممکن است استخراج «فیروزه» از توران خدمتی به تنوع ژنتیکی منطقه بوده باشد. باید از مردان مناطق دیگر استفاده شود و تنوع ژنتیکی افزایش یابد. این طرح بسیار ارزشمند است و علاوه بر بلوغ و تولید اسپرم برای ما، ما را به یاد اختلالات ژنتیکی نیز می اندازد. با این حال، “فیروزه” و “کوشکی” – یوزپلنگ نر – قدیمی هستند و مهارت های قبلی را ندارند.

برای انتشار خبر خوب عجله نکنید

اکرامی در پایان از روند اطلاع رسانی به توله ها انتقاد کرد و گفت: متأسفانه سازمان برای پخش مژده عجله دارد و باعث می شود در یک اتاق کوچک صحبت هایی انجام شود. مشخص نیست چرا اینقدر عجله برای ایجاد کمپین نام عروسکی وجود دارد. این باید حداقل یک ماه طول بکشد و روز سوم برای شروع یک کمپین نامگذاری خیلی زود است. این واقعه، تشخیص ما را نیز مطرح می کند. جنسیت توله ها به نحو احسن و با تشکیل کارگروه فنی رسانه ای اعلام شود.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا