عمومی

عاداتی که به سلامت روده آسیب می‌زنند

عاداتی که به سلامت روده آسیب می‌زنند

روده ها عملکردهای مهمی در بدن انسان دارند. فاکتورهای زیادی وجود دارد که می تواند بر سلامت و عملکرد آنها تأثیر بگذارد.

به گزارش عصر ایران به نقل از گام به سلامت ، “اگر از روده خود مراقبت نکنید ، مشکلات ممکن است بعنوان سندرم روده تحریک پذیر شناخته شوند”. برخی از عادت ها می توانند به سلامت معده شما آسیب برسانند و برخی از این عادت ها در اینجا ذکر شده است.

سبک زندگی پر استرس

استرس موضوعی است که باید برای حفظ سلامتی خود بسیار جدی بگیرید. سرعت زندگی شما ، عجله برای انجام کارهای مختلف ، اضطراب ، نگرانی و استرس می تواند به طور مستقیم بر سلامت دستگاه گوارش تأثیر بگذارد.

دستگاه گوارش به عنوان مغز دوم انسان شناخته می شود. برخی از انتقال دهنده های عصبی در دستگاه گوارش انسان تولید می شوند. سطح بالایی از اضطراب و استرس می تواند روده را تحریک کند. از دیگر تأثیرات سبک زندگی پر استرس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تغییراتی در سیستم عصبی خودمختار وجود دارد. این سیستم بر حرکات روده تأثیر می گذارد و ریتم آنها را کند می کند.

تغییراتی در سیستم غدد درون ریز اتفاق می افتد. با افزایش تولید هورمون های مرتبط با استرس مانند آدرنالین و کروتیزول همراه است. این می تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند.

– احتمال پرخوری را افزایش می دهد. برخی از افراد تمایل به پرخوری دارند تا اعصاب خود را آرام کنند یا اضطراب و استرس خود را کاهش دهند. این می تواند به راحتی منجر به پرخوری شود و روده ها بتوانند از پس پرخوری به درستی برآیند. این شرایط منجر به مشکلات گوارشی و جذب مواد مغذی از غذا می شود.

به یاد داشته باشید که عادات و عواطف سبک زندگی شما تأثیر مستقیمی بر عملکرد بدن دارند ، این امر خصوصاً در مورد روده صدق می کند. بنابراین کاهش استرس و اضطراب و افزایش سطح آرامش خود را در نظر بگیرید.

یک رژیم غذایی نامناسب

همبرگر ، سیب زمینی سرخ کرده ، مرغ سوخاری ، پیتزا و حلقه های پیاز سرخ شده برخی از غذاهای محبوب هستند که به ضرر سلامتی بدن از آنها آگاه هستیم ، اما اغلب به دلایل مختلف مانند کمبود وقت یا فقط لذتی که به عنوان یک در نتیجه خوردن آنها ، ما به بسیاری از جنبه ها توجه می کنیم.

این غذاها سرشار از فیبر هستند و می توانند روده را به شدت تحریک کرده و باعث بیماری هایی مانند اسهال و یبوست شوند.

بهتر است غذای خود را در خانه تهیه کنید زیرا از این طریق می توانید کنترل بیشتری بر نوع و مقدار مواد استفاده شده و روش پخت و پز داشته باشید. به عنوان مثال می توانید به جای سرخ کردن سبزیجات ، آنها را بپزید یا بخارپز کنید. در صورت نیاز به استفاده از روغن ، روغن زیتون یکی از سالم ترین گزینه هایی است که می توانید در نظر بگیرید.

از گوشت قرمز خودداری کنید

هضم گوشت قرمز برای بدن سخت است. یک رژیم غذایی سرشار از چربی است و ما اغلب منبع دقیق آن را نمی دانیم. اصلاح ژنتیکی امروزه برای رشد سریع حیوانات معمول است. گوشت این حیوانات ممکن است حاوی سموم مختلفی باشد که مصرف آن توصیه نمی شود.

مرغ یکی از بهترین گزینه هایی است که می توانید در نظر بگیرید ، از جمله مرغ و بوقلمون. کباب کردن یا پختن آنها نیز گزینه بهتری نسبت به سرخ شدن در روغن است.

از مصرف لبنیات خودداری کنید

لبنیات از دیگر غذاهایی است که می تواند در برخی افراد باعث سندرم روده تحریک پذیر شود. به طور کلی بسیاری از محصولات لبنی باعث ناراحتی در انسان می شوند زیرا به درستی هضم نمی شوند.

محصولات لبنی حاوی چربی و لاکتوز است که می تواند باعث مشکلات گوارشی مانند اسهال یا یبوست شود. اگر به این ماده حساس هستید ، خوردن غذاهای لبنی می تواند یکی از عادت هایی باشد که می تواند به روده آسیب برساند.

به جای شیر گاو می توانید از سایر مواد طبیعی و سالم مانند شیر جو دوسر ، شیر برنج ، شیر بادام ، شیر گردو و حتی شیر پسته استفاده کنید.

مصرف دارو

مطالعات نشان داده است که برخی از مشکلات بهداشتی روده ممکن است مربوط به استفاده از آنتی بیوتیک باشد. افزایش مصرف این داروها می تواند عادتی باشد که می تواند به روده شما آسیب برساند. آنتی بیوتیک ها باکتری های خوب و بد را از هم تشخیص نمی دهند و همه آنها را از بین می برند. عملکرد آنها اساساً از بین بردن هر میکروارگانیسم است و بنابراین می تواند عدم تعادل در گیاه روده شما ایجاد کند.

اما مراقب باشید زیرا در مورد سایر داروهایی که استفاده می کنید ، برای مثال یبوست یا اسهال ، همین حرف را می توان زد. قبل از مصرف هرگونه دارو یا مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا