حوادث و رویداد

شوخی‌های مرگبار با امداد

شوخی‌های مرگبار با امداد

آفتاب‌‌نیوز :

مزاحمت‌های تلفنی برای اورژانس و آتش نشانی پایانی ندارد. این، گلایه مدیران این دونهاد خدمتگزار به مردم است. در حالی که عموما تصور می‌شود مزاحمت‌ها برای سامانه‌های اورژانس کشور و سازمان آتش نشانی کم شده یا حتی تمام شده باشد، اما آمار‌هایی که هفته گذشته اعلام شد خط بطلانی بر این تصورات کشید. سالانه ۲۰ میلیون نفر با اورژانس ۱۱۵ تماس می‌گیرند که بر اساس آمار حدود ۱۰ درصد آن‌ها مزاحم تلفنی هستند. به گفته جامعه شناسان، با رشد فضای فرهنگی و اجتماعی کشور قاعدتا نباید دیگر شاهد چنین تماس‌هایی باشیم، اما برخی از سر تفریح و خوشگذرانی و برخی نیز از سر تنهایی برای اورژانش و آتش نشانی مزاحمت ایجاد می‌کنند. نتیجه این مزاحمت‌ها نیز به ضرر مردم جامعه است و گاهی اوقات باعث می‌شود عملیات امداد رسانی با وقفه مواجه شده و جان انسان‌ها به خطر بیفتد. مزاحمان تلفنی اورژانس هیچ بازه سنی مشخصی ندارند. کودک، مرد، زن سالخورده و… همه مدل مزاحم تلفنی می‌توان پیدا کرد. به گفته سخنگوی سازمان اورژانس کشور هزینه اعزام تکنیسین‌های اورژانس با آمبولانس بر سر بالین بیمار، حدود پنج میلیون تومان است. 

روز شنبه رئیس سازمان اورژانس استان تهران با اشاره به انجام ۲۲ هزار و ۴۰۳ مأموریت اورژانسی طی هفته گذشته (۱۹ تا ۲۶ خردادماه) در استان تهران گفت: «متأسفانه ۲۲۰۰ مورد از تماس‌ها مزاحمت تلفنی برای این مرکز بوده است.» محمداسماعیل توکلی گفت طی هفته گذشته تعداد ۶۰ هزار و ۳۰۲ تماس با مرکز ارتباطات ۱۱۵ اورژانس استان تهران (دیسپچ) برقرار شده که منجر به انجام ۲۲ هزار و ۴۰۳ مأموریت شده است. در پی این مأموریت‌ها ۶۵۹۱ نفر به مراکز درمانی انتقال یافتند و ۱۵ هزار و ۸۱۲ نفر نیز در محل از خدمات اورژانس استفاده کردند. اما متأسفانه ۲۲۰۰ مورد از تماس‌ها مزاحمت تلفنی برای این مرکز بوده است.

در هفته اول خرداد ماه نیز ۶۷ هزار و ۳۹۲ تماس با مرکز دیسپچ اورژانس تهران برقرار شد که از این تعداد چهار هزار ۲۴۸ تماس‌مزاحم با این مرکز گرفته شد. به طور متوسط در کل کشور حدود ۱۰ درصد از تماس‌ها با سامانه ۱۱۵ مزاحمت تلفنی است. این رقم در مکان‌های مختلف متفاوت است و برای مثال این عدد در تهران ۸ درصد و در دزفول به ۱۷ درصد رسیده است. این مزاحمت‌ها مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. یکی از مشکلات این است که خطوط را اشغال می‌کند و هنگامی که یک بیمار و یا مصدوم واقعی به کمک احتیاج دارد، ممکن است پشت خط بماند و این اتفاق برای بسیاری از بیماران خطرناک است. 

رکورددار مزاحمت تلفنی برای اورژانس مربوط به ۶ ماهه دوم سال گذشته بود. شخصی در ۶ ماهه دوم سال گذشته بیش از ۴۱ هزار بار تماس با اورژانس ۱۱۵ داشته و رکورد زده است. همچنین در شب چهارشنبه سوری سال گذشته از ساعت ۲۴ تا ۱۸ روز بعد، یک نفر از یک خط تلفن، ۲۲۹ بار با ۱۱۵ تماس گرفته بود. اما جالب‌ترین آن‌ها مربوط به مزاحمت‌های تلفنی پیرزن ۸۱ ساله اصفهانی برای اورژانس است. این زن که تنها زندگی می‌کرد طی یک سال بار‌ها با اورژانس تماس گرفت. این مزاحمت‌ها ادامه داشت تا اینکه پس از طرح شکایت از سوی مرکز اورژانس استان و پیگیری معاونت دادستانی استان اصفهان مشخص شد این پیرزن به دلیل تنهایی مزاحم اورژانس می‌شد. چند هفته بعد او به معاونت امور اجتماعی سازمان بهزیستی معرفی و به مرکز نگهداری از سالمندان منتقل شد.

البته شرایط مزاحمت برای آتش نشانی کمی نسبت به سال‌های قبل بهتر شده است. این را مدیرعامل سازمان آتش نشانی در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد و گفت: «در مقایسه با ۵ سال گذشته ۷۰ درصد از مزاحمت‌های تلفنی برای آتش‌نشانی کاهش یافته است. در حال حاضر از تعداد تماس‌هایی که در طول سال با سازمان آتش نشانی گرفته می‌شود ۱۰ درصد آن‌ها مزاحمت است که البته بخشی از آن به دلیل عدم آگاهی شهروندان است و گاهی اوقات به جای گرفتن شماره مراکز امدادی مثل اورژانس و یا پلیس به اشتباه با آتش نشانی تماس می‌گیرند.

مزاحمت‌های تلفنی برای اورژانس یکی از رفتار‌های ضداجتماعی است که جامعه شناسان مهمترین عامل آن را پایین بودن سطح آگاهی اجتماعی یا آموزش‌های غیر کافی می‌دانند. رفتاری عجیب که باید از زوایای مختلف اجتماعی و روان شناسی به آن نگاه کرد و به این موضوع فکر کرد که چرا این رفتار ضد اجتماعی که به طور معمول در خدماتی که اپراتور تلفنی وجود دارد، از برخی افراد سر می‌زند و چرا برخی افراد، به خود این اجازه را می‌دهند که با ایجاد مزاحمت برای اورژانس و آتش نشانی جان دیگران را به خطر بیندازند.

اباذر اشتری جامعه شناس در یک گفتگو با اشاره به اینکه مزاحمت‌های تلفنی یک مشکل اجتماعی و فرهنگی است و فقط مربوط به ایران نمی‌شود و در همه کشور‌ها وجود دارد گفت: «این موضوع در دیگر کشور‌ها کنترل شده و برای آن برنامه‌ریزی دارند. در عمل این فرهنگ در بسیاری از کشور‌ها جا افتاده که مسائل مربوط به جان مردم از مسائل حاکمیتی تفکیک شود تا مزاحمت‌ها کمتر شکل بگیرد. موضوع این است که در جامعه ما، هرچه از دسترس خارج باشد را دولتی و حاکمیتی می‌دانیم و فکر می‌کنیم هر نوع آزار و اذیت یا ایجاد اختلال، می‌تواند لذتبخش باشد، زیرا سرمایه اجتماعی و اعتماد پایین آمده و مردم از شرایط اجتماعی و اقتصادی رضایت ندارند.»

وی ادامه داد: «مساله اساسی این است که وندالیسم زمانی که به امکانات عمومی یا دولتی آسیب می‌زند، این را مد نظر دارد که با جان افراد در ارتباط نیست. در حالی که مزاحمت تلفنی برای اورژانس یکی از بدترین اقداماتی است که می‌تواند در فرهنگ یک جامعه رخ بدهد. به عنوان یک جامعه شناس اعتقاد دارم که به جز دلایل روان شناسی و اختلالات روانی، اقدام این افراد شامل دو گروه سرگرمی و اعتراض می‌شود. فردی که در قالب اعتراض این کار را انجام می‌دهد و به طور دقیق می‌داند دست به چه اقدامی می‌زند. اما مورد دیگر، سرگرمی است که به طور مثال نوجوانان و جوانان در دورهمی‌ها این رفتار‌ها را در شرایط فقدان لذت و سرگرمی انجام می‌دهند و با اورژانس یا آتش نشانی یا مخابرات تماس می‌گیرند و اطلاعات نادرست می‌دهند. حتی همین موضوع اخیر که آمبولانس در ماموریت بوده و در محل نامناسبی پارک کرده بود و شخص دیگری لاستیک آمبولانس را پنچر کرد که منجر به جان باختن یک کودک شد. این موارد نیازمند آموزش و فرهنگ سازی است تا این رفتار‌های اجتماعی بروز پیدا نکند.»

احسان غفاری مقدم جامعه شناس نیز اصلی‌ترین دلیل این ناهنجاری را ضعف تربیت خانوادگی می‌داند که افرادی که مزاحم اورژانس یا آتش نشانی می‌شوند از انجام این کار لذت می‌برند. برخی افراد نابهنجار برای خانواده‌ها ایجاد مزاحمت می‌کنند و برخی نیز نهاد‌ها را هدف مزاحمت‌های خود قرار می‌دهند، اما آنچه که این روز‌ها در جامعه ما افزایش یافته مزاحمت تلفنی برای نهاد‌های امدادرسان همانند اورژانس ۱۱۵ است. این در حالی است که نهاد‌های امدادرسان نقش ویژه در حفظ سلامت جامعه دارند و هر گونه وقفه در خدمات رسانی آن‌ها به قیمت جان انسان‌های بی گناه تمام می‌شود. متاسفانه در فرهنگ ما سر به سر دیگری گذاشتن و مزاحمت به شوخی و سرگرمی تبدیل شده است و عده‌ای عادت دارند با این کار تفریح کنند.

محمد مهدی جعفری زاده، کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی نیز با بیان اینکه در مورد مزاحمت‌های تلفنی در قانون تفاوتی بین فرد عادی و نهاد‌های دولتی وجود ندارد و قانون‌گذار بین ایجاد مزاحمت برای اشخاص عادی و حقیقی با ایجاد مزاحمت برای نهاد‌های دولتی تفاوتی قائل نشده است گفت: ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی عنوان می‌کند که هر گاه فردی به واسطه تلفن و یا وسایل مخابراتی برای اشخاصی ایجاد مزاحمت کند به حبس از یک تا ۶ ماه محکوم می‌شود، این میزان حبس از سال ۹۹ عملا به نصف تقلیل پیدا کرده و جرم قابل گذشت شده است.

۱۹ خرداد نیز سخنگوی سازمان اورژانس کشور اعلام کرد برای جلوگیری از مزاحمت‌های تلفنی، مجوز‌های اولیه از دادگاه گرفته شده است تا به زودی مزاحمان تلفنی حرفه‌ای جلوی دوربین بروند تا دیگران از این کار دوری کنند. وی با اشاره به اغماض‌هایی که از سوی دادگاه‌ها برای این افراد اتفاق افتاده است، اظهار داشت البته این روند تغییر کرده و تیمی از دادستانی کل کشور به اورژانس آمده است و مطابق با یک دستورالعمل، دیگر اغماضی برای صدور رأی در کار نیست.

منبع: نورنیوز 

دکمه بازگشت به بالا