اقتصادی

اولویت‌بندی و سبک‌سازی پروژه‌ها؛ سیاست‌ راهبردی در راه‌سازی کشور


اولویت‌بندی و سبک‌سازی پروژه‌ها؛ سیاست‌ راهبردی در راه‌سازی کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در طراحی و ساخت پروژه های راه‌سازی کشور، سبک سازی و اولویت بندی نسبت به منابع اعتباری در کنار به‌کارگیری نیروهای متخصص و با تجربه در روند اجرای طرح ها از ضروریات است.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از شرکت مادر تخصصی ساخت وتوسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور، خیراله خادمی در دیدار با مدیران عامل شرکت‌های راه‌سازی، سرمایه گذار و مهندسان مشاور ضمن تقدیر از تلاش‌های سال گذشته در توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور اظهار کرد: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب و نامگذاری امسال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» امیدواریم این مشارکت و حضور شما در سال جدید هم مانند گذشته تداوم داشته باشد و دولت نیز با تدوین دستورالعمل‌های جدید، روند مشارکت بخش خصوصی در توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل را تسهیل کند.

وی، توسعه شبکه حمل و نقل کشور در سال گذشته و حجم عملیات اجرایی انجام شده در پروژه‌ها را درخشان دانست و اظهار داشت: ۳۲ میلیون متر مکعب عملیات خاکی معادل احداث یک سد خاکی در کنار حفاری ۱۸.۳ کیلومتر تونل که ۱۷.۴ کیلومتر آن لاینینگ هم تکمیل شده است معادل حدود پنج درصد از کل تونل‌های موجود در کشور انجام شده که ارقام قابل توجهی است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور با اشاره به افتتاح ۲۴۲ کیلومتر مسیر آزادراهی در سال گذشته با رشد سه برابری نسبت به میانگین سالیانه، اظهار داشت: افتتاح ۲۳۲ کیلومتر راه آهن و بیش از ۸۰۰ کیلومتر راه و بزرگراه در کشور علاوه بر ثبت رکورد جدیدی در افتتاح سالیانه پروژه‌ها نشان از عزم راسخ دولت در تکمیل شریان‌های حمل و نقلی کشور دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توان و تخصصی مهندسان داخل کشور، ادامه‌داد: اکنون مانعی در طراحی، نظارت و اجرای پروژه‌های راه‌سازی از نظر وجود ندارد و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، قابلیت اجرای سالیانه دست‌کم نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه وجود دارد.

خادمی، توان مهندسی کشور را چندین برابر بیشتر از منابع موجود دانست و گفت: با توجه به قابلیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در بدنه مهندسی کشور، می‌توانیم بر روی صدور خدمات فنی خصوصا به کشور‌های همسایه تمرکز کنیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور، پیگیری مصوبات مجلس در بخش زیرساخت‌های حمل و نقل و استفاده از روش‌های قانونی برای تامین منابع مورد نیاز پروژه‌های راه‌سازی را یکی از الزامات پیشرفت در اقدامات ذکر کرد.

افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۶ پروژه راه‌سازی کشور با حضور رئیس جمهور

وی، افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۶ پروژه راه‌سازی کشور با حضور رییس جمهور در سال گذشته را نشان‌دهنده اهمیت طرح‌های راه‌سازی اعلام کرد و بیان‌داشت: اکثر پروژه‌های افتتاح شده در سال گذشته به ویژه در حوزه آزادراهی، از نظر طول، نوع اجرا و حجم عملیات اجرایی در نوع خود یک ابرپروژه محسوب می‌شوند و امیدواریم با رفع برخی موانع از جمله اعتبارات و با تکیه بر توانمندی مهندسان بتوانیم این رویه را در سال جدید نیز ادامه دهیم.

خادمی، در ادامه مهمترین ضرورت در طرح‌های راه‌سازی کشور را سبک سازی و اولویت بندی پروژه‌ها دانست و گفت: جامعه مهندسان مشاور کشور به عنوان افرادی که ستون اصلی طراحی پروژه‌ها هستند و پیمانکاران در بخش اجرایی، لازم است با در نظر گرفتن حجم پروژه‌های در دست ساخت کشور، بر سبک سازی و اولویت بندی پروژه‌ها کار کنند تا بتوانیم یک مسیر را در چند بخش به بهره برداری برسانیم تا ضمن جلوگیری از هدر رفت منابع، مسیر‌های احداث شده در بخش‌هایی که قابلیت استفاده دارند در دسترس هموطنان قرار گیرد.

وی، توجه به کیفیت اجرای پروژه‌ها را از مهمترین دغدغه‌های هرساله اعلام کرد و افزود: افزایش کیفیت زیرساخت‌های حمل و نقل در حال احداث با تکیه بر نتایج آزمایشگاهی درست و استفاده از تجهیزات و ماشین آلات نوین و مدرن، زنجیره‌های به هم تنیده‌ی ارتقا صنعت راه سازی کشور محسوب می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: استفاده از نیرو‌های متخصصی و با تجربه در هر حوزه و نظارت کافی بر جرا مهمترین راهکار افزایش کیفیت پروژه‌های راه‌سازی و در نتیجه افزایش عمر مفید جاده ها، حفظ سرمایه‌های ملی و منابع طبیعی کشور است.

وی در پاسخ به برخی نگرانی‌های بخش خصوصی اظهار داشت: شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور آمادگی دارد تا نسبت به استفاده از روش‌های قانونی برای تامین اعتبارات مورد نیاز، رفع برخی موانع از جمله مشکلات در حوزه بیمه شرکت‌های مهندسان مشاور و پیمانکاران، بازگشت سرمایه شرکت‌های پیمانکاری، حفظ و جلوگیری از خروج نیرو‌های فنی و کاردآمد اقدامات لازم را در سال جدید به عمل آورد.


تمامی نوشته های سایت توسط سامانه جامع و هوشمند بررسی و درج خودکار اخبار، اقدام به بازنشر می نماید، به همین دلیل مسوولیت این نوشته از سایت بر عهده منابع اصلی بوده و سامانه آنلاین ایواره هیچ مسوولیتی در قبال این نوشته از سایت نخواهد داشت.

دکمه بازگشت به بالا