اقتصادی

بیش از 1.2 میلیارد دلار ارزآوری در پتروشیمی شازند

بیش از 1.2 میلیارد دلار ارزآوری در پتروشیمی شازند

دنیای 77/ مرکز مدیرعامل پتروشیمی شازند گفت: این مجتمع در سه سال گذشته بیش از 211.2 میلیارد ارز برای کشور داشته و سال گذشته 30330 میلیون بوده است.

ابراهیم ولدخانی روز دوشنبه 9 خرداد در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه درباره دستاوردهای پتروشیمی شجند گفت: مجتمع پتروشیمی شجند با 17 واحد تولیدی و 6 واحد خدماتی یکی از بزرگترین مجتمع های پتروشیمی کشور است. برخی امکانات شبکه برق شبکه سراسری نیاز آن را تامین می کند.

وی افزود: بیش از 5 هزار واحد پایین دستی از پتروشیمی ها تغذیه می شوند و این واحد برای حدود 100 هزار شغل غیر مستقیم و 4 هزار شغل مستقیم ایجاد کرده است.

مدیرعامل پتروشیمی شازند می گوید: این واحد محصولات متنوعی تولید می کند که برخی از آنها بسیار مفید و حیاتی هستند، پتروشیمی شازند.

ولدخانی می گوید: گریدهای سرم و سرنگ نیز در این مجموعه توسط نیروهای توانمند این مجموعه تولید می شود. در زمان شیوع کرونا، این مجتمع تمام اکسیژن مورد نیاز استان را تامین می کرد و گاهاً آن را به استان های دیگر صادر می کرد.

وی ادامه داد: واحد تحقیق و توسعه پتروشیمی شجند باید سالانه 2 محصول جدید به محصولات این شرکت اضافه کند که حاصل شده و دستاوردهای این افراد در این نمایشگاه قابل مشاهده است. مقام معظم رهبری امسال را سال تولید، اشتغال و دانش نامگذاری کرده اند و تحقق این سه رکن بدون امکانات و تجهیزات امکان پذیر نیست.

مدیرعامل پتروشیمی شازند خاطرنشان کرد: در سال 98 برای اولین بار کل مجموعه در 23 واحد بدون حضور کارشناسان خارجی با فعالیت حدود 8 هزار کارگر و بدون تلفات جانی در یک ماه کلنگ زنی شد. امروزه بیش از 3000 قطعه از این مجموعه تولید یا بازسازی شده و یا اطلاعات آنها در این مجموعه دفع شده است که باعث صرفه جویی 25 میلیون دلاری در این زمینه شده است.

ولدخانی گفت: سال گذشته 120 هزار و 120 میلیون واردات این مجتمع انجام شد اما امروز واردات مجتمع کمتر از 50 هزار و 50 میلیون است و در این مورد دستور مقام معظم رهبری اجرایی شده است. این مجتمع سالانه 1.8 میلیون تن کالا تولید می کند.

وی افزود: در چهار سال گذشته بیش از 1500 نفر در این مجتمع جذب شده اند که بعید است هیچ گروهی در کشور چنین نیرویی داشته باشد و هیچ نیرویی با این شرایط اقتصادی مجموعه را ترک نکرده است.

مدیرعامل پتروشیمی شازند افزود: بسیاری از قطعات و لوازم جانبی با کمک شرکت های دانش بنیان ساخته می شود.

ولدخانی افزود: پتروشیمی برای اولین بار در عمر خود 20 هزار میلیارد تومان فروخته است که نشان از تلاش شبانه روزی دارد. این مجموعه در 3 سال گذشته بالغ بر 21.2 میلیارد ارز برای کشور داشته و در سال گذشته نرخ ارز 30330 میلیون بوده است.

وی گفت: این شرکت به بیش از 40 کشور صادرات دارد، زیرا روس ها به همه بازارها دسترسی دارند.

فرماندار شهرستان شجند نیز در این مراسم گفت: بازگشایی نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های پتروشیمی شجند در شرایط تحریم باعث افتخار استان مرکزی است.

یحیی رمضانی افزود: در مورد نفت و پالایشگاه های این شرکت، عرضه بخشی از تولیدات مهندسان و دانشمندان به دشمن به معنای این است که تحریم ها ارزشی ندارد و ارزشی ندارد.

وی افزود: در سال 1337 اولین شرکت پتروشیمی در شهرستان مرودشت تشکیل شد و هم اکنون 51 شرکت پتروشیمی در کشور فعالیت می کنند و 37 محصول پتروشیمی به 110 محصول مختلف ارتقا یافته است.

رمضانی می گوید: 85 درصد تولیدات فناوری پتروشیمی و صنعت نفت توسط پتروشیمی شجند انجام می شود که امیدواریم با تولید محصولات مورد نیاز صنایع پایین در این مجموعه، زمینه سرمایه گذاری در استان و شهرستان فراهم شود.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا