نهاد مدنی «مرجعیت»، میراث آیت الله حکیم و آینده حوزه نجف
پس از مرگ ناگهانی وی ، و حوزه انتخابیه نجف در ابتدا به عنوان چهار مرجع ذکر شد ، تأثیر این فقدان بر آینده حوزه نجف و مقامات آن مورد بحث قرار گرفته است.
سمینارها باید در مورد مسائل داخلی سمینار صحبت کنند ، اما به عنوان ناظر خارجی که تاریخ ، ساختار ، سنت و فرهنگ سمینار را در سالهای اخیر مطالعه کرده است (برخی از مسائل در خاطرات “مدرسه نجف اشرف” نیز ذکر شده است) گفته می شود که شیعه یکی از نهادهای اساسی و پایدار است و ساختار علمی ، روشها و ویژگیهای خاص آن در چند قرن گذشته ، علیرغم تغییرات عظیم و عمیق تاریخی. خاستگاه یا معلم کبیر و استوانه مانند شیخ طوسی و صاحب جواهر ، شیخ انصاری و آخوند خراسانی ، سید محمد کاظم یزدی ، سید ابوالحسن اصفهانی ، شیخ محمد حسین نائینی ، شیخ محمد حسین نائینی ، شرکت شیخ محمد حسین و آیت الله سید محسن حکیم و آیت الله ابوالقاسم خویی و خمینی (در زمان تبعید) و آیت الله سیستانی ، و در زمان های مختلف و در سخت ترین شرایط سرکوب ، از جمله رژیم باپتیست ، وجود خود را حفظ کرده و این اطمینان را ایجاد می کند که ضعیف و ضعیف نیست. میدان ضد عفونی شده خوشبختانه در دوران پس از صدام ، حوزه علمیه نجف اشرف دوران جدیدی از تلاش علمی و رشد کمی و کیفی را تجربه کرده است. حوزه انتخابیه به آزادی اندیشه و تنوع رفتار در انتخابات احترام می گذارد و با اجتناب از سیاست زدگی ، سکولاریسم ، قدرت طلبی و رقابت های مزاحم حزبی ، راه را برای پیشرفت ها و خلاقیت های جدید هموار می کند. پیچیدگی ها ، نیازها و شبهات دشوار امروز و آینده را با کمک اجتهاد و رویکرد به روز شده در زمینه این تحول برآورده کنید. اقدامات درخشان و عاقلانه رهبر نجف اشرف آیت الله سیستانی و دیگر بزرگان نجف اشرف در زمینه حقوق بشر ، حق اعتراض ، حق رأی ، حق حاکمیت و احترام به آزادی های فکری ، آزادی های مدنی ، حقوق اقلیت ها و فرهنگ گفتگوی بین مذهبی و بین مذهبی. توجه ، همانطور که در جلسه پاپ و فقه غرب مشاهده کردیم ، شواهد بیشتری بر این مدرنیته و تعامل با جهان پیرامون است ، که ضامن حوزه نجف و عمیق و طولانی مدت آن است. و این یک بحث طولانی مدت خواهد بود و انتظار می رود ادامه و گسترش یابد.
در شیعه ، “اقتدار” بیش از هر چیز یک نهاد مدنی و معنوی است و “اقتدار” یک شخصیت مدنی و معنوی است که هویت و تأثیر خود را از فرقه گرایی در عمل و عمل به “دین” ، مذهبی ، اخلاقی ، بشردوستانه و ایمانی می گیرد. ، مسئولیت اجتماعی هویت دیگر یک مرجع یا مرجع قبلی نیست و یک تابع است. فقدان هرگونه مرجع دینی به اندازه وزن فکری ، روحی و اخلاقی او خلأ ایجاد می کند و شاگرد او ، نویسندگی ، فتوای او ، آفرینش فکری ، شیوه زندگی سیاسی ، اجتماعی و حتی شخصی ، میراثی به جا می گذارد که گاهی ده ها و صدها سال دوام می آورد. مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. ستون حوزه ، اقتدار است و بسیاری از توسعه های دامنه حول و حول اقتدار می چرخد و تا حد زیادی توسط حوزه و اقتدار آینده آن تعریف می شود. در عین حال ، باید توجه داشت که پایداری یک م semسسه حوزوی عمیقاً بسته مانند نجف اشرف یا یک مدرسه بزرگ مانند کوم را نمی توان با سمینارهای کوچکی مقایسه کرد که گاهی اوقات می درخشند و سپس با مهاجرت و مرگ به عنوان یک شخصیت و در آن کاهش می یابد. در آستانه انقراض است. اهداف تعیین شده ، قابلیت های علمی و باروری فکری ، طیف وسیعی از معتقدان ، مهارت ها ، آزادی اقتصادی ، سنت ها و سبک ها و تفاوت ها و توانایی رهبر و بدن او در کنترل روابط با جامعه هدف و سایر سازمان های اجتماعی ، مانند همچنین افراد و قدرت آن. نگرش و موقعیت.
در این مورد ، روند رشد و اعلام و تأیید اقتدار در سمینارهای مهم شیعه بسیار مهم است. در ادیان دیگر نیز چنین است و البته سنت های خاص خود را دارد و گاهی خارج از صلاحیت آن نهاد دینی است و در واقع توسط نهاد سیاسی تعیین می شود.
سنت های هر نهاد دینی باید در زمینه تاریخی ، تاریخی ، اجتماعی و سیاسی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. حوزه علمیه مكدساح قم و حوزه علمیه نجف اشرف شباهت های زیادی به عنوان دو شاخه علم و فقه شیعه و نیز تفاوت های زمینه های تاریخی ، تاریخی و سیاسی و سنت های داخلی خود دارند. یکی سنت اعلام قدرت است که در هر مورد متفاوت است و مطمئناً می توان آن را مورد انتقاد قرار داد. به عنوان مثال ، در سمینار مقدس کام ، اعلام مرجعیت دانشجویی در زندگی معلمان رایگان و معمول است و بنابراین در این سمینار ، چندین نسل از مراجع تقلید با انتشار یک متن کاربردی ، و چند نسل مجتهد جوان حتی پس از چند مقام برای عموم روشن است و در عین حال جامعه مدرس و دولت در به رسمیت شناختن برخی مراجع یا دست کم گرفتن برخی دیگر نقش دارند. با این حال ، در حوزه نجف اشرف ، روند اعلام مقامات به این شکل نیست و معمولاً یک معلم ، در زندگی دانش آموزان ، اگرچه آنها بسیار برجسته هستند ، از انتشار یک قرارداد عملی خودداری می کند و مقامات اعلام می کنند. اگر نجف اشرف اکنون بیشتر اسامی سه مرجع را می شنود ، به این دلیل است و این به معنای فقدان شخصیت علمی برجسته در سطح مرجعیت نیست ، بلکه به معنای پیروی از صدها سنت و اصول برای سالهای متمادی است. جلوگیری و مقاومت در برابر رقابت یا جلوگیری از دخالت خارجی در ایجاد منابع. در حال حاضر ، شخصیت های برجسته در نجف مشغول درس ها و بحث های بسیار سنگینی هستند و با توجه به اهمیت درس ها و عمق مباحث و توجه دانشجویان و درستی اساتید ، همیشه افرادی با دانش ذاتی در مورد آنچه شخصیت بعدی خواهد بود ، و بنابراین ، اگر مرجعی در حال مرگ باقی بماند. حوزه نجف ، با رعایت سنت ها و دقت. البته ، نهادهای دولتی یا بروکرات ها در روند اعلام قدرت در نجف اشرف دخالت نمی کنند ، حتی اگر این کار را انجام دهند ، معمولاً به جایی نمی رسند. سنت شکستن آنلاین و خودداری از ارث بردن اختیار و مرجعیت ، ارجاع مرجع تقلید مرجع متوفی به مراجع دیگر و همچنین تکمیل فعالیتها یا واگذاری مدیریت مرکز و نهاد مرجع متوفی به مرجع زنده ، سنت دیگری است که در نجف اشرف جدی است.
با این مقدمه آمده است که غیبت آیت الله حکیم ، که مرجع بزرگ و صاحب سبک حوزه علمیه نجف اشرف و یکی از اسرار و نمادهای این سمینار و “ال گرانسانگ حکیم” با وجود ناباوری ، تلخی و از دست دادن و روشن بودن وضعیت و اسکان بزرگان نجف ، این بدان معنا نیست که موانع یا ابهاماتی بر سر راه این رشته وجود داشته باشد و اگرچه فضای آنها خالی است ، بلکه به دلیل تلاش ده ساله آنها در نگارش کتاب و آموزش دانش آموزان است. یک فقیه عالی رتبه مانند حضرت آیت الله سیستانی و یک فرد صبور ، معتدل ، دوراندیش ، ثابت قدم و آگاه است که در توسعه حوزه نجف در دوران پس از صدام نقش بی نظیری داشته است و یکی از اصلی ترین آنهاست. ارکان جهان شیعه به یاد داریم که حضرت آیت الله سید محسن حکیم و حضرت آیت الله سید ابوالقاسم خوی جهان فانی را از آن جلال شخصیتی و علمی پر کردند و حوزه انتخابیه نجف اشرف نه تنها حرکت نکرد یا متوقف نشد ، بلکه میراث ایشان حوزه را بارورتر کرد. در قلب آن حوزه ، نجف و کومه ، امروز بسیاری از مراجع بزرگ ظهور کرده اند. حتی در حال حاضر ، علاوه بر سطح فعلی ، حوزه نجف از حضور بسیاری از اساتید برجسته بهره می برد و شواهد نشان می دهد که اساتید سطح اول دیگری نیز در سطح مرجعیت هستند و این سمینار برای مجتهدین و طلاب شناخته شده است ، اما به دلیل به آهستگی ذکر می شود و نام آنها ذکر می شود و هرکسی سر جای خود می ایستد.
البته مسأله مرجع عالیقدر شیعیان تابع عوامل دیگری است مانند وزن مرجع بعدی ، شبکه دانش آموزان و رضایت تعداد زیادی از بزرگان و سرنوشت مردم و 7. مهمتر از همه ، خداوند اراده در قرن گذشته ، گاهی در کوم ، گاهی در نجف و گاهی در هر دو کشور ، و علل و سنتهای تیح بر انتخاب و سرنوشت آنها تأثیر می گذارد ، چیز دیگری که باید در زمان آن ارائه شود.
اگر از سخنان بزرگان و اساتید حوزه علمیه نجف اشرف پیروی کنید و گفتار ، سلوک و رفتار آنها در این ایام را مشاهده کنید ، دو موضوع خاص وجود دارد ؛ یکی اینکه این حوزه متعلق به حضرت ولی عصر (عج) است و آنها به این حوزه معتقدند خدا را شکر و عنایت حضرت امیرالمومنین علی (ع) و دیگری این که معتقدند این حوزه فقط این نه تنها رمز بقا است ، بلکه او راه رسیدن به جلال و عظمت خود را نیز می داند. درود بر شما و رحمت و برکات خداوند.
* منتشر شده در وب سایت شفقنا