عمومی

فرصت‌سوزی بزرگ در اسقاط خودرو

فرصت‌سوزی بزرگ در اسقاط خودرو

سه سال پیش اگر مشکل واردات خودرو حل می شد و کشور مشکل ارزی نداشت و مصلحت های واردات خودرو بررسی می شد، شاید این بند حذف می شد و می شد. در زمان خودش برخورد کرد و حداقل «در سه سال گذشته 750 تا 1 میلیون خودروی فرسوده از جاده ها و خیابان ها حذف شده و وضعیت آلودگی هوا در شهرهای بزرگ به همین شکل نبوده است».

به گزارش دنیای 77 اعتماد به نفس وی نوشت: سن مجاز خودرو در ایران حدود 20 سال است و سن بالاتر از آن جزو خودروهای فرسوده محسوب می شود و خودروهای قدیمی به دلیل مصرف انرژی بالا و طبیعت آلاینده بودن برای شهرها مضر هستند و پس از مدتی مجبورند به همین منظور از چند سال پیش طرح جایگزینی خودروهای فرسوده مطرح شد که تصمیم مهمی بود که توانست شهرها را از آلودگی هوا نجات دهد و اگرچه آیین نامه این طرح در سال 1387 تصویب شد اما با مشکلاتی مواجه شد. در مرحله اجرا بود و مسئولان اجرای آن را متوقف کردند.

خودروسازان در حال تقلا برای طرح های لغو هستند

محمود مشهدی شریف، رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای کشور گفت: خودروهای فرسوده منبع درآمدی برای طبقه متوسط ​​و افراد فقیر جامعه هستند که از این طریق امرار معاش می کنند و با افزایش قیمت خودرو، مردم عملاً تمایلی به اسقاط اتومبیل خود ندارند. «تراست» گفت: موضوع مربوط به طرح واردات خودرو یک مشکل و چالش جدی بود که خوشبختانه سه سال در مجلس معطل مانده بود. ، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، نهایتاً تصویب شد و بند و گواهی اسقاط خودروها (در ماده 10 این قانون) قید شد به ازای هر چهار خودروی جدید تولید و شماره گذاری شده، یک دستگاه خودروی فرسوده الزامی است. اسقاط شده یعنی (قانون 25 درصد) اما متاسفانه امروز شاهد مشکلات، چالش ها و دیوارهای سنگی خودروسازان در کشور هستیم. ما برای این مشکل اینجا هستیم

فرصت طلایی سه ساله کشور از دست رفت

رئیس اتحادیه صنف مرکز اسقاط و بازیافت خودرو کشور اضافه کرد: این در حالی است که اگر مشکل واردات خودرو از سه سال پیش حل می شد و مشکلی در زمینه ارز در کشور وجود نداشت. . .

وی ادامه داد: متاسفانه امروز فرصت طلایی سه ساله کشور از دست رفت اما خوشحالیم که قانون 25 درصد تصویب شده و به ازای هر چهار خودرو تولید یک خودروی فرسوده اسقاط می شود.

با تولید یک میلیون خودرو 250 هزار خودرو اسقاط می شود

این فعال در حوزه خودرو خاطرنشان کرد: چالش جدی که امروز در ساماندهی صنعت خودرو وجود دارد این است که اگر تولید خودرو در کشور به یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار دستگاه در سال برسد، باید حدود 250 تا 300 هزار خودروی فرسوده اسقاط شود. ما در همکاری با ضعف مواجه هستیم.

مشهدی شریف تصریح کرد: تولیدکنندگان موتورسیکلت که تاکنون از اسقاط 100 درصدی بهره مند شده اند و در گذشته برای دادن شماره به هر موتورسیکلت جدید مجبور به اسقاط موتورسیکلت بودند، با قانون جدید مجلس به قانون 25 درصد ملحق شده اند و به این ترتیب حدود 300 هزار موتورسیکلت که تاکنون 75 هزار دستگاه داشته اسقاط شد دستگاه تبدیل شده است. همچنین به ازای هر خودروی سواری جدید باید 7 موتورسیکلت اسقاط شود و 10 تا 11 هزار خودرو در این بخش خواهیم داشت که باید اسقاط شوند.

این فعال حوزه خودرو درباره کامیون ها و کامیون های دیزلی و سایر خودروهای سنگین نیز گفت: باید برای این گونه خودروهای سنگین گواهی اسقاط تهیه شود و واردات کامیون های سه ساله جدی شده است که نیاز به اسقاط کامیون ها دارد. ما مجوز واردات آنها را داشتیم و حداقل نیاز کشور حدود 400000 کامیون در سال است.

ظرفیت اسقاط یک میلیون خودرو را دارد

وی ادامه داد: مراکز اسقاط خودرو ظرفیت اسقاط یک میلیون خودرو تحت مجوز را دارند، اما موانعی بر سر راه آنها وجود دارد که باید رفع شود. خودروسازان بزرگ باید مشوق هایی را در نظر بگیرند تا مالکان خودروهای دست دوم را تشویق کنند تا خودروهای خود را برای خرید خودروهای جدید معامله کنند و در واقع مالکان خودروهای دست دوم را تشویق کنند تا از حاشیه قیمت های بازار و کارخانه بهره مند شوند.

مشهدی شریف می گوید: مصرف سوخت خودروهای فرسوده بیشتر از خودروهای نو است. علاوه بر این، این خودروهای فرسوده وسیله معیشت اقشار ضعیف جامعه هستند و دولت باید برای این منظور منافعی را در نظر بگیرد.

صرفه جویی در مصرف بنزین با اسقاط خودروی فرسوده

وی ادامه داد: محاسبات نشان می دهد که مصرف بنزین خودروهای فرسوده 4.13 درصد بیشتر از خودروهای نو است و اگر قیمت بنزین را با قیمت فوب خلیج فارس محاسبه و با قیمت بنزین 3 هزار تومان مقایسه کنیم، این تفاوت حدود 18 هزار تومان است. تومان. اگر این عدد را در 4.13 درصد ضرب کنیم، حدود 75 هزار تومان می شود و اگر این خودروها اسقاط شوند و خودروی نو جایگزین شوند، بنزین صرفه جویی می شود.

مشهدی شریف گفت: در 365 روز این مبلغ حدود 25 میلیون تومان صرفه جویی در مصرف بنزین می شود و اگر دولت به صاحب خودروی فرسوده گواهی صرفه جویی در مصرف انرژی بدهد (همان مبلغ 25 میلیون تومان) مشوق جدی برای آن خواهد بود. صاحبان یک ماشین دست دوم

وی تصریح کرد: در سال 1387 قیمت گواهی اسقاط خودرو یک میلیون تومان تعیین شد که حدود یک هفتم قیمت خودرو نو بود و امروز قیمت گواهی اسقاط خودرو نیاز به بررسی مجدد دارد. و اگر ارزش این گواهی یک هفتم باشد. اگر قیمت خودروی نو را در نظر بگیریم، حدود 25 تا 30 میلیون تومان تمام می شود و برای اینکه مالکان خودروهای فرسوده علاقه مند به تحویل خودروهای خود باشند، باید مبلغی در این محدوده را برای گواهی اسقاط بپذیرند تا بتوانند تحویل دهند. بیش از ماشین های دست دوم خود علاقه مند به انجام است

رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو کشور ادامه داد: مراکز اسقاط کشور آماده امضای تفاهم نامه و تفاهم نامه مشترک و تفاهم نامه با خودروسازان برای تولید گواهی اسقاط هستند. تولید این گواهی بر اساس قیمت گذاری کارشناسی انجام می شود تا نیاز کشور به هر میزانی تامین شود.

وی افزود: اگر بنا به دلایلی این قانون کنار گذاشته شود یا کنار گذاشته شود و به حالت تعلیق درآید و قانون اجرا نشود، شاهد آلودگی هوای بیشتر شهرها خواهیم بود. البته هوای پاک که یکی از حقوق عوام است به این راحتی به دست نمی آید و خودروهای فرسوده باید اسقاط شوند تا شاهد هوای پاک باشیم و کمتر با تصادفات جاده ای مواجه شویم.

لزوم تصحیح جدول معادلات

مشهدی شریف با تاکید بر لزوم بازنگری در جدول معادل و شاخص های آن گفت: چند سال پیش جدول معادل سازی در هیات دولت تصویب شد که موتورسیکلت یک هفتم گواهینامه، تاکسی دو گواهینامه، وانت زیر یک تن دو گواهینامه و بیش از یک در وانت. یک تن دارای سه گواهینامه، یک کامیون سبک دارای پنج گواهینامه، یک کامیون متوسط ​​دارای 12 گواهینامه، یک کامیون سنگین دارای 14 گواهینامه، یک کامیون سنگین دارای 16 گواهینامه، و یک مینی بوس و یک اتوبوس به ترتیب دارای پنج گواهینامه و 14 گواهینامه می باشد. در صورت بررسی این جدول و ایجاد تغییرات، طبیعتا قیمت خودروهای کارکرده تغییر می کند و صاحبان این خودروها علاقه مند به عرضه این خودروها خواهند بود. در مرکز خراش دادن

هیچ کارشناسی دقیقی در مورد واردات کامیون و اسقاط انجام نشده است

این مسئول مرکز اسقاط خودروهای کشور گفت: کامیون های سه ساله نیز مشکل دارند که متاسفانه از ابتدا دقیق و کارآمد طراحی نشده اند و به نظر می رسد باید به عقب برگردیم. قانون مجلس برای اخذ مجوز برای هر یک از واردات آنها. کامیون اسقاط کافی است و اختلاف تناژ کافی است و بر اساس جدول معادل برای هر تن می توان گواهی اسقاط صادر کرد. اما آنچه در گذشته پیشنهاد شده بود برای کامیون های وارداتی معادل سه تن و تناژ کاغذ سبز و معافیت بود که برای تسهیل روند و مشکلات برای کامیون داران فرسوده که علاقه مند به خرید کامیون یا افراد جدید هستند، باید بازنگری شود. برای کسانی که علاقه مند به خرید یک کامیون سه ساله هستند، باید این مشکل حل شود.

وی در خاتمه گفت: تنها با اسقاط و بازیافت خودروهای قدیمی می توان شاهد آلودگی هوا و آلودگی، کاهش تصادفات و تصادفات جاده ای و کاهش آلودگی صوتی بود و در صورت فراموشی این معضل شاهد روزهای بیشتری از مدرسه خواهیم بود. در زمستان و ادارات به دلیل آلودگی تعطیل هستند.»

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا