ورزش

ابداع فناوری چاپ سه بعدی زیستی از بافت چربی

ابداع فناوری چاپ سه بعدی زیستی از بافت چربی

دانشمندان فناوری جدیدی را در چاپ سه بُعدی زیستی به ثبت رسانده‌اند که می‌تواند رویکرد‌های درمان آسیب‌های پوستی و روش‌های زیبایی را متحول کند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سایتک دیلی، گروهی از پژوهشگران بین المللی روش جدیدی در چاپ سه‌بُعدی با استفاده از بافت چربی ابداع کرده‌اند که امکان چاپ پوست زنده و فولیکول‌های مو را فراهم می‌کند.

این فناوری ثبت اختراع شده که آزمایش‌های موفقیت آمیزی روی موش‌ها از خود نشان داده، نویدبخش جراحی‌های ترمیمی نوین و درمان‌های رشد مو است.

محققان دریافتند بافت چربی می‌تواند نقش مهمی در چاپ سه‌بعدی پوست زنده چندلایه و حتی فولیکول‌های مو داشته باشد.

آنها با استفاده از سلول‌های چربی و ساختار‌های پشتیبان به دست آمده از بافت انسانی از طریق فرآیند‌های بالینی، با موفقیت به ترمیم دقیق آسیب در موش‌ها دست یافتند. این پیشرفت می تواند تاثیر قابل توجهی بر جراحی ترمیمی صورت و درمان‌های رشد مو برای انسان داشته باشد.

اداره ثبت اختراع و علائم تجاری امریکا در ماه فوریه به این گروه برای فناوری چاپ زیستی که در این مطالعه توسعه داده و مورد استفاده قرار داده بود، کمک مالی (گرنت) اعطا کرد.

یک گروه بین المللی به سرپرستی «ابراهیم تی اوزبولات» «Ibrahim T. Ozbolat» استاد علوم مهندسی و مکانیک، مهندسی زیست پزشکی و جراحی مغز و اعصاب در ایالت پن، موفق شد با استفاده از چاپ زیستی، پوستی با ضخامت کامل تولید کند که قابلیت رشد مو را در موش‌ها دارد.

اگرچه پیش از این، دانشمندان لایه‌های نازک پوست را به‌صورت سه‌بعدی چاپ کرده‌اند، اما اوزبولات و تیمش اولین کسانی هستند که در حین جراحی یک سیستم کامل و زنده از لایه‌های پوستی متعدد، از جمله پایین‌ترین لایه یا هیپودرم را چاپ کردند.

به گفته محققان، انجام این کار «در حین جراحی»، به توانایی چاپ بافت در طول عمل جراحی اشاره دارد، به این معنی که این رویکرد ممکن است برای ترمیم فوری و یکپارچه پوست آسیب دیده استفاده شود.

لایه بالایی (اپیدرمی که به عنوان پوست قابل مشاهده عمل می‌کند) با پشتیبانی از لایه میانی به خودی خود تشکیل می‌شود، بنابراین نیازی به چاپ ندارد.

هیپودرم که از بافت همبند و چربی ساخته شده است، ساختار و پشتیبانی را روی جمجمه ایجاد می‌کند.

اوزبولات معتقد است استفاده از این فناوری چاپ سه بعدی زیستی در پوست، کاشت مو، و جراحی‌های پلاستیک و ترمیمی، می‌تواند نتیجه زیبایی شناختی بسیار بیشتری داشته باشد.

این فناوری با توانایی چاپ زیستی کاملا خودکار و مواد سازگار در مرحله بالینی، می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر ایجاد بالینی پوست دقیق بازسازی شده داشته باشد.

یافته‌های این تیم در Bioactive Materials منتشر شد.

دکمه بازگشت به بالا