عمومی

۸۰درصد بازار گردشگری سلامت در دست دلالان

۸۰درصد بازار گردشگری سلامت در دست دلالان

کارشناسان معتقدند ما می توانیم سالانه حداقل پنج میلیارد دلار از توریسم درمانی درآمد داشته باشیم.

به گزارش دنیای 77 قدس وی نوشت: گردشگری سلامت و توریسم درمانی پس از صنعت نفت و خودرو سومین صنعت بزرگ دنیاست و تاثیر بسزایی بر درآمد ارزی کشورها دارد که این موضوع و همچنین توانمندی های ارزشمند در حوزه سلامت و پزشکی در کشورمان بستر مناسبی را برای سرمایه گذاری در این بخش فراهم کند.به گفته کارشناسان، گردشگری سلامت ایران در رتبه بندی جهانی سال 2020 در بین 110 کشور در رتبه 46 قرار دارد و به گفته آنها درآمد یک گردشگر سلامت بین 3 تا 5 هزار دلار است. با ورود تنها 200 هزار گردشگر پزشکی به کشور، فرصت درآمدی یک میلیارد دلاری ایجاد می شود.

معامله گران جان بیماران را به خطر می اندازند

محمد جهانگیری، رئیس انجمن بین المللی خدمات سلامت در گفتگو با ما که در پاسخ به آن وزارت متولی گردشگری سلامت گفت: گردشگری سلامت یک خدمت مویرگی است که باید در حوزه های مختلف تعریف شود و یک اکوسیستم باشد. و به عنوان یک اکوسیستم تلقی می شود، وزارت بهداشت، وزارت گردشگری و حتی کارکنان خدمات بخش خصوصی باید تلاش کنند تا زمینه توسعه این صنعت در کشور فراهم شود.البته از سال 93 شورای راهبردی گردشگری سلامت اقدام کرد. به منظور ساماندهی این صنعت (وزارت بهداشت، وزارت امور خارجه، سازمان های میراث فرهنگی از جمله اتاق بازرگانی و سازمان نظام پزشکی) و انجمن توسعه گردشگری خدمات سلامت نیز به عنوان یک سازمان مردم نهاد تشکیل شده است. زیر نظر اتاق بازرگانی

جهانگیری اضافه کرد: گردشگری سلامت به عنوان یک کار حرفه ای درون سیستمی باید دارای ضوابط مشخص و مشخصی باشد و تمامی تسهیلگران و کارگزارانی که زیر نظر سامانه گردشگری سلامت فعالیت می کنند موظف به ارائه خدمات به بیماران هستند. متاسفانه گاهی دلال ها فقط به فکر کسب درآمد و ارائه خدمات غیر قابل اعتماد هستند و علاوه بر آسیب رساندن به صنعت، جان بیماران را نیز به خطر می اندازند. لذا لازم است دلالان و تسهیلگران با ورود به سامانه و دریافت آموزش و شناسه لازم، به صورت تخصصی در این زمینه به عنوان کارگر گردشگری سلامت فعالیت کنند تا مورد حمایت انجمن قرار گیرند. به طوری که هم اکنون حدود 40 مرکز بهداشتی و درمانی عضو انجمن بین المللی خدمات گردشگری سلامت هستند که پس از دریافت شناسایی و آموزش های لازم بر اساس اصول و استانداردها در این زمینه فعالیت می کنند. اما متاسفانه حدود 80 درصد کارگران این بخش به صورت غیررسمی کار می کنند و این وضعیت باید مدیریت شود. البته این به معنای کوتاه شدن دست دلالان از این صنعت نیست، بلکه باید با گذراندن آموزش های لازم و گرفتن شناسه فعالیت، طبق استانداردهای رسمی تعیین شده در این زمینه فعالیت کنند.

فرآیند ویژه گردشگری سلامت

سید محمد اکرمیو رئیس انجمن علمی ژنتیک پزشکی ایران در گفت و گو با ما گفت: حضور بیش از 200 ژنتیک پزشکی در کشور فرصت طلایی را برای بیماران سایر کشورها به ویژه عراق، عربستان فراهم کرده است. . اعراب، کشورهای حاشیه خلیج فارس، افغانستان، پاکستان و کشورهای مشترک المنافع نیز به دلیل ارزان بودن خدمات پزشکی در ایران با کارشناسان ما تماس بگیرند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به توسعه علم نوین پزشکی در ایران افزود: گردشگران سلامت می توانند 10 خدمت پزشکی شامل خدمات تشخیصی و پیشگیرانه و درمانی مربوط به بیماری های ژنتیکی، درمان ناباروری، بیماری های قلبی عروقی، بیماری های چشمی را دریافت کنند. تشخیص و درمان سرطان، جراحی پلاستیک، دندانپزشکی، ارتوپدی، سلول درمانی و ناشنوایی در ایران ارجاع می شود.

اکرمی افزود: گردشگری سلامت فرآیندی تخصصی است که نیازمند کار گروهی و برنامه ریزی دقیق است. بنابراین لازم است وزارت بهداشت و درمان و میراث فرهنگی با ساماندهی دلالان این حوزه و ارائه خدمات آموزشی لازم، گردشگری سلامت را برای توسعه این صنعت به صورت ویژه مدیریت کند.

خطر نابودی صنعت گردشگری سلامت وجود دارد

رضا جمیلی از فعالان حوزه آموزش گردشگری سلامت، تولید محتوا و اطلاع رسانی به ما گفت: قبل از شیوع کرونا، گردشگری سلامت سالانه یک میلیارد دلار درآمد برای کشور داشت و ارقام بازار امیدوارکننده بود.

وی افزود: تا اسفند 1397 بیش از 400 شرکت تسهیل گر گردشگری سلامت در کشور فعال بودند اما به دلیل شیوع ویروس کرونا، اکثر بیمارستان های کشور به بیماران کرونا داده شدند و امکان ارائه گردشگری سلامت وجود نداشت. خدمات. و این صنعت بیش از 90 درصد دچار رکود شده است. در حال حاضر کمتر از 30 شرکت تسهیل گر گردشگری سلامت و حدود 20 شرکت خدمات مسافرتی در این زمینه فعالیت می کنند. بنابراین در دوران کرونا دو اتفاق مهم یعنی کوچک شدن بازار و کاهش تعداد کارگران این صنعت رخ داده و اکنون در معرض نابودی قرار گرفته است. تا زمانی که این دو وزارتخانه یعنی وزارت بهداشت و گردشگری به عنوان متولی بخش نظارتی این صنعت یکپارچه نباشند، بیشترین ضرر را خواهند دید. با ساماندهی و مدیریت این صنعت می توانیم با جذب گردشگران سلامت سالانه حداقل 5 میلیارد دلار درآمد داشته باشیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا