عمومی

چرا دز سوم جدی گرفته نمی‌شود؟

چرا دز سوم جدی گرفته نمی‌شود؟

رئیس بیمارستان اطفال حضرت علی اصغر(ع) با بیان اینکه این روزها بیش از 60 درصد تست های آزمایشگاهی برای معاینه عروق ویروس کرونا کودکان مثبت است، گفت: موج ششم تاج گذاری هم وضعیت خطرناک کودکان و هم شیوع بیماری را تشریح کرد. . کشور.

به گزارش دنیای 77، مجله جام جم وی ادامه داد: تعداد بیماران قلبی عروقی روزانه همچنان پنج رقمی و تعداد فوتی ها همچنان سه رقمی است. اما آمار واکسیناسیون روزانه که نشانه تمایل انسان به ایمن بودن است، با این آمار همخوانی ندارد. بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت، بیش از 70 درصد مردم در حال حاضر هر دو دوز واکسن را دریافت می کنند، اما اکنون در موج ششم کرونا که به شدت آغاز شده و قبل از شروع این موج، نوبت سوم واکسن دریافتی است. بسیار سرد و غیرمنتظره است. در واقع، در حالی که گفته می شود برای جلوگیری از امواج کرونری، پوشش دوز دوم باید به 90 درصد و دوز سوم به 70 درصد برسد، آمار تزریق دوز دوم به این عدد نرسیده یا از نظر آماری مرتبط نیست. تا نوبت سوم. آمارهای رسمی هم اکنون حکایت از تزریق 30 درصدی دوز سوم در کشورمان دارد که نشان از کاهش عمده دارد در حالی که آمیکرون به سرعت در حال گسترش است. این در حالی است که به گفته پزشکان اطفال آمیکرون به شدت به کودکان به خصوص زیر 12 سال حمله کرده است اما واکسیناسیون توسط این گروه سنی قابل توجه نیست. البته خانواده ها را ترغیب می کنند که فرزندانشان را واکسینه کنند، مثلا نوه وزیر بهداشت دوز دوم واکسن کرونا با برند پاستوکوف را جلوی دوربین بدهند یا چهارپا شهید 13 ساله اردبیلی را واکسینه کنند. مرکز واکسیناسیون مبارکه هم دلگرم کننده است. اما بی توجهی بخش قابل توجهی از مردم به تکمیل واکسن به ویژه تزریق نوبت سوم واکسن که می تواند واکسن های بالایی ایجاد کند، یکی از چالش های سلامتی امروز است که به همین دلیل در گفتگو به آن پرداخته ایم. . با کارشناسان و راه های غلبه بر این چالش. از آنها پرسیدیم.

تراز واکسن
از روز اول هم همینطور بود. کسانی که علم کافی برای اثبات یک نکته علمی ندارند با اعتماد به نفس کاذب و قاطعیت زیاد اظهار نظر می کنند. از سوی دیگر ادبیات دانشگاهی از آمار و احتمال صحبت می کند و به دنبال ارائه مستندات است. مسعود یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی و تحقیقات کمیته علمی کشوری مقابله با کووید-19 با اشاره به افرادی که می‌گویند دو نوبت واکسن بی‌اثر است و مردم را از تزریق نوبت سوم منصرف می‌کنند، می‌گوید: «بسیاری افراد مغرض هستند. با توجه به کرونا، کرونا هم گرفت، یا اگر واکسن کار می کرد، دیگر شاهد صعود آنها به قله ششم نبودیم، سعی می کنند واکسن را باطل کنند و سعی می کنند مردم را متقاعد کنند که دوز سوم تزریق کنند، اما راه حل چیست؟ این افراد؟” شواهدی ارائه دهید تا به آنها ثابت کنید که در حالی که ما در حال واکسیناسیون هستیم، وضعیت فعلی تغییر کرده است، اما اگر ما واکسینه نمی شدیم چه می شد؟
یونیس با یادآوری موج پنجم کرونا در زمانی که بخش بزرگی از جامعه واکسینه نشده بودند، گفت: ما موج پنجم و سویه دلتا را در شرایطی احساس کردیم که واکسن هنوز به طور گسترده در جامعه استفاده نشده بود و دیدیم که چقدر وحشتناک بود. . پس مسلماً اگر در شرایط فعلی و در مواجهه با آمیکرون واکسن وجود نداشت، بدون شک بیمارستان های ما مملو از بیمار می شد.»
کارشناسان در ادامه بر این باورند که طبق آمار، این روزها بیشتر افرادی که در بیمارستان بستری می شوند و متأسفانه تعدادی از آنها فوت می کنند که واکسینه نشده اند.

دوز سوم غیر الزام آور
دوز اول و دوم را تزریق کردم چون می‌خواستم از محدوده خارج شوم، وگرنه آن را مصرف نمی‌کردم.» این را یکی از شهروندان به ما می گوید و توضیح می دهد که ارائه کارت دیجیتالی واکسن که نشان می دهد دو نوبت واکسن تزریق شده برای سفرهایش الزامی بوده است.
این ممکن است دلیل دیگری برای کاهش دوز سوم در برخی از شهروندان باشد زیرا هنوز اجباری برای تزریق دوز تقویت کننده وجود ندارد و برخی خدمات سه دوز مشروط به تزریق تنها دو دوز واکسن نیستند. بدیهی است در شرایطی که واکسیناسیون کامل برای برخی مجوزها تنها به معنای دو نوبت واکسن است، برای برخی افراد تمایل و البته برای برخی دیگر کمی عجله برای نوبت سوم.
خیر
در تلاش برای رسیدگی به این موضوع، پیشنهاد شده است که دوز سوم واکسن کرونا اجباری شود. به طوری که وزیر کشور در آخرین اخبار گفته است که برای کنترل موثرتر این بیماری در کشور و اصناف و سایر مناطق، نوبت سوم واکسن کرونا به صورت اجباری در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور تزریق شده است. اجباری. البته این موضوع برای اجرا نیاز به تایید ستاد ملی کرونا دارد.
بنابراین، به نظر می رسد قوانینی که برای دوز اول و دوم واکسن، دوز سوم تزریقی اعمال می شد، ممکن است به ایمن سازی مجدد بخش بزرگی از جامعه نیز کمک کند.

در تزریق دوز سوم غفلت کنید
اما سهل انگاری عجیبی در بین کسانی که دو دوز از واکسن را برای تزریق دوز سوم دریافت کردند وجود دارد، مشکلی که در بسیاری از افرادی که هنوز دوز سوم را بیش از شش ماه پس از دوز دوم تزریق نکرده اند دیده می شود. کسانی که مخالف واکسن نیستند و حتی دلیل موجهی برای عدم دریافت واکسن ندارند:
“من نکردم.”
این یک پاسخ غیرقابل مقاومت برای کسانی است که به واکسیناسیون کرونا اعتقاد دارند اما هنوز دوز سوم خود را دریافت نکرده اند. در واقع، به نظر می‌رسد که علاقه‌ای که مردم به دوز اول و دوم می‌دیدند، برای دوز سوم وجود ندارد و این افراد فکر می‌کنند همین دو دوز برای ایمن بودن کافی است: «الان دو دوز مصرف کردم و در امان هستم. سومی را هم خواهم کشت.»
بخشی از جامعه تصور می کنند که مسعود یونسیان اپیدمیولوژیست به شدت این موضوع را رد می کند و معتقد است یکی از اساسی ترین راه های مقابله با ششمین اوج که در آن قرار داریم تسریع در نوبت سوم واکسیناسیون است. البته عده ای هم هستند که دوز اول و دوم را متفاوت از شرایط فعلی خود تزریق کرده اند و اکنون برای دادن نوبت سوم مردد هستند: «دوز اول و دوم را مصرف کردم، اما الان نوبت تزریق نوبت سوم است. من باردار هستم، او گفت: “من صادقانه در مورد عوارض جانبی احتمالی دوز سوم در شرایط فعلی خود و سلامت فرزندم نگران هستم.”
در چنین شرایطی، به نظر می‌رسد که شفاف‌سازی اثرات نوبت سوم واکسن از طریق رسانه‌ها، روشی مفید و مؤثر برای تشویق این افراد به واکسیناسیون، یعنی افزایش رشد آنتی‌بادی و ایمنی باشد. دوز سوم تزریقی که حتی برای زنان باردار نیز قابل تزریق است. این مصونیت را به جنین خود نیز منتقل کنند.

بهانه جویی در مورد سبد واکسن
البته برای یافتن علت پایین بودن آمار مصرف سومین دوز واکسن کرونا در کشور نیاز به بررسی سیستماتیک است، اما حمید ثوری، متخصص اپیدمیولوژی، یکی از دلایل کاهش این واکسن را عدم تنوع در کشور می داند. سبد واکسن چه کشوری موضوعی که برخی از واکسن های سوریه آن را دلیل عدم تمایل به تزریق دوز سوم می دانند: وجود ندارد.»
البته مسعود یونسیان معتقد است که عدم تمایل به دریافت دوزهای مشابه واکسن منحصر به ایران نیست و علیرغم وجود سبدهای واکسن متنوع در برخی کشورها مانند آمریکا، هنوز درصد افراد واکسینه شده پایینی وجود دارد. . به همین دلیل است که سوری و یونیس این دلیل را به اندازه کافی موجه نمی دانند و بر این باورند که تنوع و ایمنی واکسن های موجود در ایران قابل قبول و رضایت بخش است.
نگاهی اجمالی به سبد واکسن در کشورمان نیز نشان می دهد که مردم از دوز اول و دوم برای انتخاب نوبت سوم واکسن حق انتخاب بیشتری دارند.

وضعیت ویژه یک سطح معین
اما حمید سوری، متخصص اپیدمیولوژی، دلیل دیگر پایین بودن میزان تزریق نوبت سوم واکسن نسبت به دوز اول و دوم را این است که این واکسن در دسترس همه اقشار جامعه به ویژه در مناطق دور افتاده و محروم است. از گروه‌های جهادی، دولت‌ها و سازمان‌های بهداشتی دست به کار شدند تا فرصت‌های واکسیناسیون را برای همه افراد محروم جامعه، از حومه شهر گرفته تا بی‌خانمان‌ها و غیره فراهم کنند. به حدی که کسی نیست که بخواهد واکسینه شود اما واکسینه نشده باشد.»
به گفته کارشناسان، در مورد نوبت سوم هنوز این اتفاق نیفتاده است: در واقع بخشی از کاهش آمارها به کاهش جمعیت مربوط می شود، یعنی کسانی که به نوبت سوم واکسن دسترسی ندارند. به همین دلیل است که راه اندازی و بازآرایی مراکز سیار واکسیناسیون در مناطق مختلف راهی برای اتصال این بخش از جمعیت به جمعیت واکسینه شده و افزایش درصد تزریق دوز سوم است: «یعنی به جای اینکه منتظر بمانیم تا آنها به سراغ ما بیایند. سوری معتقد است که این افراد با مهربانی دعوت را خواهند پذیرفت و امنیت بخشی از جامعه تامین خواهد شد.
اراده.

رابطه بین دوز سوم و آمیکرون
ما با هر متخصص بهداشت صحبت می کنیم، یکی از اساسی ترین راه ها برای آرام کردن موج ششم کرونا تکمیل واکسن و تزریق نوبت سوم است.
اما در چنین مواقعی با وجود تعداد بالای سویه های آمیکرون، تاثیر تزریق دوز سوم چگونه خود را نشان می دهد؟ البته با توجه به تجربه ای که در مورد این ویروس داریم، واکسیناسیون به تنهایی کافی نیست و نباید فراموش کرد که اگر همچنان از پوشیدن ماسک، انزوای اجتماعی و تجمعات خودداری کنیم، وضعیت تابستان سال گذشته بدتر خواهد شد. واقعیت این است که پس از تزریق دوز سوم واکسن کرونا، خطر ابتلا به بیماری عروق ویروس کرونا قلب وجود دارد، اما از جنبه مثبت، خطر بستری شدن در بیمارستان یا مرگ بسیار کمتر است.
در عین حال، ارتباط بین دوز سوم واکسن و سویه آمیکرون مدتی است که در سراسر جهان مورد تردید قرار گرفته است. در بسیاری از کشورهای جهان، حتی پس از گذشت چند ماه از تزریق واکسن کرونا به اولین گروه از افراد، نیاز به مصرف نوبت سوم یا دوز تقویت کننده واکسن کرونا در کشورهای مختلف همواره مورد تردید قرار گرفته است.
در برخی از کشورها، تحقیقات در مورد اثربخشی واکسن و سطح ایمنی دریافت کنندگان واکسن ماه ها پس از واکسیناسیون های قبلی نشان می دهد که برای حفظ ایمنی جامعه، به ویژه در جمعیت های خاص، مانند افراد مسن و آن ها، یک دوز سوم از واکسن کرونا مورد نیاز است. با سیستم ایمنی ضعیف نوعی امنیت که امروزه در مواجهه با فشارهای جدید در خطر است.
محققان بریتانیایی اخیراً مطالعه‌ای انجام دادند که 620 نمونه خون از 364 کارمند مراقبت‌های بهداشتی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و دریافتند افرادی که فقط دو دوز واکسن کووید-19 دریافت کرده‌اند نسبت به آلفا و دلتا محافظت کمتری در برابر Omicron داشتند، زیرا سطح آنتی‌بادی در نوبت اول کاهش یافت. دوز دوم سه ماه پس از تزریق است، اما دوز سوم (تقویت کننده) سطح آنتی بادی را به حدی افزایش می دهد که سویه آمیکرون را مهار می کند. بنابراین آنها به این نتیجه رسیدند که پس از سه دوز، سطح آنتی بادی های Omicron حدود 2.5 برابر بیشتر از سطوح داده شده برای دو دوز واکسن بود. در واقع، نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که تزریق دوز سوم بسیار مؤثر است و ایمنی افرادی را که از نوبت سوم مصرف می‌کنند بیشتر از افراد بدون دوز تقویت‌کننده، تقویت و طولانی‌تر می‌کند.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا