عمومی

نبایدهای مجلس یازدهم از زبان یک نماینده سابق

نبایدهای مجلس یازدهم از زبان یک نماینده سابق

در مجلس ششم ، یک دوست صمیمی که سالها در کمیته های مختلف دانشگاه مشغول به خدمت بوده و دست به کار تنظیم و امور اجرایی شده بود ، یک توصیه مهم را مطرح کرد: فکر نکنید که پیشینیان شما همه نادان بودند و نمی دانستند که چه کاری باید انجام دهند ، و این شما هستید. اینکه شما باید تمام قوانین را تغییر دهید! همه مراحل را مختل کنید! ابتدا بررسی کنید که کدام روش ها باید رفع شوند و اشکالات در کجا قرار دارند ، سپس حداقل برخی از اصلاحات را انجام دهید. این یک ایده بسیار مهم است.

به گزارش دنیای 77 ، احمد شیرزاد ششمین عضو مجلس شورای اسلامی در یادداشتی به این روزنامه نوشت. ساکنان شهرستان وی نوشت: “اگر وقت آن رسیده كه توصیه های مجلس نمایندگان در یازدهمین كنفرانس را بشنویم ، باید نسبت به موضوعات مهم اهمیت بیشتری داشته باشد.” در مجلس ششم ، یک دوست صمیمی که سالها در کمیته های مختلف دانشگاه مشغول خدمت بوده و دست به دست هم داده در تنظیمات و امور اجرایی یک توصیه مهم را مطرح کرده است: فکر نکنید که پیشینیان شما همه نادان بودند و نمی دانستند که چه کاری انجام دهند و این شما هستید. اینکه شما باید تمام قوانین را تغییر دهید! همه مراحل را مختل کنید! ابتدا بررسی کنید که کدام روش ها باید رفع شوند و اشکالات در کجا قرار دارند ، سپس حداقل برخی از اصلاحات را انجام دهید. این یک ایده بسیار مهم است.

قانونگذاری و روند نظارت مجلس باید از این محاکمه و خطای تکراری محافظت شود. حقیقت این است که افرادی که اشتیاق و الهام زیادی دارند می خواهند در 4 سال بیایند و همه روش ها را تغییر دهند و با آنچه فکر می کنند ناخوشایند است مبارزه کنند ، بعد از 2 سال و نیم فهمیدند که نمی توانند آسمان و فواید آنها را بدزدند. محدود شده است این امر خسارات زیادی به نمایندگان وارد می کند.

و متأسفانه ، سیستم انتخاباتی ما به گونه ای است که نمایندگان دائما در حال تغییر هستند. یعنی تعداد افرادی که دنبال تجمع های قبلی هستند ، زیاد نیست. اگرچه همیشه تعداد معدودی وجود دارد ، اما این باورها کافی نیست. آنچه بسیار نگران کننده و خطرناک به نظر می رسد این است که کسانی که معمولاً تجربه سیاسی زیادی به دست نیاوردند و در جریان های مختلف سیاسی دیده نشده اند ، می خواهند با بحث و گفتگوهای زیاد ، کل سیستم را تغییر دهند. این می تواند برای کشور خطرناک باشد و می تواند مجلس را به موضوعی تحت پوشش روزانه رسانه ها تبدیل کند و البته مقامات ارشد کشور را وادار کند که مرتباً به مجلس هشدار دهند. به نظر می رسد این یک پدیده ناخوشایند است.

توصیه های جدی به نمایندگان برای نگه داشتن دفتر جدید از هر تصمیم و برنامه خود ، به مدت 2 تا 3 ماه صبر ، صبور بودن ، مطالعه آنچه می خواهند انجام دهند و سپس به درون سوراخ بروند.

عمر مجلس در حال چشمک زدن است. چهار سال زمان بسیار کوتاهی است ، و مجلس برنامه ها و لوایح بسیاری را که در زمین باقی می ماند و مورد بازنگری قرار می دهد ، خواهد گذاشت. پارلمان همچنان ادامه دارد و تحقیقات غیرمجاز و نظارت نیمه رها شده است. اخیراً ، مجلس دهم اظهار داشت كه گزارش های لحظه آخری زیادی وجود دارد كه می خواند كه چرا این اتفاق افتاد. زیرا وقتی چندین نماینده آمدند که تحقیق را انجام دهند و نامه ای به مراجع قانونی خود امضا کردند ، دیگر تصور نمی کردند مهلت دارند. این مهلت محدود است و دیر یا زود منقضی می شود و اگر می خواهند آن را حداقل یک سال قبل از پایان جلسه مجلس دنبال کنند ، تحقیقات را بخوانند. وقتی جلسات به پایان رسید ، تحقیقات مهم نیستند. تعداد تحقیقات باید محدود باشد.

مجلس نمی تواند در نظارت خود بی نهایت باشد. اگرچه تفسیر یک حق قانونی پارلمان است ، چند بار مجلس می تواند یک وزیر را متهم کند؟ اگر اینها به درستی اندازه گیری و برنامه ریزی نشوند ، شکست می خورند و بسیاری در بین فردی موفق نمی شوند. در این حالت ، فقط وزرا مداخله می کنند و این بسیار بد است. حتی اگر چندین بازجویی موفقیت آمیز باشند ، هرکدام هزینه های هنگفتی را متحمل می شوند و وزارتخانه برای مدتی ناخوشایند خواهد بود.

پارلمان چه خواهد کرد؟ احتمالاً 0٪ مسئولیت های مجلس مشخص است. بودجه سالانه و برنامه توسعه می آید و می رود. لوایح دولت وجود دارد که اغلب اصلاح می شوند و مجلس باید این کار را انجام دهد. البته مواردی وجود دارد که مجلس با برنامه ریزی لازم مجبور به تصویب قانون شود. ما در میانه این پارلمان در مورد انتخابات ریاست جمهوری بحث می کنیم و تشکیل کابینه به طور طبیعی در دستور کار این مجلس خواهد بود. نمایندگان از این محدودیت ها آگاه خواهند بود. نمایندگان مجلس برای 30 درصد از فرصتهایی که در اختیار دارند محدود به برنامه ها و ایده های خود هستند. “بهتر است که آنها مأموریت های خاص و محدود را برای خود در نظر بگیرند و سعی کنند آن مأموریت ها را به درستی انجام دهند.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا