عمومی

قره‌باغ کوهستانی و جنگی بی‌فرجام

قره‌باغ کوهستانی و جنگی بی‌فرجام

جنگ راه حل بحران قره باغ نیست و حل این بحران در میز مذاکره با مشارکت مسکو و تهران امکان پذیر است.

در طی دو هفته از آغاز جنگ ، نیروهای آذربایجانی هنوز به ارتفاعات منطقه قره باغ رسیده اند و نیروهای ارمنستان ارتفاعات را اشغال می کنند. جامعه جهانی دیگر این جنگ را تحمل نخواهد کرد ، به ویژه حضور نیروهای خارجی در جنگ ، مانند شبه نظامیان سوریه و لیبیایی مورد حمایت ترکیه در طرف آذربایجان و نیروهای کرد تحت حمایت پ.ک.ک در ارمنستان ، اعتراض روسیه ، فرانسه و اتحادیه اروپا را برانگیخته است. و سازمان ملل

به نظر می رسد باکو به امید اتحاد و حمایت از آنکارا وارد این مرحله جدید از درگیری شده است و ترکیه نیز کمک قابل توجهی به آذربایجان کرده است و باکو امیدوار است که با برخورد صاعقه بتواند منطقه ناگورونو-قره باغ را اشغال کند. آنها آن را پس کشیدند ، اما مقاومت نیروهای ارمنی نقشه آنها را عملی نکرد و خیلی کم حاصل شد.

روسیه از قبل اوضاع میدانی را از نزدیک زیر نظر دارد و اگرچه ترکیه رسما وارد جنگ شده است اما هنوز پاسخی نداده است. این هویت ملی خود را از دست نخواهد داد ، و ارمنستان و حمایت از آن به دلیل گرایش های آذربایجانی و گرجی در منطقه به غرب برای روس ها بسیار مهم است و روسیه دارای یک نیرو و پایگاه نظامی در این کشور است و در سال های اخیر ارمنی ها توسعه یافته اند سلاح های مستقر شده که مطمئناً به نیروهای ارمنی اجازه استفاده در این جنگ را نمی دهد علاوه بر روسیه ، از قوی بودن آنها در کنگره آمریکا نیز نباید پرهیز کرد.

حضور شبه نظامیان سوری مورد حمایت ترکیه در نبرد قره باغ که یکی از موضوعات بشار اسد است نیز برای ایران حساس و غیرقابل قبول است و برخلاف منافع ملی ایران است و ایران حوادث قره باغ را از نزدیک رصد می کند. و البته طرفین خواهان بازگشت به میز مذاکره و حل چالش دیپلماتیک هستند.

جنگ قره باغ کوهستانی پایان نیافته است و هیچ آینده ای بدون از دست دادن جان و مال نیروهای آذربایجانی و ارمنی قابل تصور نیست و میز مذاکره تنها راه حل بحران است. از نزدیک پیش بینی شده است.

310 310

دکمه بازگشت به بالا