عمومی

جنگ اوکراین و دژ نیمه‌کاره اروپا

جنگ اوکراین و دژ نیمه‌کاره اروپا

علاوه بر این، اتحادیه اروپا اکنون نمی تواند نسبت به تعهدات امنیتی جدید برای اعضای آسیب پذیر خود بی تفاوت باشد. ماموریتی که ناکامی آن از شور و شوق کشورهای درمانده برای پیوستن به این اتحادیه می کاهد.

شاید این نگرانی ها امانوئل ماکرون را تشویق کرد تا نشست پراگ را برای ایجاد یک جامعه سیاسی اروپایی پیشنهاد دهد. این نشست نیم روزه هفته گذشته با حضور 44 کشور اروپایی از جمله 27 عضو اتحادیه اروپا برگزار شد و به نظر می رسد دو بار در سال و احتمالا در سطح سران کشورها و کشورهای خارجی برنامه ریزی شود. هنوز مشخص نیست که این نهاد جدید وزیران چه وظایفی خواهد داشت که توسط سایر نهادهای اتحادیه اروپا انجام نمی شود، اما به وضوح نشان دهنده نگرانی رهبران اروپایی از پیامدهای جنگ در اوکراین و عدم اعتماد به آن است. این موسسه برای مقابله با چالش هایی که با آن مواجه است.

پیروزی حزب راست افراطی برادران ایتالیا به رهبری جورجیا ملونی در انتخابات سراسری این کشور زنگ خطر را در سراسر اتحادیه به صدا درآورده است و می تواند موجودیت اتحادیه را با سرعتی بی سابقه تهدید کند که دومین زمین لرزه بزرگ اروپا پس از برگزیت است. این وضعیت بالقوه شاید برای فرانسه نگران‌کننده‌تر از سایر قدرت‌های اروپایی باشد. کشوری که در سه دهه گذشته با موفقیت پیشگام هماهنگی سیاست در این قاره بوده است.

آلمان امروز به تنهایی یک غول اقتصادی است که به راحتی می تواند به یک قدرت نظامی بی رقیب تبدیل شود. فرانسه برخلاف آلمان در صورت شکست پروژه اتحادیه اروپا چاره ای جز نزدیک شدن به ایالات متحده نخواهد داشت. شاید خیلی زود باشد که بگوییم، اما حمله روسیه به اوکراین نشان داد که آنچه بعید به نظر می رسد می تواند بسیار نزدیک باشد. بنابراین، شاید در وهله اول، جنگ در اوکراین چالشی نادر برای ناتو و گسترش آن تلقی شود، اما آنچه کمتر دیده می شود، چالش آن با انسجام و مفهوم اتحادیه اروپا است. ایده ای که امروزه ارتباط چندانی با آرمان هایی که بنیانگذاران آن در دهه 1990 تصور می کردند ندارد.

علیرغم برخی اقدامات هماهنگ اتحادیه در حمایت از اوکراین، جهت گیری کشورهای عضو اغلب تابعی از نیازهای ملی مستقل آنها در حوزه های سیاسی، اقتصادی و امنیتی بوده است. آلمان با وجود حمایت از اوکراین، ترجیح داده است روابط اقتصادی خود را با روسیه حفظ کند، به ویژه در واردات انرژی. جوامع اروپای شرقی ترجیح دادند به حمایت ایالات متحده تکیه کنند و کشورهای شمال و جنوب اروپا سعی کردند تا حد امکان از کانون درگیری دور بمانند.

بریتانیا به عنوان کشوری خارج از اتحادیه جنگ سرد، به اوکراین کمک نظامی کرده است و فرانسه به شدت به دنبال میانجیگری صلح است. فقدان وحدت شاید کامل ترین توصیف از وضعیت کنونی قاره اروپا باشد و در عصری که وحدت قاره ای با احتساب روسیه به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شده است، این قلعه نیمه ساخته بیش از هر زمان دیگری آسیب پذیر است. درجه ای از ضعف که ناشناخته است، «جامعه سیاسی اروپا» در کاهش آن تأثیر دارد.

311311

دکمه بازگشت به بالا