عمومی

تلاش اروپا برای دستیابی به سند استراتژیک نظامی

تلاش اروپا برای دستیابی به سند استراتژیک نظامی

به گفته دیپلمات های اروپایی ، این سند تهدیدات آینده ، اهداف و جاه طلبی های نظامی اتحادیه اروپا را تعیین می کند.

بر اساس این سند ، روند تولید مشترک تجهیزات پیشرفته نظامی ، از جمله تانک های ساخته شده توسط کشورهای عضو اتحادیه ، نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

“قطب نما استراتژیک” یا ناتوی اروپا

نام این سند که در ماه های آینده بیشتر در مورد آن خواهیم شنید “قطب نما استراتژیک” است.

در حقیقت ، به نظر می رسد که اثربخشی آن مشابه ناتو است ، با این تفاوت که فقط یک پروژه دفاعی مشترک بین کشورهای اتحادیه اروپا است.

بدون شک ایجاد این پروژه دفاعی مشترک تهدیدی برای دونالد ترامپ و انتقادی از عدم همکاری اروپاییان طی چهار سال گذشته ، به ویژه در زمینه مالی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ، ناتو است. سال گذشته ، برای اولین بار ، امانوئل ماکرون ، رئیس جمهور فرانسه ، “ارتش واحد اروپا” را پیشنهاد داد.

جوزف بورل ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، در جلسه مخفی روز پنجشنبه که قرار است از سال 2022 در دستور کار قرار گیرد ، وزیران خارجه اتحادیه اروپا را درباره شرایط این سند مطلع خواهد کرد.

تهدید مشارکت کشورهای عضو نیست

البته ، در لیست “تهدیدات بالقوه” که اروپا را در معرض خطر قرار داده است ، اختلافات زیادی وجود خواهد داشت. به عنوان مثال تهدید واقعی فرانسوی ها “حضور اسلام گرایان افراطی” در خاک فرانسه است و نفوذ روسیه در کشورهای بالتیک می تواند بسیار خطرناک باشد. با این حال ، به گفته دیپلمات های اروپایی ، جوزف بورل ابراز تمایل کرده است که همه کشورهای عضو را حول حوزه مشترک متحد کند.

فرصتی بی نظیر برای آلمان و فرانسه

فرانسه و آلمان از زمان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به طور غیررسمی رهبری اتحادیه اروپا را به دست گرفتند.

اکنون مشخص شده است که رهبران آلمان و فرانسه اسناد آنگلا مرکل و امانوئل مکرون را تهیه کرده و قصد دارند اولین قدم در تشکیل ارتش اروپا را بردارند.

سران دولت انگلیس ، چه محافظه کار و چه کارگر ، همیشه هنگام عضویت در اتحادیه اروپا با تشکیل ارتش واحد اروپا مخالفت می کردند. دلیل اصلی این امر اتحاد تاریخی مستقل با ایالات متحده و همچنین اتحادیه مشترک المنافع بود. سال گذشته ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا ، پیشنهاد نظامی مشترک اروپا را “شرم آور” خواند.

قرار است اولین گفتگوهای وزیران دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز جمعه به صورت آنلاین انجام شود. این بحث بر روی تهیه اسناد و یافتن نقاط مشترک برای تولید تجهیزات نظامی و استقرار نیروهای اروپایی در صدها منطقه استراتژیک اروپا متمرکز خواهد بود.

وزرای دفاع آلمان ، فرانسه و اسپانیا قبلاً در مورد تولید مشترک تجهیزات نظامی برای کاهش هزینه ها گفتگو کرده اند.

دکمه بازگشت به بالا