اقتصادی

به چهار فصل در چابهار توجه داشته باشید



به چهار فصل در چابهار توجه داشته باشید

بندر و منطقه چابهار شاهد یک سال پر از رویدادهای مختلف بودند که منجر به تحولات مثبت بسیاری در آن شد ، از انتخاب فرودگاه بین المللی پس از سالها مشاوره تا پیوستن به بنادر و صادرات محموله های سنگین.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ، منطقه آزاد چابهار نه تنها براي ايران بلكه در منطقه نيز از جايگاه ويژه اي برخوردار است ، زيرا اين يك نقطه مهم ارتباطي بين شرق ، غرب ، شمال و جنوب است و يك نقطه ويژه براي ايران ، هند و افغانستان است. همچنین یکی از نزدیکترین مکان ها برای تأمین آب رایگان در جهان به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است و یک نقطه استراتژیک برای کالاهایی است که از آسیا به اروپا می رود.

منطقه آزاد چابهار طی سال گذشته از لحاظ توسعه و تکمیل زیرساخت ها تحولات مهمی را پشت سر گذاشته است که می توان در چندین مورد مهم مورد بررسی قرار داد.

پازل تدارکاتی چابهار تکمیل شده است

با توجه به وضعیت ویژه منطقه آزاد چابهار ، مهم است که برای حمل مسافر بویژه محموله از روش های مناسب حمل و نقل استفاده کنید. در حالی که عملیات ریلی ، جاده ای و دریایی در منطقه انجام می شد ، فرودگاه مناسبی وجود نداشت ، با یک فرودگاه ماهیگیری نظامی در حدود 2 کیلومتر دورتر و کاملاً پاسخگو بود. اینطور نبود

ساخت فرودگاه بین المللی چابهار که از 5 سال پیش خطرناک تر بود ، سرانجام در دسامبر سال گذشته به پایان رسید.
بر این اساس ، فرودگاه چابهار در زمینی به مساحت 5 هکتار در ضلع شمالی منطقه ساخته خواهد شد که برآورد اولیه 5 میلیارد دلار از طریق منابع منطقه آزاد چابهار تأمین می شود.
پیش بینی می شود فاز اول این فرودگاه پس از انتخاب پروژه (سال دوم) به مدت شش ماه شروع به کار کند.

اتصال شبکه ریلی بسته است

اما اتصال چابهار به شبکه ریلی یکی از بزرگترین پروژه های راه آهن در سالهای اخیر است و وی قول داده است تا سال آینده آن را تکمیل کند.

سال گذشته با تأیید مقام معظم رهبری ، تفاهم نامه ای برای اختصاص 5 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای تکمیل پروژه و اتصال به شبکه ملی آنطور که در نیمه اول سال وعده داده شده بود ، امضا شد.

کاردش – مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با تأکید بر این پروژه: “سه بازار بسیار مهم در آسیا ، آسیای جنوب شرقی و آفریقای شمالی وجود دارد ، هم در بازارهای مصرفی و هم مواد اولیه.” بنابراین بهترین نقطه برای اتصال این مناطق و آفریقای جنوبی به ایران ، ایران است. در این جغرافیا و به دلیل موقعیت ژئوپلیتیکی می توان گفت که دسترسی به آب آزاد فضایی بی نظیر برای ایران است و به دنبال علاقه رهبر معظم انقلاب ، دولت ها توجه جدی به توسعه داشته اند و دولت های یازدهم و دوازدهم از توسعه زیرساخت های ساحلی با یک حرکت قوی بهره مند می شوند. خوب گرفته شده است در این صورت با تعهد وزارت راه و شهرسازی ، نیمه اول سال با شبکه ملی پیوند خواهد یافت.

بنادر چابهار به منطقه آزاد پیوست

اما یکی از مهمترین تحولات چابهار در سال گذشته ، گنجاندن بنادر شهید بهشتی و شهید کلینتاری در منطقه آزاد تجاری چابهار بود که پس از مشورت های طولانی و رایزنی با معاونان تصویب شد.

اتصال متقابل ضمن حذف هزینه های اضافی ، هزینه های بندر را کاهش می دهد ، بنابراین مسئولان منطقه آزاد چابهار معتقدند که اتصال بندر می تواند باعث افزایش جذب محموله به بندر چابهار شود و ضمن حفظ خط حمل و نقل منظم ، ترافیک بیشتری به بندر چابهار ایجاد کند. مهمترین عامل برای هر بندر توسعه بندر و منطقه است. در همین حال ، تخمین زده می شود که از طریق اتحاد آئین نامه ها و کاهش تعرفه ها که منعکس کننده ماهیت و ماهیت مناطق آزاد است ، پیشرفت قابل توجهی در منطقه به وجود خواهد آمد.

در همین راستا ، مدیر منطقه آزاد چابهار ، ورود بندر به منطقه آزاد چابهار را بیشترین سود برای فعالیت های اقتصادی دانست و گفت: این شرکت ها به مواد اولیه یا روش صادرات احتیاج دارند. در مورد پیش از ورود ، عبور از منطقه کمتر از سه کیلومتر بین بندر و بندر به یک روش گمرکی احتیاج دارد که یا باید از آن عبور کرد یا در مسیر گمرک قرار داشت ؛ این امر هزینه های زیادی را برای صاحبان آن به همراه خواهد داشت. بنابراین دیدیم که برخی کالاهای خود را در منطقه آزاد چابهار تولید می کردند اما از بندرعباس صادر می کردند.

ایالات متحده سرمایه گذاری هند در چابهار را تصویب کرد

سرمایه گذاری در بندر چابهار حدود 5 میلیون دلار بود که با تصویب ایالات متحده ، موضوع مهم دیگری برای منطقه در ماه های پایانی سال گذشته بود. با این حال ، هند همیشه سرمایه گذار اصلی در چابهار بوده است ، که تا حدی تحت تأثیر خروج ایالات متحده از تحریم ها و تحریم ها بوده است.

اما اواخر سال گذشته ، بندر اعلام کرد که مذاکرات اخیر هندی ها موفق به تأیید ایالات متحده برای سرمایه گذاری شده اند و این اتفاق به زودی اتفاق می افتد.

براساس معامله ای که با سرخپوستان برای سرمایه گذاری در بندر چابهار منعقد شده بود ، این خارجی متعهد شد حدود 5 میلیون دلار در تجهیزات بارگیری و بارگیری سرمایه گذاری کند ، اما وی قبلاً برای خرید آن و انتقال پول با تحریم های ایالات متحده روبرو بوده است. این بود

رشد صادراتی 5٪

سایر موضوعات مهم چابهار رونق واحدهای تولیدی و افزایش صادرات بود. با این حال ، منطقه آزاد چابهار از نظر موقعیت جغرافیایی استراتژیک و پتانسیل می تواند در توسعه پایدار شرق کشور نقش مهمی ایفا کند. در همین حال ، عملکرد منطقه آزاد چابهار نشان از رشد 2 درصدی رشد صادرات به خارج از کشور دارد ، علاوه بر این افزایش 5 درصدی صادرات محصولات تولیدی در واحدهای سرزمین اصلی منطقه در سال گذشته.

مقامات منطقه آزاد چابهار ادعا می کنند که با توجه به سیاست های دولت برای کنترل نرخ ارز ، از نوسانات غیر معمول و کاهش واردات به دلیل تحریم ها ، منطقه رویکرد واردات خود را برای رونق بخش های تولید و افزایش صادرات به خارج از کشور تغییر داده است. سرزمین اصلی متمرکز است.
انتهای پیام


تمام مقالات سایت طبق پرتال پیشرفته خبری، اقدام به نشر محتوا می نماید، فلذا مسوولیت نوشته های سایت بر عهده مراجع اصلی بوده و سامانه بر خط دنیای 77 هیچ مسوولیتی در قبال کلیه محتوای این سایت نخواهد داشت.

دکمه بازگشت به بالا