جامعه و خانواده

وزارت بهداشت: “ویروس ماربورگ” هنوز تهدیدی برای ایران و کشورهای منطقه نیست

وزارت بهداشت: "ویروس ماربورگ" هنوز تهدیدی برای ایران و کشورهای منطقه نیست

«ماربورگ» رئیس گروه مدیریت بیماری های واگیر در انسان و دام وزارت بهداشت ضمن تشریح این بیماری ویروسی که به تازگی در یکی از کشورهای آفریقایی شناسایی شده است، تاکید کرد: این ویروس هنوز تهدیدی نیست. ایران و کشورهای منطقه؛ مقصد آن آفریقای جنوبی است و در صورت نیاز به امکانات تشخیصی و آزمایشگاهی با زمان کوتاهی می‌توانیم برای شناسایی و پیگیری موارد احتمالی آماده شویم.

دکتر بهزاد امیری در گفت وگو با دنیای 77. وی درباره ویروس ماربورگ می گوید: این بیماری ویروسی بیماری تب خونریزی دهنده است. ویروس ماربورگ مشابه و متعلق به خانواده ویروس ابولا است که به عنوان تب خونریزی دهنده ویروسی طبقه بندی می شود. این بیماری از آفریقای جنوبی منشا گرفت و اولین شیوع آن در جهان در سال 1967 رخ داد و حدود 55 سال پیش در ماربورگ آلمان شناسایی شد. این شناسایی به دلیل میمون هایی بود که از اوگاندا برای تحصیل در آلمان فرستاده شدند و این بیماری را به کارگران آزمایشگاه منتقل کردند.

وی تاکید کرد: آخرین شیوع بیماری ماربورگ در آنگولا در سال 2005 بود که 250 نفر به این بیماری مبتلا شدند. در سال 2021، یک مورد مرگ ناشی از بیماری ماربورگ در غنا و در سال 2022، 2 مورد مرگ ناشی از این بیماری گزارش شده است.

امیری با تاکید بر اینکه ویروس ماربورگ تهدیدی برای کشور نیست، تصریح کرد: مبادله مسافر با این مناطق صورت نمی گیرد و از مناطق بیماری زا حیوانی نداریم که وارد ایران شود. اما طبیعتاً وزارت بهداشت مراکز درمانی مرزی را در مناطق مرزی فعال کرده است و یکی از وظایف آنها نظارت بر وضعیت است تا در صورت مواجهه با موارد مشکوک به بیماری اقدامات کنترلی انجام شود.

وی تاکید کرد: البته ویروس ماربورگ حتی در کشورهای اروپایی نیز شناسایی نشده است. از سوی دیگر، سازمان بهداشت جهانی نسبت به احتمال انتقال بیماری در کشورهای مختلف ابراز نگرانی نکرده است.

وی درباره علائم ویروس ماربورگ گفت: تب و خونریزی از علائم این بیماری است و ممکن است فرد مبتلا دچار شوک و مرگ شود. هیچ واکسن یا درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد و فقط مراقبت های حمایتی است. ویروس ماربورگ در صورت عدم درمان تا 80 درصد مرگ و میر دارد.

رئیس اداره مدیریت بیماری های واگیر در انسان و دام وزارت بهداشت بار دیگر با تاکید بر اینکه ویروس ماربورگ تهدیدی برای ایران و کشورهای منطقه نیست، گفت: هنوز اعلام نیاز نکرده ایم. برای آزمایشگاه مرجع سلامت و انستیتو پاستور اما در صورت داشتن امکانات تشخیصی در صورت نیاز و در صورت داشتن آزمایشگاه در مدت زمان کوتاهی می‌توان موارد احتمالی را شناسایی و پیگیری کرد و کیت‌های تشخیصی تهیه کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا