عمومی

لاکچری بودن همه چیز ماست!

لاکچری بودن همه چیز ماست!

تجمل برای ما همه چیز است! و عددی که کنار جاده صف کشیده اند از نان شب بر ما واجب تر است. حالا اگه یه بچه نارس به دنیا بیاریم و چند میلیون دیگه خرج کنیم تا تاریخ عروسیمون رند بشه مهم نیست.

دنیای 77 پلاس: امروز سالگرد تاریخ خاصی در ایران است. دو سال پیش در چنین روزی رند 9/9/2013 ایرانیان پشت درهای اتاق زایمان صف کشیدند تا نوزادان خود را به دنیا بیاورند تا اینکه در 24 ساعت 3000 نوزاد به دنیا آمدند و رکورد جدیدی در تولد نوزاد به ثبت رساندند. در کشور

اما آیا ثبت تاریخ تولد راند تنها دغدغه برخی بود؟ پاسخ منفی است! ارزش های انسانی در زندگی مدرن امروزی با گذشته بسیار متفاوت است و شماره موبایل رند، تاریخ عروسی رند، حتی پلاک خودروی رند برای مردم امروزی ارزشمند و معتبر شده است. چرا الان اینقدر ارزشش کم شده؟

دیدگاه و تفسیر مردم از معنای زندگی به شدت تغییر کرده است

دکتر محمد رحیمی (جامعه شناس و استاد دانشگاه) در این باره معتقد است: «همانطور که اشاره کردید، آمارها حاکی از شکسته شدن رکورد تولد یک فرزند در تاریخ 99/09/99 است، این موضوع ضرورت تحلیل وضعیت اجتماعی را برای ما ضروری می کند. روند تغییرات اجتماعی که ارزش ها و نگرش های جامعه را به حرکت در می آورد. من معتقدم که معنای زندگی در دیدگاه و تفسیر مردم به شدت تغییر می کند

وی همچنین گفت: معنای زندگی این است که مردم از زندگی چه تعبیر می کنند و چگونه با آن مواجه می شوند، در ادبیات جامعه شناسی می گوییم که هر فردی با توجه به سرمایه اجتماعی و فرهنگی خود، زندگی را تفسیر و تفسیر می کند، اینکه در جامعه ما تاریخ رند است. به نوعی یک ارزش است.و در واقع به معیار افتخار تبدیل شده است که این پدیده در نگاه و اذهان کل جامعه معنای خوب و عادی دارد.نسل جدید با باورها و ارزش های جدیدی که به دنبال ایجاد آن است. معنای جدیدی به زندگی می دهد که ما آن را سبک زندگی مجلل می نامیم

بازی تجمل و آرزوی انباشته!

این جامعه شناس درباره فرهنگ تجمل گرایی که این روزها رایج شده است، توضیح می دهد: تجمل گرایی برای نسل جدید به جرأت می توانم بگویم تمام معنای زندگی است، نسلی که می خواهد زندگی کند، آن طور که می خواهد، می خواهد دنیا را تغییر دهد و اطلاعات ما در مورد آنها بسیار محدود است، از نظر پدیدارشناسی می گوییم برای درک معنای زندگی در نگاه مردم باید وارد دنیای ذهنی و زندگی آنها شد و پدیده را دید.

دکتر رحیمی معتقد است: «با ورود به دنیای ذهنی افرادی که جذب داستان های رند می شوند، متوجه می شویم که این افراد خواسته های ذخیره شده زیادی دارند و می خواهند به هر شکل ممکن خود را از دیگران متمایز کنند و به خود افتخار کنند؛ اما به همین دلیل ارزش‌های انسان‌گرایانه مدرن بسیار تغییر کرده است. آنچه سطحی شده است این است که همانطور که جامعه مدرن قوانین خاص خود را دارد، جامعه سنتی نیز قوانین خاص خود را دارد و مردم با این شرایط و قوانین آن سازگار می‌شوند. تغییرات اجتماعی و فرهنگی در جامعه، با چالش‌های جدیدی مواجه می‌شوند و برای غلبه بر آن سعی می‌کنند خود را با نمادهای کاذب به دیگران و جامعه نشان دهند.»

در 2022/02/22 چه اتفاقی افتاد؟

وی با اشاره به اینکه گذار از سنت به مدرنیته مشکلات خاص خود را دارد، می افزاید: مردم از یک سو پیوندهای سنتی خود را دارند و از سوی دیگر با تحولات مدرنیته مواجه می شوند و در این تضاد اجتماعی با تغییرات ارزشی مواجه هستیم. و یک سری ارزش های اجتماعی جدید پدیدار می شود.» این مرحله (منظورم وضعیت انتقالی است) نیاز به جامعه پذیری دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در همه جای دنیا شاهد این وضعیت هستیم؟ وی گفت: چه این سبک زندگی مختص ما ایرانیان و جهان سومی ها باشد، باید بگویم که چند ماه پیش شاهد یک تاریخ رند (22/02/2022) بودیم، اما در این تاریخ هیچ زایمان نارس و هیچ اتفاقی نیفتاد. ” وگرنه زندگی تقریباً عادی پیش می رفت. واقعیت این است که شرایط جامعه امروزی تغییری در ارزش‌های نسل جوان ایجاد کرده است که ناشی از تغییر تکنولوژی، راحتی ارتباطات و افزایش رفاه نسبی است.

وی افزود: جوامع پیشرفته این تغییرات را تشخیص داده و در مدیریت تحولات اجتماعی و فرهنگی عملکرد خوبی داشته اند و از این رو رفتارهای روزمره مردم بر اساس عقلانیت است. اما در جامعه ما از آنجایی که تغییرات ارزشی را به رسمیت نمی شناسیم، رفتارهای روزمره معمولا و اغلب مبتنی بر تأمل آگاهانه و محاسبه منطقی نیست، بلکه ناشی از عادت و «چمباتمه» است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا