استانی

تخریب‌های معدن دره‌زرشک از فواید اقتصادی آن بیشتر است

تخریب‌های معدن دره‌زرشک از فواید اقتصادی آن بیشتر است

به گزارش خبرگزاری دنیای 77 یزد؛ حسین ملکی نژاد ، در نودمین نشست مرکز جالچینتا دانشگاه یزد ، به معدن علی آباد و تأثیر استان در توسعه دره باربی در استان اشاره کرد. منطقه در حال تغییر است.

وی خسارت گیاهان ، تغییر دما و میزان بارندگی در منطقه و تولید گرما را از دیگر تهدیدات طبیعی منطقه استخراج سنگ باربی دانست و افزود: این منطقه محل زندگی استان شده است و باید بیش از گذشته از آن محافظت شود.

دبیر مرکز هیدرولوژی دانشگاه یزد با بیان اینکه معدن دره جارشک دارای عمق حدود 800 در are00 با عمق 200 متر است گفت: دهانه معدن علی آباد حدود 500 در 200 و 400 متر عمق دارد که می تواند یک منطقه جغرافیایی عظیم را پوشش دهد.

حمیدرضا علمی ، عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه یزد ، با بیان اینکه تأثیر استخراج معادن بر معادن سلمانی در محیط زیست از تأثیر اقتصادی مثبت آن فراتر رفته است ، افزود: در نهایت منجر به توسعه پایدار نخواهد شد.
وی اظهار داشت: مجاورت معدن با پناهگاه شیرکوه مانع جابجایی حیات وحش شده و یکی از آسیب های احتمالی فعالیت های معدنی بر محیط منطقه است که وی اشاره کرد. ماده معدنی دره زرشک است.

دانشگاه یزد ، عضو هیئت علمی گروه محیط زیست ، اظهار داشت: به دلیل تأثیر آنها در تعادل دمایی محیط ، در صورت تخریب باغ ها ، با تشکیل جزیره حرارتی روبرو خواهیم شد.

علمی تعریفی از یک طرح جامع برای مطالعه اثرات معدن مس دره باربری در منطقه را پیشنهاد کرد که تنها با تأکید بر مطالعه آماری اثرات معدنکاری در بخشهای مختلف محیط و جامعه می تواند ساده شود.

سمیه سلطانی ، عضو هیئت علمی دانشگاه اردکان ، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی ، با اشاره به ضعف فناوری معدنی و تجهیزات منسوخ کشور اظهار داشت: آلودگی ناشی از فعالیت های معدنی بیش از حد پیش بینی شده است.

وی با انتقاد از بی اعتمادی تصمیم گیرندگان شهری و استانی به نظر کارشناسان محیط زیست ، توسعه و ایجاد اشتغال از طریق صنعت با نرخ تخریب محیط زیست پایین مانند گردشگری به جای بهره برداری از منابع و مواد معدنی را پیشنهاد کرد.

امیری ، یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه یزد ، گزارشی از دکتر رئیسی از دانشگاه شیراز را نقل کرد و به تمایل آبهای زیرزمینی برای بالا آمدن در محل معدن در هجراش ، تغییر زمین برای تغییر سطح و عمق معدن اشاره کرد. الگوی تغذیه منابع آب جاری. علاوه بر ماهیت ماشین آلات مناطق بالادستی اصلی ، حساسیت معدن را دو برابر می کند.

وی خطای اطلاعات در کل گزارش تهیه شده را ضعف کارایی معدن عنوان کرد که این نتیجه عدم نظارت کمی و کیفی در منطقه است.

ابوالفضل عزیزیان ، عضو دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه اردکان ، با توجه به احتمال تغییر میزان باران اسیدی باران در فرآوری ، بر بارش عملیاتی و کمی و کیفی بخش معدن متمرکز شد. و بهره برداری از علی آباد و معادن متاخر. او تصمیمات را می دانست.

وی با اشاره به بادهای منطقه و بادهای محلی ، از احتمال حذف آلاینده ها از فعالیت های استخراج ، که باعث تشدید آلودگی در منطقه می شود ، صحبت کرد.

عزیزیان استفاده از تجربه زیست محیطی معادن با مشخصات مشابه در کشور و جهان را موضوعی مفید دانست و برای استفاده از این معادن در هر صورت ایجاد شبکه نظارت بر محیط زیست جهت بررسی عناصر مختلف تحت تأثیر معدن ضروری است.

48

دکمه بازگشت به بالا