حوادث و رویداد

تاکید بر مدیریت واحد بحران در شهرداری‌های کشور

تاکید بر مدیریت واحد بحران در شهرداری‌های کشور

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بر ایجاد واحد مدیریت بحران برای ارزیابی صحیح ریسک ها در تمامی شهرداری های کشور تاکید کرد و یادآور شد: مدیریت ریسک در شهرداری های کشور نیز باید به همین صورت باشد.

به گزارش دنیای 77، علی نصیری در مراسم افتتاحیه اجلاس ویژه مدیران بحران کلانشهرهای ایران که در مشهد مقدس برگزار شد، گفت: نباید در جایی شهرداری های دفاعی و در جایی مدیریت بحران و در جای دیگر HSE داشته باشیم. فضا یا هر سازه جداگانه دیگری که به عنوان نگهبان عمل می کند. ایمنی نیاز به سیاستگذار دارد که جایگاه مدیریت بحران است و مدیران اجرایی مانند آتش نشانی، خدمات شهری، شهرسازی، حمل و نقل و ترافیک و … همه مدیران آن باید یک مرجع واحد سیاستگذاری باشند.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران استان تهران به بررسی مسیر تاریخی تشکیل مجمع کلانشهرهای کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: تشکیل این مجمع اتفاق مبارکی بود که با هدف هماهنگی شکل گرفت. در این چارچوب موضوعات مدیریت بحران تدوین و کمیسیون‌های مدیریتی تشکیل شد و افزود: با پیگیری و تایید شهردار تهران به عنوان سرپرست کلانشهر کشور، مدیریت بحران به سطح کمیسیون‌ها و پنج کمیته ویژه در این زمینه ارتقا یافت. کمیسیون به ریاست شهرهای قم، تبریز، یزد، همدان و مشهد حفظ و تهران نیز به عنوان رئیس کمیسیون مدیریت بحران انتخاب شد.
وی با ارائه گزارشی از فعالیت های انجام شده در تهران با اشاره به روال برگزاری جلسات این کمیسیون و کمیته های فرعی آن، خاطرنشان کرد: در قالب مجمع کلانشهرها تجربیات خود را به سایر شهرها و کلانشهرها ارائه می کنیم. وی بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در سراسر کشور داریم این است که ارزیابی ریسک به روز نداریم و نقشه ها و دستگاه های ریسک در مقابل ارائه اطلاعات در این زمینه مقاوم هستند.

نصیری استفاده از این اطلاعات جامع را در ارزیابی دقیق ریسک مهم توصیف کرد و با اشاره به اینکه ارائه این اطلاعات به ما کمک می کند محل تلاقی شریان های مهم، نقاط ناایمن، کانال ها و گسل ها را بشناسیم، افزود: گاهی اوقات نقشه ریسک در بررسی زمانی که نقاط لرزه‌ای، سیل و آسیب‌پذیری زمانی که مناطق آسیب‌پذیر و گذرگاه‌های شریانی بحرانی در تقاطع‌ها قرار می‌گیرند، برخی از مناطق امن شهری به مناطق پرخطر تبدیل می‌شوند که باید برای حذف خطرات در آن مناطق برنامه‌ریزی شود.

وی یادآور شد: این موضوع باید در بحث های توسعه شهری، بارگذاری و سیاست گذاری که در برنامه ریزی جامع و تفصیلی مورد توجه قرار می گیرد، مورد توجه سیاست گذاران قرار گیرد. مدیریت بحران یعنی واکنش به بحران در دنیا منسوخ شده است و مدیریت بحران اکنون به معنای مدیریت ریسک و ایمنی و مدیریت پیشگیری از حوادث است. بنابراین افزایش زیرساخت های آمادگی مانند ایستگاه های آتش نشانی و اورژانس باید اولویت دوم ما باشد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به تشکیل ستاد حراست به ریاست شهردار تهران در پایتخت خاطرنشان کرد: تفاوت ستاد حراست با ستاد مدیریت بحران این است که این ستاد سیاست گذاری می کند و یک ستاد دائمی و دائمی است. ساختار حقوقی. با این حال، این بنیاد دارای چارچوبی کاربردی و موقت است که هدف آن رفع موانع موجود بر سر راه اجرای تصمیمات است.

وی با اشاره به اینکه تمامی دستگاه های مرتبط در این قرارگاه حضور دارند، گفت: در قرارگاه امنیت فیزیکی تهران 73 تلاش یا محور اقدام شناسایی کرده ایم و در حوادث قبلی محدودیتی در امنیت فیزیکی نداشته ایم. در کشور ما همیشه نسبت به آخرین اتفاقات نگرش احساسی داریم. مثل پلاسکو، همه ما آتش را به یاد داریم. کلان شهر اتفاق می افتد، همه ما ساختمان را به یاد می آوریم و … زمانی که باید تمام عناصر موجود شهر را به طور کامل ارزیابی کنیم.

بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، مسایلی مانند تابلوهای اطلاع رسانی، پارک ها، مخازن، مخازن، مسائل ریزش و فرونشست، مسائل ایمنی حمل و نقل و ترافیک و همچنین مدیریت بر عهده وی است. وی در بخشی از این نشست دسته جمعی به عواملی اشاره کرد که باید در این ارزیابی مورد توجه قرار گیرد.

برنامه‌های سناریو محور نصیری، برنامه‌های بررسی طوفان، بسته‌های کاهش خطرات مبتنی بر محله، کمپ‌های امنیتی پایدار، تخلیه و پناه‌گاه‌های اضطراری، برنامه‌ریزی جامع امداد هوایی، سامانه‌های هشدار سیل و زلزله و مخاطرات هواشناسی، بحث لجستیک بحران و شناسایی ظرفیت‌های امدادی، زیرساخت‌ها و تقویت شریانی ضروری است، آغاز مطالعات حذف شبکه گاز از تهران، مطالعات ایمنی ساختمان ها، توجه ویژه به تهدیدات شیمیایی، تشکیل تیم های جستجو و نجات شهری، تدوین طرح های واکنش، آمادگی، امداد و استقرار فرماندهی. قطب ها در پنج منطقه تهران، رزمایش سراسری، ساخت بیمارستان مرکز تروما، استقرار اولین شماره اورژانس کشور در قالب طرح SOS، ارتقای موقعیت EOC ها، کمپین آموزش عمومی شهر آمادگی، ایجاد مدیریت بحران و مرکز آموزشی بین المللی دفاع غیر عملیاتی، تقویت تیم های ثبات موجود. پایداری مسجد محوری، مدرسه محوری و تخصصی، بحث بیمه بحران، توانبخشی جسمی، روانی و اجتماعی پس از حادثه، برنامه ریزی جامع مدیریت بحران در 10 سال آینده، هوشمندسازی سیستم ها، راه اندازی و تسریع شتاب دهنده مدیریت بحران و دانش بنیان سازمان های پدافند خصوصی تشکیل 15 کمیته ویژه زیر نظر اتاق فکر سازمان و فعال سازی ستاد مدیریت بحران را از جمله فعالیت های مجتمع مدیریت بحران شهر تهران ذکر کرد و گزارشی از اجرای این سامانه ارائه کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا