حوادث و رویداد

پشت پرده جنایات خانوادگی – دنیای 77

پشت پرده جنایات خانوادگی - دنیای 77

بابک به پرونده قتل خرمدین اشاره کرد که منجر به افشای قتل خواهر و داماد این خانواده شد ، یک آسیب شناس در حال بررسی ریشه های جرم داخلی.

گللامرضا علیزاده در مصاحبه با دنیای 77 گفت ، در Homesides and Family Crime Analysis ، وی گفت: در پرونده های آسیب اجتماعی متغیرهای متنوعی وجود دارد که هر یک از آنها بخشی از معمای جرم اجتماعی است. در واقع ، می توان گفت که گاهی اوقات چندین متغیر و نسبت آنها در کنار هم منجر به جرمی می شود همانطور که در مورد خانواده خرمدین مشاهده کردیم.

وی ادامه داد: “وظیفه جامعه شناسان و آسیب شناسان در این شرایط شناسایی تغییرات اجتماعی و بررسی حوزه های نفوذ در هر یک از این موارد است.” باید دید چه عواملی باعث می شود والدین فرزندان خود را بکشند و آنها را به طرز وحشتناکی تحریف کنند way اینها موارد مهمی هستند که نباید نادیده گرفته شوند.

این آسیب شناس این رفتارها را متاستاز برای سرطان در بدن انسان توصیف و بیان کرد: این رفتارها ناشی از تجمع متغیر و وقایع ناگهانی است.

وی با اشاره به آمار قتل های خانگی در کشور گفت: ما مشاهده کردیم که تعداد زیادی از قتل ها در منابع رسمی مانند پلیس و دادگستری مربوط به قتل های خانگی است. این مرکز تهدیدی جدی برای سلامت کانون خانواده است و سازمانهایی که از این مرکز حمایت می کنند باید اقدامی انجام دهند تا خانواده همچنان به عنوان یک محیط امن و مطمئن و محل امنیت و آسایش اعضای خانواده ادامه یابد. خانواده به عنوان محلی عمل می کند که اعضای خانواده در مواقع بروز مشکلات و پریشانی به آنها پناه می برند و اعضای دیگر از تمام منابع خود برای حل این مشکل استفاده می کنند. بنابراین ، نباید اجازه داد که خانواده ضعیف شود.

هفت دلیل برای قتل خانوادگی

علیزاده علل پیدایش و تأثیر قتل خانوادگی را توصیف می کند و آن را به هفت عامل اصلی تقسیم می کند: عوامل فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی ، روانی ، قانونی و خانوادگی ، این عوامل منجر به قتل یا سایر خشونت های خانوادگی می شود.

وی مسئله اول را به عنوان یک عنصر فرهنگی در نظر گرفت: “این عوامل شامل شکاف نسلی ، درگیری و تضاد ارزشها در بین اعضای خانواده است.” در حقیقت ، وقتی اعضای خانواده مجبور می شوند برای مدت طولانی و چندین سال در کنار هم بمانند. آنها باید به ارزشها و اعتقادات یکدیگر احترام بگذارند ، اما اگر این مورد توجه نشود ، شکاف نسلی بین اعضای خانواده بیشتر می شود و طولانی شدن زندگی کودکان با والدین آنها حتی می تواند منجر به این درگیری جبران ناپذیر شود.

این آسیب شناس ادامه داد: در برخی از این موارد پیشنهاد می شود كه فرزندان استقلال خود را از خانواده مشروط از نظر ازدواج و تشكیل خانواده ایجاد نكنند و اگر تا سن پیری با خانواده زندگی می كنند و این مشكلات را دارند ، آنها را از محیط زندگی جدا كنید. انجام دادن زیرا در این شرایط ، عشق و علاقه کم کم به تحقیر و نفرت تبدیل می شود و روابط حساس و دوست داشتنی را در خانواده کم رنگ می کند.

علیزاده افزود: درگیری می تواند در انتخاب سبک زندگی و سبکی متفاوت از خانواده مشکل ایجاد کند ، به عنوان مثال ممکن است جوانان بخواهند تا نیمه شب تلویزیون تماشا کنند و والدین نیز صبح خیلی زود بخوابند. انتظارات والدین بیش از حد از فرزندانشان نیز به همان فرهنگ طبقاتی منتقل می شود. بعضی اوقات والدین به دلیل همین انتظار زیاد و حتی در بعضی موارد حتی زبان داشتن با والدین با فرزندشان صحبت می کنند و شکست خود را به گردن شخص دیگری می اندازند. این پدیده ای است که در آن والدین شکست فرزندان خود را ناشی از بی کفایتی و عدم کفایت آنها می دانند و آنها را تحقیر می کنند و یا فرزندان خود را جدا از والدین می خوانند.

به گفته مدرس این دانشگاه ، تفاوت در نحوه گذراندن اوقات فراغت متفاوت والدین و فرزندان در خانواده می تواند باعث ناراحتی هر دو طرف شود و باعث بروز مشاجرات و مشاجرات در خانواده شود.

این آسیب شناس اجتماعی موضوع دوم را یک عامل اجتماعی دانست و گفت: اکنون تاج گسترش یافته است. این مشکل می تواند به یکی از دلایل تشدید اختلافات و درگیری های خانوادگی تبدیل شود. شیوع این ویروس بسیار بیشتر از قبل باعث متوقف شدن والدین و فرزندان و همچنین کودکان در خانه شده است. در این شرایط ، همه از استرس رنج می برند ، انتشار اخبار منفی در مورد این بیماری در سراسر جهان و وضعیت جهان باعث کاهش لبه تحمل مردم می شود و درگیری ها به دلیل کاهش لبه تحمل افزایش می یابد.

علیزاده افزود: بسیاری از افراد به دلیل کرونا کار خود را از دست داده اند. این افراد دیگر درآمدی ندارند و طبیعی است که هر شهروندی وقتی می بیند تعادلی بین اهداف اجتماعی و ابزار دفع وی وجود ندارد و چنین حوادثی بیشتر در محیط خانه اتفاق می افتد ، پرخاشگر و خشن باشد. در این شرایط دولت نیاز دارد تا حمایت اجتماعی كافی از خانواده ها ، بدون برخی از مسئولیت های آنها در قبال مردم ، فراهم كند.

وی عوامل اقتصادی را از دیگر عوامل برشمرد و گفت: بیکاری و ناتوانی در درآمد فرزندان منجر به وابستگی اقتصادی به والدین می شود. حال یک فرد بیکار 40 ساله را تصور کنید. والدین چنین افرادی اکثراً بازنشسته هستند و مشکلات مالی زیادی دارند ، حال اگر همین فرد بخواهد فقط ساندویچ بخورد ، چقدر باید بپردازد و این مشکل می تواند بحران و استرس مضاعفی را در خانواده ایجاد کند و متعاقب آن ایجاد کند. دعوا و درگیری. وقتی خانواده ای از نظر مالی برخی از منابع را نداشته باشد و تحت فشار قرار گیرد ، این فشار باعث درگیری می شود و هر دو طرف فشار عاطفی به یکدیگر وارد می كنند.

به گفته علیزاده ، این کشور دارای نابرابری اقتصادی شدید و چند میلیارد نفری است و اکثریت این افراد دارای مشکلات اقتصادی شدیدی هستند که باعث ایجاد استرس در خانواده ها می شود. در این شرایط طرفین می توانند یکدیگر را تخریب و تحقیر کنند و یکدیگر را بخاطر ایجاد اوضاع بد اقتصادی در خانواده مقصر بدانند. در جامعه ای با نابرابری طبقاتی ، این نابرابری وارد خانواده می شود و حتی در صورت افزایش تنش و حتی افزایش سطح خشم ، منجر به جرم می شود.

این آسیب شناس اجتماعی می گوید: تورم و تورم در جامعه لبه تحمل را کاهش می دهد و تحریک پذیری عصبی را افزایش می دهد و در نتیجه باعث افزایش تنش در بین اعضای خانواده می شود. تورم و گرانی در جامعه میزان تنش را افزایش می دهد و وقتی فرزندان خانواده بزرگ می شوند ، اختلافات لفظی و جسمی بین اعضای خانواده را افزایش می دهد.

علیزاده همچنین یکی از دلایل را دلایل سیاسی عنوان کرد و گفت: تنش بین والدین یا فرزندان ، حتی بین دو فرزند ، به ویژه در شرایطی که در خانواده بسیار تعطیل است ، چنین مشکلاتی را ایجاد می کند. موافقت و مخالفت با نظرات فرزندان و والدین ، ​​بی احترامی به سلایق و اعتقادات سیاسی ، اختلاف نظرها در مورد کشور و آینده آن ، مهاجرت و … از این موارد است.

وی در تشریح مباحث مربوط به عوامل روانشناختی گفت: افسردگی میزان تحمل افراد را کاهش می دهد و در نتیجه پرخاشگری را افزایش می دهد. میزان خشونت در بخشی از جامعه ما بسیار زیاد است و متأسفانه در فیلم های تلویزیونی کمتر به دلسوزی و محبت طرفین توجه می شود. در خارج ، مردم رفتار خشونت آمیز را می بینیم. بنابراین وقتی لبه تحمل پایین می آید و اختلالات روانی افزایش می یابد ، باید انتظار مشکلات زیادی در روابط بین فردی را داشته باشیم.

این استاد دانشگاه کاهش اعتماد اجتماعی به یکدیگر و از بین رفتن اعتماد خانواده به یکدیگر را کاهش تاب آوری ذهنی افراد در محیط خانواده عنوان کرد و گفت: این اتفاقات در نهایت منجر به بیماری روحی و حتی جسمی خواهد شد.

علیزاده همچنین به دلایل قانونی به عنوان ششمین عامل قانونی اشاره کرد و افزود: دلایل قانونی از جمله انتقام نگرفتن از پدر در صورت قتل فرزند و مجازات والدین برای فرزندان به دلیل چنین مواردی می تواند مجازات بیشتری باشد.

وی آخرین دلایل شرافت و وضعیت خانوادگی را عنوان کرد و گفت: “این رفتار عمدتا در مورد دختران یا پسران که رفتار آنها با معیارهای اجتماعی یا خانوادگی مطابقت ندارد مورد استفاده قرار می گیرد. متأسفانه اقوام و قبایل نیز خشونت را تأیید کرده اند. و قتل های ناموسی. ”

این آسیب شناس اجتماعی با اشاره به پرونده خانواده خرمدین گفت: در این پرونده والدین به یک یا چند دلیل توانستند این جرم را علیه دختر ، داماد و پسر خود انجام دهند. با این حال ، چون پرونده هنوز به اتمام نرسیده است ، ممکن است زوجین با تشخیص پزشکی قانونی دارای اختلال روانی باشند که باید توسط روانشناسان بررسی شود.

به گزارش دنیای 77 ، بابک خرمدین یک کارگردان سینما بود که صبح یکشنبه ، اول ماه مه ، جسد مثله شده خود را از یک زباله در شهر اکباتان کشف کرد. روز بعد ، والدین این کارگردان 47 ساله سینما بدون هیچ گونه ابراز پشیمانی به جرم خود اعتراف کردند. جامعه شوکه شد وقتی پدر بابک خرمدین شامگاه سه شنبه ، اول ماه مه ، با درگیری همسرش به دو جنایت دیگر اعتراف کرد و گفت که او داماد خود را در سال 1990 و 1999 کشته است و او دختر بابک را چپ کرده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا