جامعه و خانواده

نگرانی از افزایش چشمگیر جانباختگان «مرگ خاموش»

نگرانی از افزایش چشمگیر جانباختگان «مرگ خاموش»

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در سال 99 از افزایش شدید تلفات ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن خبر داد.

سیدجلال ملکی در گفت وگو با دنیای 77، وی درباره برنامه های سازمان آتش نشانی تهران برای مقابله با مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در نیمه دوم سال، گفت: تجربه نشان داده است که در نیمه دوم سال سازمان آتش نشانی با حوادث بیشتری مواجه است و آمار آن اندکی افزایش می یابد.

وی ادامه داد: آتش سوزی به ویژه در روزهای نخست نیمه دوم سال افزایش یافت. شهروندان وسایل گرمایشی را روشن می کنند و ممکن است هوشیار نباشند. نشت گاز به دلایل مختلف و سهل انگاری در عملکرد وسایل گرمایشی رخ می دهد و در مواردی باعث آتش سوزی و انفجار می شود.

وی گفت: پدیده ای که در نیمه دوم سال نسبت به سایر ایام سال با آن مواجه هستیم، مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، گاز خطرناک و کشنده است که باید برای این مشکل چاره اندیشی کرد.

ملکی در خصوص آمار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن گفت: با عرض پوزش اعلام می کنیم در سال 99 شاهد افزایش نسبتا چشمگیر در استان تهران بودیم. در سال 1377 حدود 130 نفر در استان تهران با گاز گرفتگی جان خود را از دست دادند. این رقم در سال گذشته به بیش از 180 نفر رسید که حدود 35 درصد افزایش داشت. این یک آمار نگران کننده است.

وی گفت: سازمان آتش نشانی تهران کارگروهی را برای مقابله با مسمومیت با گاز مونوکسید کربن تشکیل داده است. وی گفت: از سازمان های حاضر در این زمینه تشکر می کنم. صدا و سیما، شرکت گاز، سازمان اورژانس کشور، اداره کل آموزش شهروندی شهرداری تهران و … حضور بسیار خوبی داشتند و امیدواریم رسانه ها همکاری لازم را داشته باشند.

ملکی ادامه می دهد: البته فعالیت های سازمان آتش نشانی تهران به این محدود نمی شود; سازمان آتش نشانی تهران سال گذشته به صورت نمادین سنسورهای گاز مونوکسید کربن را در مناطقی که بافت قدیمی و فرسوده داشتند توزیع کرد تا نشان دهد وجود این وسایل می تواند جان شما را نجات دهد. همچنین کارشناسان ما هر ساله سعی می کنند به روش های مختلف شهروندی را آموزش دهند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: وقتی می بینیم خانواده ای بر اثر سقوط پلاستیک روی دودکش جان خود را از دست می دهند بسیار ناراحت کننده است. برخی از این حوادث ناشی از کم کاری و کم توجهی است زیرا در سال های گذشته باید اقدامات بزرگ تری برای آگاهی شهروندان انجام می شد. چند سالی است که تمرینات به این شکل است اما امیدوارم زودتر شروع شود.

ملکی افزود: اگر 20 سال پیش این اطلاعات ارائه می شد، سالانه بیش از 100 مورد مرگ ناشی از گازگرفتگی را شاهد نبودیم. این آمار خیلی بد است. به جرات می توان گفت که هزاران نفر از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن رنج می برند که ممکن است برخی از آنها حتی متوجه این مسمومیت نشوند زیرا خود سم جدی نیست.

ملکی گفت: «تمام این اقدامات توسط آتش نشانی و سازمان های موازی تنها بخشی از کار است. پیشنهادات و شکایاتی دارم؛ این مشکل باید به صورت ریشه ای حل شود. در بسیاری از نقاط جهان امروز، می تواند مضحک باشد که سالانه بیش از 100 نفر بر اثر مسمومیت با مونوکسید کربن جان خود را از دست می دهند. امیدواریم وزارتخانه های ذیربط کار کنند. در بسیاری از کشورها، سوخت به برق با ولتاژ پایین تبدیل می شود که خطر آتش سوزی را به صفر می رساند. در حال حاضر از خورشید، باد، آب، زباله و … برق تولید می کنند و به نظر من برق یک منبع تجدید پذیر و بسیار تمیز است که در تولید انبوه هزینه کمتری دارد. اکنون باید دستگاه های بزرگتر برای جایگزینی سوخت وارد شوند. در حالی که کار سختی است، ما باید در مورد آن 10 سال فکر کنیم.

وی افزود: کارگروه هایی که در این راستا تشکیل می شود نیز اسکان موقت هستند اما اگر به صورت ریشه ای به این موضوع رسیدگی شود می توانیم به هدف بزرگ خود برسیم.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا