عمومی

حاج ناصر ثروت پدر زنش را بالاکشید و به کانادا فرارکرد

حاج ناصر ثروت پدر زنش را بالاکشید و به کانادا فرارکرد

یکی دو سالی بود که برای تعیین سهم الارث همسرش به دفتر من می آمد که در این مدت او را مردی اهل حلال حرام دیدم که دغدغه اموال ارثی را داشت. آن شب به پدر و مادر شوهرش. منشی سریع وارد دفتر من شد و گفت: ثریا خانم به دیدن شما آمده است. حالش خوب نیست و می خواهد از شیفتش بیرون بیاید. از او پرسیدم. چرا بهت نگفت گفت حاج آقا با دختر سرایدار کارخانه رفته کانادا!! شاید نفهمیدی که ناگهان در باز شد و ثریا گفت: نه آقا وکیل، من و شما به اشتباه فکر کردیم این مرد آقا است، مودب است، طبع پاک و خلق و خوی خوبی دارد. بگو که او کلاهگذار اوست.» در درونش مار نبود، بلکه مار رشد کرد. بودم و نمی دانستم.

سی سال پیش روی چهارپایه چوبی چوبی جلوی در کارخانه پدرم از بانگ خروس تا بوق سگ سرد و گرم می نشست و لیست کامیون ها را می نوشت. روزی که کارخانه رفت، روزی که پدرم خبر پذیرش ناصر در همان دانشگاه را گرفت، من قبول شدم، حتی درس خواندن در همان دانشگاه با پادو و کادر پدرت خیلی سخت بود. سخت تر چون همه در دانشگاه حرف می زدند و می گفتند پدرم در سال اول دانشگاه او را مدیر داخلی کارخانه کرده است. سر سفره عقدش نشستم، به حرف دلم گوش دادم تا فردا از محبت خود و پدرشان به فرزندان و نوه هایم بگویم و قند در دلم آب شود تا خود را تنها کسی معرفی کنم که رسیده ام. مجنون در این عصر اما حالا با چشم و گوش خودم شاهد بودم. خیانت دیوانه ای که حتی با عشق و احترام خانواده ام او را دیوانه کرده بود.

خلاصه قضیه
پس از ازدواج ثریا و ناصر، پدر خانواده که پسری نداشت، تمام اموال و دارایی خانواده را به ناصر سپرد و در این سال ها تمام اموال، طلا، جواهرات و… را خرید. درآمد کارخانه حاج ناصر بود که امروز با دختر 18 ساله‌اش است، سرایدار کارخانه در ونکوور کانادا مشغول نوشیدن عسل ماه عسل است، در حالی که سوتاریا خانم تلاش می‌کند آنچه را که دارد پس بگیرد. طبق اسناد و مدارکی که طی سی سال اخیر در اختیار حاج ناصر است که کارخانه به او داده است، اما در حقیقت حاج ناصر چیزی جز حقوق منصفانه و ماهانه، هیچ درآمدی و سرمایه ای برای اداره کارخانه ندارد. بخشی از اموال و مالکیت به نام آن است.

در این گونه موارد مالک واقعی مال بر خلاف مفاد سند، شخص یا اشخاص دیگری است که به امانت یا به هر دلیل دیگری مال خود را به نام دیگری گذاشته و شخص دیگر آن را تحویل می گیرد. ملک کامل به اصطلاح مهم ترین مرحله پس از درج ملک، تأیید و شناسایی تاریخ تأسیس اسناد مالکیت اعم از رسمی و مشترک در هنگام خرید و معامله ملک، شناسایی و تعیین نحوه واریز وجوه است. . و ارزش معامله (ریال) را پرداخت کنید.

در قانون مدنی احکامی با عنوان اسباب مالکیت و الزامات حاصله بدون عقد (ضمان قهری)* وجود دارد که مختص این گونه موارد است. وقتی شخصی بدون حق و به عبارت دیگر بدون حق مالکیت داشته باشد، ملزم به مالکیت آن مال است. به مالک اصلی برمی گردد و حتی اگر عین مال نباشد، موظف است عین مال یا ارزش و ارزش (ارزش اقتصادی) آن مال را به مالک برگرداند (در قانون مدنی مال به مثل و تقسیم می شود). مقدار، که در پاورقی توضیح داده خواهد شد)*

ضمن توصیه به صلح و مشورت با اعضای خانواده، به ثریا خانم این اطمینان را دادم که پس از جمع آوری اطلاعات لازم، مستندسازی گردش حساب های بانکی و وسایل تامین وجوه لازم برای خرید ملک، برای حاج ناصر پرونده تشکیل دهد. نام اموال و دارایی ها قابل مصادره است، متعلق به خانواده است، پس گرفته شده است، اما ماجرای ازدواج او با دختر باربر کارخانه و مسائل اخلاقی ناشی از این موضوع متاسفانه وجود ندارد. غیر از فشار آوردن به حاج ناصر با مطالبه مهریه و حقوق ناشی از ازدواج. ابرویش درهم رفت، آهی دلخراش از اعماق وجودش کشید و سخنانش را با یک جمله به پایان برد:خلقت شایستهحیف که میخوام به این موضوع اعتراض کنم!!

نکته حقوقی

اگر بنا به هر دلیلی مقداری از اموال شما به صورت موقت به نام دیگری یا به صورت تضامنی و مالی بنا به مقتضیات فعالیت منتقل شود، یکی از شرکا شریک مجاز آن می شود. بهتر است گزارش جلسه ای با حضور کل شرکت، دو نفر تهیه شود و یا ترتیبی داده شود که شاهد حضور چند نفر باشند و حقوق هر یک از شرکا مشخص شود. شرایط مشارکت در مواد 571 تا 606 قانون مدنی تعریف شده است.

در قانون مدنی مقررات مشخصی در مورد طرق و طرق احراز مالکیت پیش بینی شده است که بر اساس این مقررات (مواد 29 الی 54 و ماده 140 قانون مدنی با عنوان طرق تملیک) علاوه بر موازین شرعی قابل طرح است. اصل حقوق و مالکیت اموال / مقررات موجود در این مورد کار عملکردی وجود دارد.

ضمانت‌نامه‌های اجباری وظایف و الزاماتی هستند که برخلاف میل افراد برای افراد تعهدات و تعهداتی ایجاد می‌کنند که بهترین نمونه آن تصادف رانندگی است. اینکه با ماشینت به دیگری زدی و ضمانت و التزام به خاطر همین ناخواسته و سهوی با خودت هستی. در جبران خسارات وارده و یا در صورت تعرض به مال دیگری (مثل حاج نصر) خارج از حدود اختیارات قانونی- قانونی، مکلف به پرداخت غرامت و استرداد مال است.

در قانون مدنی اموال به اقسام مختلفی تقسیم می شود که اگر مصادیق مال مورد نظر در بازار زیاد باشد به آن عین مال می گویند مانند برنج طارم، کیف پژو سفید، سکه طلا و …. همان مال در بازار نیست به آن مال حافظ می گویند به این ترتیب عتیقه نامیده می شود. اگر مال مشابه باشد متعهدله باید عین مال را به طرف مقابل بدهد.

حقوق زوجه شامل مهریه و نفقه است در صورت ازدواج مجدد زوج بدون اذن زن، زوجه حق درخواست طلاق را دارد و البته اثبات ازدواج مجدد زوج مهمترین اقدام در این مورد است.

* وکیل _ شیراز

65

دکمه بازگشت به بالا