عمومی

پیامدهای قدرت گرفتن راست افراطی در اسـرائیل

پیامدهای قدرت گرفتن راست افراطی در اسـرائیل

به قدرت رسیدن نتانیاهو می تواند به عنوان یک تهدید بزرگ علیه ایران تعبیر شود. در عین حال، او ممکن است به فرصتی بی سابقه برای جمهوری اسلامی تبدیل شود. البته به شرطی که تهران در سیاست های داخلی و خارجی خود بازنگری های معناداری انجام دهد.

به گزارش دنیای 77، احمد جدی آبادی روزنامه نگار در یادداشتی برای این روزنامه وطن وی نوشت: بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود اسرائیل، در انتخابات پارلمانی اسرائیل به پیروزی شیرین و چرب دست یافت، از این پس می توان او را «پادشاه اسرائیل» نامید، زیرا با وجود برخی محدودیت ها، سرنوشت جامعه اسرائیل رقم خورده است. تا حد زیادی با اراده او تعیین خواهد شد.

تا لحظه تنظیم این خبر، نتایج نهایی انتخابات هنوز اعلام نشده است، اما بر اساس پیش بینی ها، بلوک راستگرای وفادار به نتانیاهو می تواند بین 62 تا 65 کرسی پارلمان را به دست آورد. این نتیجه با نظرسنجی های روز قبل از انتخابات مطابقت نداشت. اکنون دست نتانیاهو برای تشکیل دولتی به انتخاب خود باز است. او وعده داد که با حضور حزب صهیونیست مذهبی و دو حزب ارتدکس شاس و یهودیت تورات، یک دولت کاملاً راست تشکیل دهد. تشکیل چنین دولتی زنگ خطر را برای همه یهودیان سکولار و میانه رو که طرفدار صلح با فلسطینی ها هستند به صدا در خواهد آورد و به همین دلیل، نتانیاهو ممکن است سعی کند احزاب خارج از بلوک راست را برای پیوستن به دولت آینده دعوت کند.

احزاب خارج از بلوک راست قبلاً متعهد شده بودند که در دولت تحت رهبری نتانیاهو شرکت نکنند، اما نگرانی آنها در مورد آینده اسرائیل احتمالا آنها را مجبور به تجدید نظر در تصمیم خود خواهد کرد. اگر احزاب خارج از بلوک راست با شرکت در دولت تحت رهبری نتانیاهو به هر قیمتی موافقت نکنند، او تا حد زیادی گروگان حزب افراطی صهیونیست مذهبی خواهد بود.

گروه مذهبی صهیونیستی که به نژادپرستی در میان یهودیان شهرت دارد، اشتهای لجام گسیخته ای برای بلعیدن کرانه باختری دارد و بدون شک نتانیاهو را برای گسترش بی سابقه شهرک های یهودی نشین در قلب سرزمین فلسطین تحت فشار قرار خواهد داد.

نتانیاهو و حزبی که او رهبری می کند از گسترش شهرک های یهودی در کرانه باختری و بیت المقدس شرقی حمایت می کنند، اما نه به اندازه حزب صهیونیست مذهبی که نسبت به حساسیت های بین المللی در این مورد کاملاً بی تفاوت است.

بنابراین، برای اینکه نتانیاهو بتواند رهبران حزب صهیونیستی مذهبی را در کنار خود نگه دارد، باید با درخواست آنها برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری و اعمال حاکمیت اسرائیل بر آن سرزمین‌ها موافقت کند.

اما چنین اقدامی با واکنش شدید کشورهای جهان مواجه شد و روابط آنها با اسرائیل را به خطر انداخت. به همین دلیل، نتانیاهو به یک بحران فراگیر و خطرناک در گوشه دیگری از خاورمیانه نیاز دارد تا توجه جامعه جهانی را به آنجا معطوف کند و از این طریق فشار را از روی خود بردارد.

همه شواهد نشان می دهد که او ایران را برای این منظور در نظر گرفته است. نتانیاهو که از زمان امضای برجام موضعی کاملاً غیر متعهد در قبال برجام اتخاذ کرده و تلاش‌های زیادی برای خنثی کردن آن انجام داده است، به وضوح و علنا ​​خواستار دفن دائمی این توافق شده است. او معتقد است تنها راه برای خنثی کردن آنچه «تهدید هسته‌ای شدن ایران» می‌خواند، تشدید بی‌سابقه تحریم‌ها و طراحی «جایگزین نظامی معتبر» است و اصرار دارد که در این مسیر از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

از این منظر، به قدرت رسیدن نتانیاهو را می توان به عنوان یک پایگاه تهدید بزرگ علیه ایران تعبیر کرد. در عین حال، او ممکن است به فرصتی بی سابقه برای جمهوری اسلامی تبدیل شود. البته به شرطی که تهران در سیاست های داخلی و خارجی خود بازنگری های معناداری انجام دهد.

در واقع بلوک دست راستی حامی نتانیاهو ماهیت ملی و مذهبی فاشیستی دارد. سیاست های اعلام شده آنها گسترش شهرک های یهودی در سرزمین های فلسطین، تغییر در سیستم قضایی، به ویژه عملکرد دیوان عالی، و افزایش امتیازات برای جامعه مذهبی ارتدوکس است، و همه این سیاست ها مورد نفرت سکولارها، صلح طلبان است. و متحمل یهودیان داخل و خارج از اسرائیل از دولت آینده نتانیاهو متنفرند. این بیزاری بدون شک بلوک راست را تشویق به مقابله مدنی و تبدیل خیابان های اسرائیل به تظاهرات علیه نتانیاهو می کند و دولت دست راستی را تحت فشار شدید قرار می دهد.

فشارهای مشابهی از سوی جامعه جهانی به ویژه کشورهای عربی، اروپا و آمریکا نیز متوجه دولت نتانیاهو خواهد شد و آن را تا مرز بحران خواهد برد.

همانطور که گفته شد، نتانیاهو برای خنثی کردن این فشارها می‌خواهد در ایران بحران ایجاد کند، اما به شرطی که ایران با اصلاحات اساسی از یک سو زمینه یکپارچگی همه جانبه ملی را فراهم کند و از سوی دیگر نظمی متوازن و کارآمد ایجاد کند. و با توجه به منافع کشور با کشورهای منطقه و باب مذاکره با تمام قطب های قدرت جهان، بدون شک نتانیاهو نه تنها در ایجاد بحران در ایران و مصرف کرانه باختری و شرق بیت المقدس شکست خواهد خورد. اما هدف مشروعی برای او و متحدان فاشیستش برای اعمال فشار داخلی و خارجی و حذف آنها از صحنه سیاست اسرائیل یک بار برای همیشه خواهد بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا