اقتصادیعمومی

انواع کارت باشگاه مشتریان

تمامی مشاغل و شرکت­ها هدف مشترکی از راه اندازی باشگاه مشتریان دارند. تیم باشگاه مشتریان با تجزیه و تحلیل نیازهای مشتری، در جهت توسعه کسب و کار شرکت یا کسب و کار خود گام برمی­دارند. در باشگاه مشتریان گروه­های مختلفی از مردم عضو می­شوند و شناخت نیازها و ارائه خدمات مفید و موثر و ارائه محصولات مورد نیاز مشتری، موجب می­شود تا تمام مشتریان از هر گروه و از هر قشری عضو باشگاه مشتریان شوند، به خدمات و محصولات باشگاه اعتماد کنند و همواره از مشتریان وفادار باشگاه مشتریان باشند.

انواع کارت باشگاه مشتریان

انواع مختلفی کارت باشگاه مشتریان وجود دارد که هر کدام از یک نوع استراتژی برای جذب مشتری و بالا بردن حس وفاداری در مشتری استفاده می­کند.

  • کارت باشگاه مشتریان بر مبنای امتیاز

این نوع کارت­ها برای عضویت طولانی مدت مشتریان وفادار در نظر گرفته شده اند و بر مبنای امتیاز مشتری شارژ می­شوند. مشتریان با خرید از فروشگاه، معرفی یک دوست، اشتراک گذاری نام فروشگاه در رسانه­ها اجتماعی، نوشتن نظرات و دیگر موارد، می­توانند امتیاز کسب کنند. سپس امتیازهای کسب شده توسط باشگاه به پاداش تبدیل می­شود و مشتری می­تواند از کارت برای خرید و دیگر خدمات فروشگاه استفاده نماید. امروزه کارت­های باشگاه مشتریان دیجیتال بیشتر از کارت­های چاپی برای فرایند ثبت امتیاز و خرید مورد استفاده قرار می­گیرند.

انواع کارت باشگاه مشتریان

  • کارت­های عضویت VIP

دارندگان این نوع کارت با پرداخت مبلغ مشخصی عضو VIP باشگاه مشتریان می­شوند و می­توانند از خدمات منحصر به فرد فروشگاه که برای مشتریان معمولی غیر قابل استفاده است، بهره ببرند. این نوع عضویت و ارائه خدمات ویژه و مشتری پسند، میزان وفاداری مشتریان را بالا می­برد. خدماتی که در اختیار اعضای VIP باشگاه قرار می­گیرند باید به قدری جذاب باشند که مشتری و به استفاده از خدمات ویژه علاقه مند باشد و ترجیح بدهد تا هزینه عضویت در قسمت VIP را بپردازد.

  • کارت­های رقابتی

در این نوع کارت­ها سطوحی مشخص شده است که مشتریان با کسب امتیاز بیشتر به سطوح بالاتر و خدمات بیشتر دست پیدا می­کنند. هر گاه مشتری به هر دلیل در باشگاه مشتریان امتیازی کسب می­کند، یه سطح بالاتر می­رود و از خدمات جدید­ترین بهره مند می­شود. این سیستم بین اعضای باشگاه مشتریان رقابت ایجاد می­کند و برای جذاب کردن این رقابت می­توان از مسابقات هفتگی یا ماهیانه استفاده کرد و حس رقابت را در مشتریان افزایش داد. هیجان و رقابت همواره طرفداران زیادی دارد و برای مشتریان سرگرم کننده است.

  • کارت تبلیغاتی باشگاه مشتریان

این نوع کارت هیچ امتیاز و پاداشی به همراه ندارد. تنها برای ایجاد تعامل و ارتباط با مشتری مورد استفاده قرار می­گیرند. شما به ارائه کارت باشگاه یا فروشگاه به مشتریان خود در ذهن آنها ماندگار می­شوید. برای جذاب کردن کارت­ها می­توانید کارت را به گونه­ای طراحی کنی که برای مشتری کاربرد داشته باشد و آن را همیشه با خود به همراه داشته باشد.

به عنوان مثال اگر یک فروشگاه لوازم ورزشی دارید، می­توانید روی کارت برنامه ورزشی روزانه و حرکات ورزشی ساده را به همراه نام فروشگاه چاپ کنید تا مشتری برای استفاده از برنامه ورزشی ساده و مفیدی که روی کارت نوشته شده، کارت را برای مدت طولانی نگه دارد. و اینگونه نام فروشگاه همواره در ذهن مشتری حک خواهد شد.

انواع کارت باشگاه مشتریان

  • کارت­های تعاملی

این نوع کارت می­تواند ترکیبی از کارت امتیازی و کارت پله­ای باشد. با این تفاوت که دارنده کارت می­تواند نظرات خود و تجربیات خود را در باشگاه مشتریان به اشتراک بگذارد و در مورد موضوعات مختلف با اعضای باشگاه مشتریان گفتگو کند. این نوع کارت باشگاه مشتریان عمدتا از نوع دیجیتالی هستند و کاربردی بسیار ساده دارند. اعضای تیم باشگاه مشتریان با خواندن نظرات و گفتگوهای مشتریان می­توانند در جهت توسعه و بهبود عملکرد باشگاه مشتریان و کسب و کار خود، کارهای مفید انجام دهند.

مشتریان وفادار نقش بزرگی در افزایش پایداری و درآمد کسب و کار ایفا می­کنند. زیرا مشتریان وفادار اغلب برای خرید دوباره به باشگاه یا فروشگاه مراجعه می­کنند و بیشتر خرید می­کنند و به رونق گرفتن کسب و کار کمک بزرگی می­کنند. کارت­های عضویت باشگاه مشتریان مانند کارت عضویت بر مبنای امتیاز، کارت پله­ای و یا تعاملی روشی عالی و بی نظیر برای حفظ و پاداش دادن به مشتریان باشگاه است. هر فروشگاه و کسب و کاری می­تواند بر اساس نیازهای تجاری خود و رفتار مشتریان هر یک از انواع کارت­ها را انتخاب کند.

دکمه بازگشت به بالا