تمامی مشاغل و شرکتها هدف مشترکی از راه اندازی باشگاه مشتریان دارند. تیم باشگاه مشتریان با تجزیه و تحلیل نیازهای مشتری، در جهت توسعه کسب و کار شرکت یا کسب و کار خود گام برمیدارند. در باشگاه مشتریان گروههای مختلفی از مردم عضو میشوند و شناخت نیازها و ارائه خدمات مفید و موثر و ارائه محصولات مورد نیاز مشتری، موجب میشود تا تمام مشتریان از هر گروه و از هر قشری عضو باشگاه مشتریان شوند، به خدمات و محصولات باشگاه اعتماد کنند و همواره از مشتریان وفادار باشگاه مشتریان باشند.
انواع مختلفی کارت باشگاه مشتریان وجود دارد که هر کدام از یک نوع استراتژی برای جذب مشتری و بالا بردن حس وفاداری در مشتری استفاده میکند.
- کارت باشگاه مشتریان بر مبنای امتیاز
این نوع کارتها برای عضویت طولانی مدت مشتریان وفادار در نظر گرفته شده اند و بر مبنای امتیاز مشتری شارژ میشوند. مشتریان با خرید از فروشگاه، معرفی یک دوست، اشتراک گذاری نام فروشگاه در رسانهها اجتماعی، نوشتن نظرات و دیگر موارد، میتوانند امتیاز کسب کنند. سپس امتیازهای کسب شده توسط باشگاه به پاداش تبدیل میشود و مشتری میتواند از کارت برای خرید و دیگر خدمات فروشگاه استفاده نماید. امروزه کارتهای باشگاه مشتریان دیجیتال بیشتر از کارتهای چاپی برای فرایند ثبت امتیاز و خرید مورد استفاده قرار میگیرند.
- کارتهای عضویت VIP
دارندگان این نوع کارت با پرداخت مبلغ مشخصی عضو VIP باشگاه مشتریان میشوند و میتوانند از خدمات منحصر به فرد فروشگاه که برای مشتریان معمولی غیر قابل استفاده است، بهره ببرند. این نوع عضویت و ارائه خدمات ویژه و مشتری پسند، میزان وفاداری مشتریان را بالا میبرد. خدماتی که در اختیار اعضای VIP باشگاه قرار میگیرند باید به قدری جذاب باشند که مشتری و به استفاده از خدمات ویژه علاقه مند باشد و ترجیح بدهد تا هزینه عضویت در قسمت VIP را بپردازد.
- کارتهای رقابتی
در این نوع کارتها سطوحی مشخص شده است که مشتریان با کسب امتیاز بیشتر به سطوح بالاتر و خدمات بیشتر دست پیدا میکنند. هر گاه مشتری به هر دلیل در باشگاه مشتریان امتیازی کسب میکند، یه سطح بالاتر میرود و از خدمات جدیدترین بهره مند میشود. این سیستم بین اعضای باشگاه مشتریان رقابت ایجاد میکند و برای جذاب کردن این رقابت میتوان از مسابقات هفتگی یا ماهیانه استفاده کرد و حس رقابت را در مشتریان افزایش داد. هیجان و رقابت همواره طرفداران زیادی دارد و برای مشتریان سرگرم کننده است.
- کارت تبلیغاتی باشگاه مشتریان
این نوع کارت هیچ امتیاز و پاداشی به همراه ندارد. تنها برای ایجاد تعامل و ارتباط با مشتری مورد استفاده قرار میگیرند. شما به ارائه کارت باشگاه یا فروشگاه به مشتریان خود در ذهن آنها ماندگار میشوید. برای جذاب کردن کارتها میتوانید کارت را به گونهای طراحی کنی که برای مشتری کاربرد داشته باشد و آن را همیشه با خود به همراه داشته باشد.
به عنوان مثال اگر یک فروشگاه لوازم ورزشی دارید، میتوانید روی کارت برنامه ورزشی روزانه و حرکات ورزشی ساده را به همراه نام فروشگاه چاپ کنید تا مشتری برای استفاده از برنامه ورزشی ساده و مفیدی که روی کارت نوشته شده، کارت را برای مدت طولانی نگه دارد. و اینگونه نام فروشگاه همواره در ذهن مشتری حک خواهد شد.
- کارتهای تعاملی
این نوع کارت میتواند ترکیبی از کارت امتیازی و کارت پلهای باشد. با این تفاوت که دارنده کارت میتواند نظرات خود و تجربیات خود را در باشگاه مشتریان به اشتراک بگذارد و در مورد موضوعات مختلف با اعضای باشگاه مشتریان گفتگو کند. این نوع کارت باشگاه مشتریان عمدتا از نوع دیجیتالی هستند و کاربردی بسیار ساده دارند. اعضای تیم باشگاه مشتریان با خواندن نظرات و گفتگوهای مشتریان میتوانند در جهت توسعه و بهبود عملکرد باشگاه مشتریان و کسب و کار خود، کارهای مفید انجام دهند.
مشتریان وفادار نقش بزرگی در افزایش پایداری و درآمد کسب و کار ایفا میکنند. زیرا مشتریان وفادار اغلب برای خرید دوباره به باشگاه یا فروشگاه مراجعه میکنند و بیشتر خرید میکنند و به رونق گرفتن کسب و کار کمک بزرگی میکنند. کارتهای عضویت باشگاه مشتریان مانند کارت عضویت بر مبنای امتیاز، کارت پلهای و یا تعاملی روشی عالی و بی نظیر برای حفظ و پاداش دادن به مشتریان باشگاه است. هر فروشگاه و کسب و کاری میتواند بر اساس نیازهای تجاری خود و رفتار مشتریان هر یک از انواع کارتها را انتخاب کند.