جامعه و خانوادهکسب و کار دنیای 77

نقش مدیریت شهری در کنترل ترافیک

راهکارهای هوشمند مدیریت ترافیک شهری + قیمت تجهیزات ترافیکی

1- بهینه سازی چراغ‌های راهنما

یک سیستم حمل‌ونقل هوشمند کارا مستلزم هوشمندسازی چراغ‌های راهنما و شبرنگ ترافیکی در مناطق شهری شلوغ و حتی خلوت است. اگر چراغ‌ها به صورت هماهنگ با هم کار کنند؛ در زمان مناسب تغییر رنگ خواهند داد و در نتیجه ظرفیت جاده را به حداکثر می‌رسانند. چراغ‌های راهنمای هوشمند به موقعیت‌هایی که سبب مسدود شدن جاده می‌شوند نیز واکنش نشان می‌دهند و به رفع سریع‌تر ترافیک کمک می‌کنند.

نقش مدیریت شهری در کنترل ترافیک

2- افزایش و کنترل هوشمند پارکینگ‌ها

فضای محدود پارکینگ یکی از دلایل اصلی بروز ترافیک در مناطق شهری است. حتی در شهرهای بزرگ نیز فضای پارکینگ محدود است و پارکینگ‌های کنترل شده فقط در خیابان‌های اصلی قرار دارند. انتقال پارکینگ‌های کنترل شده به خیابان‌های خلوت‌تر و خارج از مرکز شهر در کنار ایجاد مناطق پارک هوشمند به کاهش ترافیک کمک شایانی می‌کند. برای ارتقای عملکرد پارکینگ‌های هوشمند می‌توان از ارائه مجازی رسید، تعریف محدودیت زمانی برای توقف در پارکینگ و گشت‌زنی منظم مامورین استفاده کرد. همچنین جمع‌آوری هوشمند داده‌ها کمک می‌کند که پارکینگ‌های خالی‌تر شناسایی و جمعیت به سمت آن‌ها هدایت شود. بنابراین کنترل هوشمند ترافیک گامی موثر در جهت ساخت یک شهر هوشمند با بار پایین ترافیک است.

3- استفاده از خودروهای خودکار

محافظ ستون پارکینگ: اگرچه استفاده از خودروهای خودکار ازدحام را از نظر کمی کاهش نمی‌دهد اما به مدیریت ترافیک به شیوه­ای پیشرفته کمک می‌کند. خودروهای هوشمند بدون دخالت انسان، مسیرهای جدید و خلوت را برای رسیدن به مقصد پیدا می­کنند؛ همچنین با جمع‌آوری داده‌ها، پارکینگ‌های خالی را پیدا و در بهترین نقطه پارک می‌کنند. علاوه‌براین، با استفاده از خودروهای خودکار، ترافیک ناشی از خطای انسانی نیز حذف می‌شود. بنابراین توسعه فناوری­‌های مرتبط با این خودروها، تاثیری شگرف بر کنترل ترافیک خواهد داشت.

4- نظارت بر ترافیک عابرین پیاده

تنها دلیل بروز ترافیک‌های سنگین، وسایل نقلیه نیستند؛ عدم توجه به ترافیک عابرین پیاده نیز به همان اندازه نگران­کننده است. با نظارت بر ترافیک عابرین می­توان مسیر ترافیک وسایل نقلیه را تغییر و حجم ترافیک را کاهش داد. برای نظارت بر این امر فناوری‌های جدیدی از جمله فناوری V2I ارائه شده است. داده‌های جمع‌آوری شده از نظارت بر ترافیک عابرین به بهینه‌سازی عملکرد چراغ‌های راهنما و افزایش ایمنی جاده‌ها نیز کمک می‌کند. همچنین با قرار دادن این اطلاعات در اختیار سازندگان املاک می‌توان به ساخت آپارتمان‌های مسکونی در مناطق با تراکم کم ترافیک کمک کرد. بنابراین نظارت بر ترافیک افراد در کنار سیستم حمل‌ونقل هوشمند در کاهش و مدیریت ترافیک نقش موثری دارد.

5- استفاده از پهپاد

استفاده از پهپاد یکی از بهترین ایده‌ها برای کاهش ترافیک با استفاده از فناوری‌های مرتبط با شهر هوشمند است. با توسعه پهپادهای مبتنی بر اینترنت اشیا، اموری مانند تحویل کالا که قبلاً با استفاده از وسایل نقلیه انجام می‌شدند حالا از طریق پهپادها صورت می‌گیرند. با توجه به اینکه شرکت‌های خصوصی بزرگی مانند آمازون تجربه موفقی در استفاده از پهپادها در شهرهای شلوغ داشته‌اند؛ قطعاً دولت‌ها نیز می‌توانند چنین کاری را انجام دهند.

6- اخذ هزینه برای پارکینگ‌های سازمانی

رایگان بودن پارکینگ‌های سازمانی باعث شده که اکثر کارکنان با استفاده از خودروهای شخصی به محل کار بروند چون نه هزینه‌­ای پرداخت می‌کنند و نه برای پیدا کردن جای پارک به مشکل برمی‌خورند. بنابراین اخذ هزینه برای پارکینگ‌های سازمانی می‌تواند کارکنان را به استفاده از وسایل نقلیه عمومی ترغیب کند و در نتیجه راهکاری برای کنترل ترافیک باشد.

7- برقراری ارتباط بین بخش‌های مختلف سیستم حمل‌ونقل هوشمند

برقراری ارتباط بین زیرساخت‌ها و بخش‌های مختلف سیستم حمل­ونقل اعم از وسایل نقلیه، جاده‌ها، نقشه‌ها، چراغ‌های راهنما و حتی مردم از طریق اینترنت اشیا به کاهش ترافیک کمک می‌کند. این رویکرد امکان جمع‌آوری، ذخیره سازی و تحلیل اطلاعات مختلف مانند مکان و سرعت وسایل نقلیه، ظرفیت جاده‌ها و… را به وجود می‌آورد.

8- به اشتراک گذاری اطلاعات

جمع آوری متمرکز اطلاعات و به اشتراک گذاری هدفمند آن­ها با بخش­های خصوصی گام مهمی در جهت خلق شهر هوشمند است. بدین ترتیب سازمان‌های مربوطه با توجه به اطلاعات به دست آمده می‌توانند در جهت هوشمند سازی شهر حرکت کنند.

9- حمل‌ونقل جایگزین

استفاده از وسایل نقلیه جایگزین مانند دوچرخه، اجاره ماشین به صورت ساعتی یا دقیقه‌ای و به اشتراک گذاری صندلی‌های خالی خودروهای شخصی نیز راه دیگری برای کاهش بار ترافیک است.

با توجه به اینکه 55 درصد از جمعیت جهان در مناطق شهری زندگی می‌کنند؛ تراکم ترافیک ناشی از این روند به یکی از چالش‌های مدیریت شهری تبدیل شده است. بنابراین شهرها باید از راهکارهای مناسب مانند هوشمندسازی سیستم حمل‌ونقل، معرفی وسایل نقلیه جایگزین، کاهش پارکینگ‌های سازمانی، ایجاد پارکینگ‌های هوشمند، کنترل ترافیک عابرین پیاده و.. برای کنترل و مدیریت ترافیک استفاده کنند

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان،  ابوالفضل قربانی با اشاره به برنامه‌های مدیریت شهری ششم برای کنترل ترافیک شهری اصفهان اظهار می‌کند: یکی از دلایل ترافیک در تمام کلان‌شهرها افزایش بی‌رویه تعداد خودروها است، در حالی که اکنون جمعیت خودروهای شهر اصفهان از جمله خودروهای سبک، سنگین، دولتی، نیمه‌دولتی و ناوگان حمل‌ونقل عمومی با جمعیت ساکن در این شهر برابری می‌کند.

وی می‌افزاید: به دلیل اینکه زیر ساخت‌های لازم برای این حجم از خودرو مهیا نیست و امکان مهیا شدن نیز وجود ندارد، لذا به طور روزانه شاهد افزایش حجم ترافیک شهری هستیم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه تنها راه کنترل این موضوع مدیریت استفاده از خودرو ابتدا توسط شهروندان و سپس توسط دستگاه‌های ذی‌ربط است و لازم است مورد توجه قرار بگیرد، تصریح می‌کند: ما احتیاج به الگوهای متعادل‌تری برای جابه‌جایی در سطح شهر داریم که از مسائل مهم در این خصوص کاهش ترددهای غیرضروری توسط خودرو شخصی در سطح شهر و استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی برای جابه‌جایی است.

وی ادامه می‌دهد: با تمام این موارد مدیریت شهری تلاش کرده است با برنامه‌ریزی بهتر و مناسب‌تر امکان تردد آسان در سطح شهر را رقم بزند لذا در حال حاصل موضوع توسعه حمل‌ونقل عمومی بسیار مورد توجه است.

قربانی گفت: در آغاز مدیریت شورای ششم اسلامی تعداد ناوگان اتوبوس‌رانی در اصفهان ۶۰۰ دستگاه با میانگین عمر ۹ سال بود و نشان می‌دهد در دوره قبل نسبت به این موضوع بی‌توجهی بسیاری شده است، اما در دوره مدیریت ششم، با پیگیری‌های انجام شده تعداد زیادی اتوبوس نو و اتوبوس کوچک خریداری شد و تعدادی از اتوبوس‌های قدیمی نیز که نیاز به بازسازی داشت، تعمیر شده است.

وی ادامه داد می‌دهد: این رقم در حال حاضر به ۹۰۰ دستگاه رسیده است؛ یعنی ناوگان اتوبوسرانی در اصفهان در طول دوره مدیریت جدید نسبت به آغاز دوره ۵۰ درصد افزایش بهبود وضعیت داشته است، همچنین در دوره مدیریت ششم به دنبال افزایش تعداد اتوبوس به عدد ۱۴۰۰ دستگاه تا سال آینده هستیم که در این راستا تعداد دو خط BRT جدید اضافه شده است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان می‌افزاید: تصمیم جدی مدیریت شهری بر بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از خط دوم قطار شهری است و امیدواریم این خط در مدار قرار گیرد و بخش زیادی از جابه‌جایی در سطح شهر را بهبود ببخشد، همچنین پروژه حلقه حفاظتی با هزینه زیاد و به طول ۸۰ کیلومتر در حال انجام است که نقش مؤثری در کنترل ترافیک درون‌شهری و برون‌شهری دارد. وی خاطرنشان می‌کند: مسئولیت ترافیک شهر در گام نخست بر عهده پلیس راهور است، لذا لزوم هماهنگی پلیس راهور و مدیریت استان به‌ویژه شورای ترافیک استان برای هم‌افزایی دستگاه‌ها بیش از پیش مورد توجه است.

قربانی می‌گوید: از دیگر اقدامات، بهبود وضعیت زیرساخت‌های الکترونیکی است، چراکه در مقطعی تخریب گسترده‌ای در زیرساخت‌های الکترونیکی حمل‌ونقل شهری صورت گرفت که با پیگیری مجدد بازسازی و تمام کمبودها برطرف شده است که از این جهت اصفهان در وضعیت خوبی قرار دارد. وی می‌گوید: نگران بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید بودیم که با ایجاد ستاد مهر و هماهنگی با آموزش‌وپرورش و حضور میدانی تمام عوامل توانستیم بحران مورد انتظار را مهار کنیم؛ البته همچنان اشکالاتی وجود دارد که برنامه‌ریزی لازم برای برطرف کردن آن‌ها انجام شده است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: برنامه ستاد مهر یک طرح میان بخشی است که با مشارکت پلیس راهور، استانداری، آموزش و پرورش و انجمن اولیا مربیان انجام می‌شود که ایجاد هماهنگی لازم جهت اجرای این طرح برای مدیریت شهری زمان‌بر است؛ همچنین اقدامات انجام شده در خصوص احداث خیابان‌های جدید به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار همچون منطقه شش‌راه قابل ستایش و تمام تلاش ما در مدیریت شهری بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی برای شهروندان است.

دکمه بازگشت به بالا