آموزش راه اندازی باشگاه مشتریان
آیا برای کسب و کار خود به باشگاه مشتریان خاصی نیاز دارید؟
باشگاه مشتریان نرم افزاری است که در ازای وفاداری مشتریان به شرکت، به مشتریان خود مزایایی ارائه میدهد. این مزایا را میتوان در قالب کد تخفیف، محصولات رایگان، خدمات ویژه شرکت و … ارائه نمود. باشگاه مشتریان، مشتریان وفادار را تشویق میکند که از خدمات باشگاه و محصولات شرکت خرید کنند.
آیا راه اندازی باشگاه مشتریان سودی دارد؟
حضور مشتریان در باشگاه مشتریان باعث رونق گرفتن کسب و کار خواهد شد و برند شرکت در گسترهای وسیع به افرادی که شرکت به آنها دسترسی ندارد، توسط مشتریان معرفی خواهد شد. مشتریان وفادار سفیر برند شرکت خواهند بود. حضور مشتریان وفادار میتواند سود شرکت را به طرز چشم گیری افزایش دهد. شاید برای حفظ مشتری هزینهای کمتر از هزینه تبلیغات برای برند نیاز باشد، اما سود دهی بالاتری خواهد داشت.
قدم اول: جمع آوری اطلاعات اولیه و تشکیل باشگاه مشتریان
مهمترین مرحله در مدیریت یک باشگاه مشتریان موفق، برنامه ریزی اولیه میباشد. در ابتدا باید در مورد عادتهای خرید مشتریان فعلی اطلاعات لازم جمع آوری شود. درباره خدمات و محصولاتی که طرفداران بیشتری دارند، امتیازات ویژهای در نظر بگیرید و آن خدمت یا محصول را جذابتر تبلیغ کنید.
هر چه سیستم نرم افزار باشگاه مشتریان سادهتر باشد، عملکرد بهتری خواهد داشت. باشگاه مشتریان باید برای رضایت مشتری و ایجاد حس وفاداری در او پاداشی در نظر بگیرد و به مشتری خود در ازای وفاداری، پاداش با ارزشی بدهد. باشگاه مشتریان موفق، برای مشتریان خود ارزش خاصی قائل است و هرگز آنها را مجبور به خرید نمیکند.
پیشنهاد میشود برای شروع با سایر شرکتها همکاری کنید. به مشتریان خود پیشنهاد دهید که با حضور در باشگاه مشتریان میتوانند از مزایای سایر شرکتها بصورت یکپارچه استفاده کنند و از خدمات آنها نیز بهره مند شوند. البته این موضوع نیازمند مدیریت و برنامه ریزی دقیقتری خواهد بود. قاعدتا کار کردن با شرکتهایی که مکمل خدمات و محصولات شما هستند، مزایای بسیاری خواهد داشت.
قدم دوم: مشتری باید از مزایای باشگاه مشتریان اطلاع داشته باشد
اساس موفقیت یک باشگاه مشتریان این است که مشتریان از وجود باشگاه مشتریان و مزایای آن با خبر باشند. به عنوان مثال یک فروشگاه زنجیرهای به صندوق داران خود دستور میدهد که از خریداران خود بپرسند که آیا عضو باشگاه مشتریان فروشگاه هستند یا خیر. جمع آوری کنندگان این اطلاعات باید با توضیح درباره مزایای باشگاه، خریداران را متقاعد کنند که به باشگاه مشتریان بپیوندند.
از تمامی ابزار و افراد استفاده کنید تا به مشتریان یادآوری کنید که باشگاه مشتریان وجود دارد و عضویت در باشگاه برای آنها مزایایی خواهد داشت. به عنوان مثال به مشتری بگوئید که اگر عضو باشگاه مشتریان باشد پس از پنج بار خرید یک محصول، همان کالا را به صورت رایگان دریافت میکند. یا مثلا بعد از پنج بار استفاده از غذای رستوران یک وعده مهمان رستوران خواهد بود.
یاد بگیرید روی عادتها سرمایه گذاری کنید و به پیشرفت ادامه دهید.
از دیگر مزایای باشگاه مشتریان این است که علاوه بر افزایش سود، اطلاعات زیادی در مورد عادتهای خرید مشتریان خود بدست میآورید. این همانند یک معدن اطلاعاتی ارزشمند است که به شما این امکان را میدهد تا تصمیمات تجاری موثری بگیرید که در کوتاهترین مدت نتایجی عالی به همراه خواهد داشت.
به عنوان مثال فروشگاههای زنجیرهای با جمع آوری اطلاعات درباره عادات خرید مشتریان وفادار خود، میدانند که کد تخفیف را برای چه محصولاتی ارائه دهند که به سود بیشتری دست پیدا کنند.
در قدمهای بعدی:
- یک نام خاص و عالی انتخاب کنید.
- فعالیت خود را گسترش دهید.
- به انواع فعالیتهای مشتریان وفادار خود پاداش بدهید.
- جوایز ویژهای برای مشتریان وفادار خود در نظر بگیرید.
- امتیازات باشگاه مشتریان خود را ارزشمندتر کنید.
- پاداشهای غیر پولی را حول ارزشها و خواسته مشتریان خود برنامه ریزی کنید.
- فرصتهای بیشتری برای ثبت نام مشتریان جدید فراهم کنید.
- برای مشتریان وفادار خود کارت وفاداری تهیه کنید. کارت فیزیکی یا کارت مجازی
- ارتباط با مشتری را بیشتر و عمیقتر کنید و آنها را در فعالیتهای شرکت دخیل کنید.
- برای هر مشتری پنل مخصوص ایجاد کنید و اجازه دهید نظرات خود را درباره محصولات و خدمات ارائه دهد و با دیگر اعضای باشگاه تعامل داشته باشد.
- با ارائه خدمات ویژه برای مشتریان وفادار و خاص خود، نشان دهید که برای آنها ارزش قائل هستید.
اطلاعات بیشتر را میتوانید در سایت نرم افزاران به نشانی اینترنتی (https://narmafzaran.com/ ) مشاهده نمایید.