عمومی

۸ دلیل پزشکی سردی پاها

۸ دلیل پزشکی سردی پاها

اگر یک احساس مزمن در پاهای خود احساس می کنید ، ممکن است نشانه یک مشکل اساسی باشد.

به گزارش دنیای 77 ، عصر ایران به نقل از اینسایدر: “احساس سرما در پا یک اتفاق معمول است و در بیشتر موارد جای نگرانی نیست.” این شرایط اغلب به دلیل هوای سرد ایجاد می شود و پس از یک جفت جوراب اضافی می توانید آن را برطرف کنید. با این حال ، اگر در پاهای خود احساس سرماخوردگی مزمن می کنید ، ممکن است نشانه یک مشکل اساسی باشد. در اینجا برخی از شرایط درمانی وجود دارد که می تواند باعث سرد شدن پا شود.

تصلب شرایین

تصلب شرایین یا آترواسکلروز تجمع چربی در عروق است که از جریان خون کافی در پاها جلوگیری می کند و گردش خون را مختل می کند. هنگامی که خون گرم به اندازه کافی در پاها گردش نمی کند ، این شرایط می تواند احساس سرما در آنها ایجاد کند.

عروق پا از کوچکترین نمونه های بدن هستند. بنابراین ، احتمالاً در ابتدا تحت تأثیر تصلب شرایین قرار می گیرند. وقتی این شریان ها مسدود می شوند ، گاهی اوقات می توانید احساس سرما و درد در پاها کنید.

عوامل خطر برای تصلب شرایین عبارتند از:

– سیگار کشیدن

– فشار خون بالا

– کلسترول بالا

– سن بالا

– دیابت

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود افراد به دلیل دیابت دچار سرد شدن پا شوند:

نوروپاتی دیابتی: دیابت به تنهایی ممکن است سرماخوردگی نباشد ، اما برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 یا 2 آسیب عصبی یا نوروپاتی در پاها دارند. این وضعیت بیشتر در افراد دیابتی نوع 2 دیده می شود. این آسیب عصبی می تواند عملکرد عصبی پا را که دما را تشخیص می دهد و احساسات ناخوشایندی ایجاد می کند ، مختل کند.

عملکرد ضعیف: افراد مبتلا به دیابت نوع 2 معمولاً گردش خون بسیار کمی دارند که می تواند منجر به سردی پا شود. با گذشت زمان ، سطح بالای قند خون دیابتی می تواند به دیواره داخلی رگهای خونی کوچکی که به پاها می رسند آسیب برساند که آنها را باریک و سفت می کند و جریان خون در پاها را کاهش می دهد. این وضعیت می تواند منجر به سردی پا شود.

سندرم رینود

سندرم رینود یک بیماری نادر است که باعث می شود رگ های خونی دست و پا در هنگام احساس سرما یا استرس باریک شوند.

وقتی این اتفاق می افتد ، خون کافی به اندام ها نمی رسد و ممکن است فرد این قسمت های بدن را سفید یا احساس بی رنگی کند. همچنین ، دستها و پاها احساس سرما بیش از حد معمول دارند. اگر به این بیماری مبتلا باشید ، با گرم شدن پاها ممکن است احساس قرمزی کنید.

افرادی که در آب و هوای سرد زندگی می کنند بیشتر به بیماری رینود مبتلا می شوند. همچنین این بیماری در زنان و افرادی که سابقه خانوادگی بیماری دارند بیشتر دیده می شود. بیماری رینود خطرناک نیست اما می تواند آزار دهنده باشد.

نوروپاتی محیطی

علاوه بر نوروپاتی دیابتی ، نوروپاتی محیطی به شرایطی گفته می شود که به اعصاب سیستم عصبی محیطی آسیب می رساند. سیستم عصبی محیطی از کلیه اعصاب بدن به جز مغز و نخاع تشکیل شده است. این سیستم وظیفه انتقال سیگنال ها از مغز و نخاع به سایر قسمت های بدن را بر عهده دارد.

علائم نوروپاتی محیطی اغلب در پاها ظاهر می شود و بسیاری از افراد سردی پا را گزارش کرده اند. همچنین ، ممکن است فرد احساس خارش ، سوزش یا خارش در پاها داشته باشد.

یکی از علل شایع نوروپاتی محیطی دیابت است. عوامل خطر دیگر برای این بیماری عبارتند از:

– بیماری کبد

– بیماری کلیوی

– سابقه خانوادگی این بیماری

کم خونی

کم خونی در اثر تولید غیر طبیعی گلبول های قرمز در بدن ایجاد می شود. این شرایط بیشتر به دلیل کمبود آهن است زیرا آهن یک ماده معدنی ضروری برای ساخت گلبول های قرمز خون است.

کم خونی می تواند باعث برخی مشکلات شود ، از جمله سردی مزمن پا. این به این دلیل است که فرد کم خون دارای مقادیر کمی گلبول قرمز و هموگلوبین است که وظیفه حمل اکسیژن به بدن را دارند.

اگر بدن به اندازه کافی هموگلوبین تولید نکند ، قادر به تولید گلبول های قرمز غنی از اکسیژن برای گرم نگه داشتن پا نخواهد بود. این به این دلیل است که عضلات و بافت های پاها اکسیژن کافی برای عملکرد صحیح دریافت نمی کنند.

دلایل دیگر سرد شدن پا

سایر علل احتمالی سرماخوردگی عبارتند از:

نگرانی ها: بدن شما هنگام اضطراب هورمون آدرنالین را آزاد می کند. علاوه بر ورود به حالت جنگی یا هواپیمایی ، آدرنالین جریان خون را به قسمتهای کم اهمیت بدن مانند قلب و پاها کاهش می دهد تا از اندامهای بزرگتر مانند قلب و مغز محافظت کند. می تواند باعث احساس سرما در دست ها و پاها شود.

کم کاری تیروئید: در این شرایط ، غده تیروئید هورمون کافی برای عملکرد طبیعی تولید نمی کند.

بیماری برگر: این وضعیت باعث تورم عروق و رگها و لخته شدن خون می شود. علت دقیق همبرگر مشخص نیست ، اما مطالعات نشان داده است که استفاده از تنباکو می تواند دیواره داخلی عروق و رگ ها را تحریک کرده و باعث تورم آنها شود. این وضعیت ابتدا روی دست و پا تأثیر می گذارد و می تواند باعث سرماخوردگی و بی حسی در این اندام ها شود.

چگونه پاهای خود را گرم کنید

اگر شک دارید که پاهای سرد شما یکی از دلایل بالا را دارد ، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا شرایط را به دقت بررسی کند و علت اصلی آن را بشناسد و در صورت لزوم آن را درمان کند. با این حال ، اگر به دلیل درمان اساسی پاهای شما احساس سرما نمی کند ، در اینجا چند روش درمانی خانگی برای گرم کردن پاهای شما آورده شده است:

به طور منظم تمرین کن

به بهبود گردش خون و گرم شدن پا کمک می کند.

لباس گرم بپوشید

بعضی اوقات پوشیدن جوراب های تنگ و پوشیده نگه داشتن پاها ممکن است نیاز به گرم شدن داشته باشد.

ماساژ پا

ماساژ به بهبود گردش خون و افزایش جریان خون در پاها و گرم نگه داشتن آنها کمک می کند.

سیگار کشیدن را ترک کن

نیکوتین می تواند گردش خون را مختل کند ، بنابراین ترک سیگار یا سایر محصولات تنباکو می تواند مفید باشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا