جامعه و خانواده

۳۱هزار بهورز، مسوول مراقبت‌های اولیه سلامت در روستاها / علت امنیت شغلی بالای «بهورزان»

۳۱هزار بهورز، مسوول مراقبت‌های اولیه سلامت در روستاها / علت امنیت شغلی بالای «بهورزان»

مدیر گروه منابع انسانی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت ضمن تشریح این موضوع به خدمات گسترده بهروزان برای کاهش فاصله بین شاخص های سلامت شهری و روستایی اشاره کرد. وضعیت اشتغال بهروجان.

در گفت و گو با دنیای 77 محمدرضا رهبروی همزمان با روز بهورز با اشاره به شعار این روز «بهورز؛ تامین سلامت و امنیت اجتماعی روستاییان» گفت: در حال حاضر 31 هزار و 148 بهورز در کشور فعال است اما باید 43 هزار بهورز داشته باشیم. 128 بهورز برای رسیدن به وضعیت ایده آل طبق برنامه توسعه. البته همین تعداد جنگل های موجود بیش از 98 درصد روستاهای کشور را در بر می گیرد و مابقی روستاهایی با جمعیت بسیار کم و پراکندگی بالا هستند.

شاخص 98 درصدی دسترسی به مراقبت های اولیه بهداشتی در ایران

وی همچنین افزود: عدد 98 درصد شاخص از نظر دسترسی به مراقبت های اولیه بهداشتی نسبت به سایر کشورها شاخص بالایی است و این در حالی است که گستره جغرافیایی ایران بسیار وسیع است و بهورجان سلامت اولیه را تامین می کند. مراقبت. مواظب این جمعیت باشید

جزئیات اجرای «طرح گسترش» در نظام سلامت

وی درباره «طرح توسعه» توضیح داد: این طرح ساختار سیستم شبکه را مشخص می کند و در قالب تسطیح سرویس، چند واحد خدماتی در کدام مکان مستقر هستند و چه پرسنلی باید برای ارائه خدمات در آنجا باشند. فرم های سیستم ارجاع باید در اختیار عموم قرار گیرد. اولین سطح ارائه خدمات در «طرح توسعه» خانه های بهداشت در مناطق روستایی و خانه های بهداشت در مناطق شهری است. در سطح دوم ارائه خدمات، مراکز خدمات جامع سلامت روستایی، شهری و شهری – روستایی مستقر هستند. بهورزان در مراکز بهداشتی و درمانی بهورجان و پایگاه های شهرستان فعال هستند. در مراکز خدمات جامع سلامت، علاوه بر پرستاران یا مراقبین سلامت، پزشکان و اعضای تیم بهداشتی شامل ماماها، مراقبین سلامت، متخصصین بهداشت محیط، متخصصین بهداشت حرفه ای، متخصصین سلامت روان و دندانپزشکان نیز حضور دارند. در سطح سوم ارائه خدمات، خدمات تخصصی در کلینیک ها و بیمارستان های تخصصی ارائه می شود. اجرای «طرح گسترش» برای ارائه خدمات سطح اول و دوم به عهده زیرمجموعه سلامت است.

دکتر رهبر همچنین گفت: سند تقویت نظام شبکه یک سند عملیاتی برای تقویت شبکه بهداشت و درمان است که بخشی از سند آن جزء گسترش و عناصری مانند افزایش پوشش خدمات، نظام پرداخت، ارتقای نیروی انسانی، ارتقای عمومی است. مشارکت برای بهبود فرآیند و غیره سند تقویت سیستم شبکه روشی برای تقویت ساختار سیستم شبکه و تقویت عملیات برای بهبود دسترسی، عملکرد و شاخص‌ها است.

وی درباره خدماتی که بهروجان به جمعیت تحت پوشش خود ارائه می کند، گفت: مراقبت از بیماری های واگیر و غیرواگیر، سلامت خانواده و جمعیت، بهداشت محیط کار، بهداشت دهان و دندان و بهداشت روان، مراقبت های دوران بارداری، ایمن سازی و غیره. ، مردم توسط بهورجان خدمت می کنند.

18 هزار خانه بهداشت فعال در سراسر کشور

وی در خصوص تعداد مراکز بهداشتی درمانی فعال در کشور گفت: حدود 18 هزار مرکز بهداشتی درمانی فعال در کشور داریم. در حال حاضر با توجه به جمعیت روستا، هر مرکز بهداشتی با چند پرستار نیرو دارد. عموماً جمعیت کمتر یا مساوی هزار نفر را می توان تحت پوشش یک ارائه دهنده خدمات درمانی قرار داد، البته با تعداد ارائه دهندگان خدمات بهداشتی موجود. ما به ازای هر هزار نفر بیش از یک کارمند بهداشتی داریم که باید خدمت کنیم.

وضعیت استخدامی بهرجان چگونه است؟

مدیر گروه منابع انسانی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا کارگران از امنیت شغلی برخوردار هستند یا خیر، اظهار کرد: در بین رده های مختلف نیروی انسانی، کارگران از نظر شاخص ها بهترین و بالاترین امنیت شغلی را دارند؛ در حالی که این افراد دارای امنیت شغلی هستند. چون درصد نیروهای دولتی ما در بهروجان زیاد است. نظام سلامت سعی می کند از ابتدا بهورز روستا را کارمند رسمی یا قراردادی کند. بنابراین این افراد از امنیت شغلی بالایی برخوردار بوده و قراردادهای آنها مشاغل دولتی و رسمی است. در بین ثروتمندان تعداد افراد قراردادی کمتر است. اکنون از 31 هزار و 148 نفر شاغل در حوزه سلامت، 26 هزار و 748 نفر دولتی و قراردادی و 4400 نفر نیز برای کارهای خاص قراردادی دارند.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت مجاز به جذب نیرو از طریق سازمان امور اداری استخدامی است اما در صورت اجازه. از آنجایی که دسترسی به خدمات در روستاها در اولویت است، بیشترین تعداد جذب نیرو را به بهورجان اختصاص داده ایم. این به دلیل چند اصل است.

سیاست وزارت بهداشت در جذب بهرز

وی در ادامه افزود: اصل اول ایجاد دسترسی برای مناطق محروم و روستایی است. اصل دوم این است که در شهرها پتانسیل استفاده از بخش خصوصی برای ارائه خدمات را داریم، اما در روستاها این احتمال کمتر است. بنابراین تلاش ما این است که از نیرویی در روستا استفاده کنیم که از طرف دولت تعیین می شود و این کار را در قالب قرارداد رسمی انجام می دهیم.

دکتر رهبر درباره خدمات بهورجان در زمان شیوع کووید 19 گفت: بهورجان عامل اصلی پیشگیری از کرونا بوده است. در روستاها مردم در قالب مراقبت فعال خدمات دریافت می‌کنند و روستاییان به بهورز و مراکز بهداشتی درمانی دسترسی دارند، بنابراین بهورز این امکان را دارد که آموزش‌های اولیه ضروری را در مورد کووید-19 به مردم ارائه دهد. 19. ثانیا غربالگری (تست) دهانی یا عملی مردم روستا به دلیل ابتلا به کووید 19 انجام شد. با شروع همه‌گیری کرونا، تقریباً تمام جوامع روستایی با سواد دسترسی به بهورجان داشتند. سومین بخش از فعالیت بهورجان در حوزه کرونا، اندیشیدن به تدابیری برای جداسازی افراد مبتلا و جلوگیری از انتقال این ویروس به دیگران بود. چهارمین قسمت از فعالیت های بهروجان بازرسی از محل جهت پیشگیری و کنترل می باشد. اساساً از طریق این فعالیت‌ها، کارکنان بهداشتی اپیدمی را تحت کنترل درآورده و بار عفونت را کاهش داده‌اند و در نتیجه فشار وارده بر سیستم مراقبت‌های بهداشتی را کاهش داده‌اند.

درخشش نام «بهرزه» در ادبیات علمی بهداشت جهانی

وی بهورزان را یکی از مهم ترین رده های نیروی انسانی در سیستم شبکه بهداشت و درمان کشور دانست و گفت: این افراد در تمام روستاها در حال ارائه خدمات هستند. بهورجانی ها آنقدر در شاخص های بهداشت روستایی تأثیرگذار بودند که سازمان بهداشت جهانی بهورجان های ایران را نمونه ای از ارائه دهندگان خدمات چندحرفه ای در جهان معرفی کرد. بهارز در بسیاری از منابع منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی با همین نام ذکر شده است. در واقع در ادبیات علمی بهداشت جهانی، بهرزه را به همین نام می شناسند. ایران یکی از منحصربفردترین کشورهایی است که توانسته است بیش از 98 درصد مراقبت های اولیه بهداشتی را با استفاده از مراقبت های بهداشتی ارائه کند.

وی تاکید کرد: بهروجان درگیر کار و زندگی مردم و حاصل نهادهای روستایی است. این بومیان روستا انتخاب شده اند که عمیقاً مسائل فرهنگی و رفتار اجتماعی را می شناسند و با مردم دوست هستند. بهورجان باهوش ترین و آماده ترین فرد برای انجام خدمت است. این افراد ظرفیت توانمندسازی جامعه و ترویج مشارکت های خارجی را دارند، یعنی می توانند از نهادهای روستایی برای کنترل عوامل خطر روستا استفاده کنند. به عنوان مثال می توانند طرح های بهداشت کشاورزی را با مشارکت جهاد کشاورزی در روستاها اجرا کنند.

البته عاملی در کاهش فاصله بین شاخص های سلامت شهری و روستایی

وی در ادامه افزود: بر همین اساس است که منابع مختلف می گویند بهورجان طی 40 سال گذشته نقش موثری در افزایش امید به زندگی، کاهش مرگ و میر مادران، بهبود وضعیت سلامت و شاخص های بیماری داشته است. سازمان جهانی بهداشت بهبود شاخص های سلامت در روستاهای ایران و کاهش فاصله شاخص های بهداشت شهری و روستایی را مرهون فعالیت های بهورجان می داند.

وی درباره نظام آموزش سلامت کشور گفت: این سیستم با نظام آموزشی رسمی و عادی متفاوت است. پرستاران در یک سیستم آموزشی بر اساس شرح وظایف آموزش می بینند. یعنی ظرف دو سال دقیقا به آنها آموزش داده می شود که چه وظایفی دارند. به عنوان مثال نظام سلامت خدماتی را برای مبارزه با برخی بیماری ها طراحی کرده است و معاونت بهداشت که وظیفه آموزش بهیاران را بر عهده دارد دقیقاً این خدمات را به آنها آموزش می دهد و بر این اساس مهارت امدادگران افزایش می یابد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا