اقتصادی

کوچ معامله‌کنندگان اینترنتی خودرو به پارکینگ‌ها/ دلالی خودروهای قرعه‌کشی‌شده

کوچ معامله‌کنندگان اینترنتی خودرو به پارکینگ‌ها/ دلالی خودروهای قرعه‌کشی‌شده

این مرکز خرید و فروش خودرو چیتگر است. هر جمعه متقاضیان و تامین کنندگان خودرو در یک جلسه غیررسمی در اینجا جمع می شوند تا به نیازهای یکدیگر پاسخ دهند. اکثر خودروهای ارائه شده دست دوم هستند. گفت و گوی مختصری با فروشندگان ضروری است تا مشخص شود که اکثر آنها همان غرفه دارانی هستند که در طول هفته میانجیگری نکرده اند. به نظر می رسد جمعه بازار خودرو آخرین تیر برای جبران کمبود درآمدشان باشد.

در این میان افرادی در بازار هستند که بازاریابان به آنها «فروشنده مصرف کننده» می گویند. در حالی که خریداران تمایل دارند گروه اول را نادیده بگیرند، این گروه در مراکز خرید مورد استقبال ویژه قرار می گیرند. حداقل دو یا سه خریدار دور ماشینشان ایستاده اند.

فروشندگان با وجود اینکه معمولاً قیمت خودروهای خود را بیش از حد معمولی می‌گیرند، اما بیش از هر گروه دیگری از رکود این روزها در بازار آگاه هستند و اولین خریدار واقعی را گول می‌زنند. حتی در چانه زنی نرمتر از قبل رفتار کردند و به سود دو سه میلیونی کمتر بسنده کردند.

با توجه به اینکه خودرو در مرکز خرید و فروش قرار دارد، مشاهده می شود که قطعی اینترنت بر رفتار معامله گران نیز تاثیر گذاشته است. کسانی که تا دیروز در سایت هایی مانند دیور و باما به دنبال خودرو می گشتند، در سه هفته گذشته به پارکینگ ها نقل مکان کرده اند. مشکلی که باعث شده برخی در تعبیر شلوغی پارکینگ به نشانه رونق نسبت به هفته آخر تابستان جانبداری کنند. اما آیا واقعاً بازار خودرو وارد دوران رونق شده است؟

خودرو در دستان دلالان منفجر شد

بازدید از پارکینگ چیتگر نشان می دهد که بازار خودرو همچنان در رکود است. با وجود اینکه پارکینگ نسبت به هفته قبل شلوغ تر است، اما در انتها ترافیک زیادی وجود ندارد. اکنون خودروسازان دیگر نه با خودروهای صفر می توانند پاسخگوی نیاز بازار باشند و نه خودروهای دست دوم بخرند. سرنوشت واردات خودرو همچنان نامشخص است.

دلالان خودرو اگرچه در تلاش برای بازگرداندن رونق به بازار خودرو در جامعه هستند اما به تداوم رکود اذعان دارند و می گویند تقریبا خرید و فروش وجود ندارد. یکی از آنها گفت: ماشین هایی که خریدیم در دستمان منفجر شد.

البته این اتفاق جدیدی نیست و از سال گذشته شاهد آن بوده ایم. حتی تابستان که اوج فروش خودرو است به بازار نرسیده است.

اکنون سایر بازارها نیز سیگنال های مثبتی به بازار خودرو ارسال نمی کنند. بازار ارز حدود سه هفته پیش ورق را ورق زد و با افزایش ناگهانی نرخ دلار شوک جدیدی به بازار خودرو وارد کرد. با افزایش قیمت دلار، قیمت خودرو دوباره افزایش یافت تا جای خود را به رکود خودرو به رکود کاهش تورم بدهد.

فعالان بازار خودرو می گویند اگرچه قیمت خودرو در هفته های اخیر افزایش یافته است، اما سطح معاملات همچنان پایین است و اگر معامله ای انجام می شود، در بازار خودرو داخلی است نه خارجی.

فروشنده ماشین لاتاری

دیروز اکثر خودروهای بازار در داخل کشور تولید شدند. به نظر می رسد رکود در بازار خودروهای خارجی سنگین است. فقط چند ماشین چینی بود که فروشندگان رغبت چندانی به فروش آنها نشان نمی دادند.

به نظر می رسد صاحبان خودروهای وارداتی بیش از هر گروه دیگری منتظر تصمیم گیری درباره سرنوشت از سرگیری واردات خودرو به کشور هستند. خودروهای داخلی گرانتر دیده نشد.

در این میان خودروهای پراید، تیبا، پژو کیف پول، پژو 206 و پژو 405 بیش از سایر محصولات برای فروش به پارکینگ چیتگر آورده شدند و اکثر خریداران حاضر در پارکینگ نیز تمایل به خرید این خودروها داشتند.

به نظر می رسد 206 و پارس که فاصله قیمتی بیشتری نسبت به سایر محصولات نسبت به قیمت کارخانه دارند، از جذابیت بیشتری برای فروشندگان برخوردار باشند. خودروهایی که از قرعه کشی خودروسازان به عنوان بخشی از خودروهای عرضه شده بیرون می آیند. اگرچه قرار بود این خودروها به بن بست دلالان تبدیل شوند اما به نظر می رسد به وسیله ای جدید و سودآور برای دلالان تبدیل شده اند.

تراکنش های آنلاین را به پارکینگ منتقل کنید

مسئولان حاضر در پارکینگ چیتگر می گویند که حجم معاملات خودرو نسبت به دو هفته گذشته افزایش نسبی داشته است.

آنها به تجارت نیوز جزئیاتی از این فروش ندادند و تنها گفتند که برخی خودروهای داخلی از اوایل پاییز به روند تجاری بازگشته اند. احتمالا فروشندگان این دسته از خودروها از افزایش قیمت خودرو ناامید شده اند. به نظر می رسد منظور آنها این است که اتومبیل ها بیشتر از سایر محصولات در پارکینگ قابل مشاهده هستند.

اما دلیل این افزایش معاملات از دید افراد حاضر در پارکینگ متفاوت است. این افراد اعلام کردند که قطعی اینترنت در دو هفته اخیر باعث اختلال در کسب و کار کانال ها و سایت هایی شده است که معاملات به صورت آنلاین انجام می شود و به همین دلیل معامله گران به پارکینگ ها و نمایشگاه ها نقل مکان کردند.

بیشتر بخوانید:

220 256

دکمه بازگشت به بالا