جامعه و خانواده

کمبود و گرانی تجهیزات نمونه‌گیری از پاشنه پا نوزادان / لزوم پوشش بیمه‌ای این خدمات

کمبود و گرانی تجهیزات نمونه‌گیری از پاشنه پا نوزادان / لزوم پوشش بیمه‌ای این خدمات

رئیس بخش غدد و متابولیک دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به کمبود و گرانی تجهیزات نمونه‌برداری پاشنه نوزاد، گفت: غربالگری پاشنه‌های نوزاد (غربالگری کم‌کاری تیروئید نوزادان) روی کاغذ صافی انجام می‌شود. . هنوز تحت پوشش قرار نگرفته است، اما بیمه شروع به هماهنگی برای پوشش کرده است.

دکتر شاهین یاراحمدی در گفت وگو با دنیای 77وی با اشاره به اینکه وراثت در 5 تا 10 درصد بیماری های تیروئید نقش دارد، گفت: بیماری تیروئید شایع ترین بیماری در انسان است و حدود 200 میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری تیروئید مبتلا هستند. این بیماری ها در گروه های سنی مختلف کشور به ویژه در بین کودکان، زنان باردار و سالمندان شایع است. به همین دلیل از حدود 17 سال پیش وزارت بهداشت غربالگری کودکان (نمونه برداری از پاشنه پا روی کاغذ صافی مخصوص در سن 3 تا 5 روزگی) را آغاز کرد و تاکنون بیش از 58 هزار کودک بیمار شناسایی شده اند. و درمان و پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی و ناتوانی در بین آنها.

وی همچنین گفت: آزمایش تیروئید یکی از آزمایشات ضروری برای زنان باردار است و در صورت وجود اختلال درمان انجام می شود و علاوه بر آن در دوران بارداری قرص اسید فولیک یددار یا مولتی ویتامین یددار مصرف می شود.

پوشش 99 درصدی غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان در کشور

وی با اشاره به ادغام خدمات تشخیصی و درمانی مرتبط با تیروئید در سامانه شبکه گفت: برنامه ملی غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان یکی از موفق ترین برنامه های تلفیقی در نظام سلامت کشور است که در سامانه شبکه اجرا شده است. و 99.5 درصد پوشش دارد. این سرویس پیشگیرانه به تمامی کودکان ایرانی و غیر ایرانی ارائه می شود. همچنین برنامه تجویز مولتی ویتامین یدوفولیک و یددار برای زنان باردار در سامانه شبکه در حال اجراست. همچنین آزمایشات تیروئید تحت پوشش شرکت های بیمه از جمله بیمه روستایی قرار می گیرد. علاوه بر این، تست های تشخیصی پاراکلینیکی مانند سونوگرافی و اسکن تیروئید نیز تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.

جزئیات غربالگری بیماری متابولیک نوزادان در ایران

طراح و مدیر برنامه ملی غربالگری نوزادان در برنامه غربالگری بیماری های متابولیک نوزادان گفت: غربالگری بیماری های متابولیک نوزادان از سال 1395 آغاز شد و هم اکنون در چند شهر کشور (شامل 17 حوزه دانشگاهی) اجرا می شود. 63 دانشگاه علوم کشور) و در صورت تمایل والدین تست غربالگری انجام می شود. در صورت پرداخت هزینه آزمایش، کودکان ملی نیز می توانند غربالگری و پیگیری شوند.

بیشتر بخوانید:

وی ادامه داد: برنامه ملی غربالگری نوزادان کم کاری تیروئید، PKU و فوویسم با استفاده از نمونه برداری از پاشنه پا بر روی کاغذ صافی مخصوص انجام می شود و پوشش برنامه 99.5 درصد جمعیت نوزادان کشور است.

کمبود تجهیزات و هزینه بالا برای نمونه برداری از پاشنه در کودکان

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر در اجرای برنامه ملی غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان با کمبود و گرانی تجهیزات نمونه برداری پاشنه پا (کاغذ صافی مخصوص و لانست های ایمن برای خون گیری از مچ پای نوزاد. کیت های آزمایشگاهی مرتبط) مواجه هستیم.

الزامات پوشش بیمه ای غربالگری پاشنه پا نوزاد

وی با اشاره به اینکه داروهای بیماری تیروئید در داخل کشور تولید می شود، گفت: خوشبختانه با کمبود این داروها مواجه نیستیم. همچنین خدمات دارویی و آزمایشگاهی و تصویربرداری تیروئید تحت پوشش شرکت های بیمه می باشد. اما غربالگری پاشنه پا در کاغذ صافی هنوز پوشش داده نشده است، اما اقداماتی برای پوشاندن آن انجام شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا