عمومی

چه کسانی به تحریف قرآن باور داشتند؟

چه کسانی به تحریف قرآن باور داشتند؟

با این توصیف، برخی از محققین سنت شیعه غربی تأکید می کنند که این عقیده ستونی از تشیع عرفانی قدیم بوده است. برخی از این محققین ارجمند در نوشته‌های اخیر خود تصریح کرده‌اند که اعتقاد به عرفان قرآنی و دفاع از تفاسیر درونی در برابر تفاسیر بیرونی از قرآن ناشی از این است که مصحف عثمانی مفسده و مخدوش بوده است. نام اهل بیت پیامبر و به ویژه نام امیرالمومنین (ع) از قرآن حذف شد و امکان نداشت زیرا فهم صحیح و معصوم از قرآن مخدوش شده بود. بنابراین شیعیان به این اندیشه روی آوردند. تفسیر قرآن برای شناخت دین با «علم رجال» قرآن که همان علم مردان است. این مزخرفات با شواهد تاریخی سازگار نیست. پیشینه اعتقاد به عرفان قرآنی بیش از اعتقاد به تحریف قرآن در میان شیعیان است. نگاهی به کتب ملل و نهال مؤید این گفته خواهد بود.

در اینجا سخنی از ابوبکر بغلانی در انتصار نقل می کنم که به درستی تأکید می کند که شیعیان اولیه، برخلاف تعداد محدودی از معاصران بغلانی، اصلاً به تحریف قرآن اعتقاد نداشتند. بیانات وی به شرح زیر است:

اگر بگویند: شیعیان روایت کرده اند و برخی از آنان بر مصداق علی علیه السلام دلیل دارند که علی الکم را تکذیب کرده و با آنها مخالفت کرده است و علم آنها به قرآن است. ناقص و کپی نشده است، گفتن به آنها این است که: این اهانت به امت من و چیزی است که امت من برای غلات من و اهل شریعت است، وگرنه وصف یکی از من چیست؟ اجداد شیعه در این امر اتفاق نظر دارند، اما روایت این است که در داخل جماعت و منبع آن مورد اتفاق و قبول است و منبع علم علما است و علی داناترین شیعیان و اعلم ترین آنهاست. تا به امروز آگاه …

گواهی حبوبات بسیار مهم است. احادیث و متون کهن مذهب شیعه در زمان او در کتابخانه بغداد موجود بود، چنین تحریفات حدیثی قرآن را می‌توان در اخلاق و نوشته‌های شیعیان پیشرفته یافت.

6565

دکمه بازگشت به بالا