استانی

پیش‌بینی خسارت ۴۰ تا ۵۰ درصدی به باغات انگور کاشمر

پیش‌بینی خسارت ۴۰ تا ۵۰ درصدی به باغات انگور کاشمر

دنیای 77 / خراسان رجوی مدیر جهاد کشاورزی کاشمر می گوید: خشکسالی و فشار آب ، گرمای شدید ، بارندگی شدید و … خسارت زیادی به تاکستان ها وارد کرده است و 40 تا 50 درصد از این محصول را از دست داده ایم.

محمد شوزایی در گفت وگو با دنیای 77 ، اظهار کرد: خشکسالی محصول انگور را نیز تحت تأثیر قرار داده است. اولین بارندگی های فصل بسیار کم بود ، علاوه بر این بارندگی هایی که در ماه مه و پس از آن بارندگی تقریباً بد بود و محصول به دلیل برخی از بیماریها و آفات. “ادامه روند قطع برق و فشار آب بود که ما با آن روبرو بودیم و همه این عوامل بر عملکرد منطقه تحت کشت تأثیر داشتند.

وی ادامه داد: گرمای شدید و نوسانات شدید دما آن را بیش از پیش کرد و سرانجام هفته گذشته ، باد شدید و گرد و غبار که باعث ایجاد آن شد عملاً برگ ها را ریخت و قبل از برداشت با توجه به همه آسیب ها آمد. و با توجه به هیجانی که با آن روبرو بودیم ، پیش بینی کرده بودیم که این عوامل 40 درصد خسارت به محصول وارد کرده اند و البته خوش بینانه است ، در غیر این صورت کارشناسان ما حتی 50 درصد خسارت را محاسبه خواهند کرد.

شوزایی گفت: ما این خسارت را در هر مرحله به استان گزارش کرده ایم و همچنین در فرمانداری به عنوان افسر مدیریت بحران اعلام می شود تا هم از نظر مزایا و هم کمک های بدون دستمزد به کشاورزان کمک کند.

تأثیر بیشتر فشار آب و فشار دما بر عملکرد انگور

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر افزود: به هر حال وضعیت خشکسالی کنونی منطقه برای همه محصولات م effectiveثر است و انگور را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد. شاید ما در شهرهای مجاور مانند پسته تأثیر کمتری روی محصولات دیده ایم. اثرات بیشتر و بیشتر شده است. واقعی تر ، و ما نیز در مورد این مسائل تأمل کرده ایم.

شوزایی در مورد جبران خسارت کشاورزان افزود: در یکی دو دهه گذشته ، صندوق جبران خسارت ما مورد بحث قرار گرفته و مستقیماً از همان محل ارائه شده است ، اما هرچه جلوتر می رویم ، کمک صندوق بر بیمه متمرکز است و دولت می خواهد به یارانه صندوق بیمه. او توانست ارزان ترین محصولات کشاورزی را در برابر بلایای طبیعی و مشکلات بیمه کند ، بنابراین مکان و مکان اصلی برای پاسخگویی به خسارت بیمه است ، اما در برخی موارد خسارات بسیار گسترده و آشکار است ، مانند سیل سال گذشته خوزستان به غرب کشور آمد و ما در منطقه بودیم ، دولت به طور مستقیم کمک کرد ، اما بیشتر تمرکز دولت بر صندوق های بیمه بود.

کشمیر یکی از شهرهای برتر از نظر بیمه در یکی دو سال گذشته بوده است

وی گفت: “ما در تلاش هستیم تا از دولت در این زمینه کمک بگیریم و امیدواریم به آن برسیم. ما از طریق نمایندگان محترم ، فرمانداران و دستگاه های استانی پیگیری می کنیم ، اما تا کنون به نتیجه ای نرسیده ایم تا کشاورز بتواند کار خود را از طریق صندوق بیمه ادامه دهد.

وی همچنین در مورد مشکلاتی که کشاورزان با بیمه داشتند گفت: “از طریق جلسات منظم و هماهنگی با سیستم اتحادیه های کارگری و دستگاه های مسئول ، کشمیر تقریباً در مورد بیمه ، یکی از شهرهای مهم در یکی دو سال گذشته است.” اما از سوی دیگر ، باید توجه داشت که هزینه ای که کشاورز می پردازد بسیار ناچیز است.

وی تأکید کرد: امسال همه چیز اصلاح شد ؛ سهم کشاورز هم افزایش یافته است و هم از طرف دیگر جبران خسارت به مبلغ واقع بینانه تری تبدیل شده و میزان آن بسیار بیشتر شده است.

از فولیکول های مو بهره مند شوید

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر در مورد استفاده و فروش برگ انگور نیز گفت: برگ موها وقتی نازک می شوند تقریباً همزمان بریده می شوند و بیشتر در انواع ترشی و شکل های غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. اما پس از مدتی ، یعنی در اواخر ماه ژوئن ، فولیکول های مو خراب می شوند و دیگر نمی توان از آنها استفاده کرد.

شجاعی یادآور شد: امسال نیز مانند سال های گذشته برای درآمد کشاورز وارد استفاده از پارچه های مو شده ایم و البته در این مورد از تار مو بسیار خوب استفاده شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا