جامعه و خانواده

وضعیت «وبا» در ایران / افزایش بیماری در برخی کشورهای همجوار

وضعیت «وبا» در ایران / افزایش بیماری در برخی کشورهای همجوار

رئیس اداره بیماری های واگیر آب و غذا وزارت بهداشت با بیان اینکه کاهش دسترسی به آب آشامیدنی سالم خطر شیوع وبا در منطقه را به همراه دارد، گفت: … می بینم.

دکتر مریم مسعودی فر در گفت و گو با دنیای 77وی گفت: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، وبا همچنان تهدیدی برای چندین کشور در جهان است و در منطقه ما یک اپیدمی است. سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که 47 کشور در جهان محلی هستند. به همین دلیل، هدف کاهش این تعداد تا سال 2030 و کاهش خطر مرگ ناشی از وبا است.

وی افزود: چند کشور وجود دارند که وبا در آنها محلی است و به همین دلیل سالانه چندین مورد به آن مبتلا می شویم. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، از اواخر سال 2021 و آغاز سال 2022، شاهد افزایش موارد ابتلا به وبا در چندین کشور همسایه بوده ایم.

عوامل موثر بر شیوع وبا

وی با اشاره به اینکه بیماری وبا ارتباط قوی با محیط زندگی انسان دارد، تصریح کرد: دسترسی ایمن به آب بهداشتی سالم، جمع آوری و دفع فاضلاب، بهداشت فردی و … از عوامل موثر در پیشگیری از شیوع وبا است. اگر علل به درستی رعایت نشود، می توانیم شاهد گسترش بیماری باشیم. از سوی دیگر وارد سال های کم بارندگی و خشکسالی در منطقه شده ایم و از سوی دیگر با جابجایی جمعیت، دسترسی به آب بهداشتی سالم تحت تاثیر قرار گرفته است که ممکن است دلیلی برای تکرار شود. بیماری ها

وضعیت بیماران در ایران

وی در خصوص تعداد مبتلایان به وبا در ایران گفت: در سال های 99 و 1400 هر سال یک مورد وبا داشتیم. در واقع وبا در ایران کنترل شده و جای نگرانی نیست. در سال جاری تاکنون کمتر از 10 مورد مشکوک به وبا را گزارش کرده ایم. در واقع، پس از افزایش موارد وبا در بین زائرانی که در سال 2017 به عراق سفر می‌کردند، تعداد موارد حتی قبل از شیوع کرونا کمتر از 10 مورد بود.

وی ادامه داد: روش آزمایش وبا در کشور به این صورت است که کسانی که علائم اسهال آبکی حاد را گزارش کرده و مشکوک به وبا هستند، آزمایشات آنها در آزمایشگاهی که برای این منظور در شهرستان تعریف شده است انجام می شود و در صورت مثبت بودن عنوان، مجددا مراجعه کنند. به آزمایشگاه دانشگاه برای تایید آن. در نهایت، تایید نهایی برای تایید ابتلای مظنون به وبا به آزمایشگاه مرجع داده می شود. موارد مشکوک تاکنون در آزمایشگاه های منطقه تایید شده است.

مسعودی فر ادامه داد: تمامی این متهمان سابقه سفر به کشورهای همسایه داشتند. بیماری وبا در کشورهای منطقه شیوع دارد، بنابراین سیاست این است که وسایل نقلیه برون مرزی ایمن تر شود تا سلامت مسافران و زائران حفظ شود.

هشدار در مورد شیوع وبا در فصل گرما

وی با تاکید بر اینکه میزان ابتلا به وبا در فصل تابستان بیشتر از سایر فصول سال است، گفت: خطر ابتلا به وبا در تمام فصول سال وجود دارد اما منطقی است. بیشترین میزان ابتلا به وبا در کشور ما حدود اردیبهشت تا اوایل آبان است.

وی ادامه داد: ما دو نگرانی اصلی در مورد وبا داریم، اول اینکه این بیماری به شدت مسری است و دوم اینکه اگر به موقع درمان نشود می تواند با بیش از 50 درصد مرگ و میر همراه باشد، اگر فردی با علائم مشکوک بلافاصله به مرکز بهداشت مراجعه کند. برای شروع درمان مناسب، خطر تا حد زیادی کاهش می یابد و حتی مرگ ناشی از وبا را می توان تا یک درصد کاهش داد.

وی تاکید کرد: مهم ترین نکته استفاده از آب شرب سالم در هر سفر و وسیله نقلیه و عدم استفاده از آب روان برای شرب است. نکته مهم دیگر رعایت بهداشت دست ها و شستن آنهاست. در واقع قبل و بعد از دستشویی و قبل از آشپزی و غذا خوردن باید دست هایمان را بشوییم. همچنین باید مراقب بود که میوه ها و سبزیجات به درستی شسته و ضدعفونی شوند.

مسیر عفونت وبا

وی درباره دوره کمون بیماری پس از ورود باکتری به بدن گفت: دوره کمون از 12 ساعت تا 5 روز متغیر است. میانگین طول مدت بیماری دو تا سه روز است. میکروارگانیسم های وبا پس از خوردن غذای آلوده از طریق دهان وارد بدن شده و از طریق مدفوع دفع می شوند. بنابراین، بیمار حتی پس از یک هفته تا 10 روز از بیماری می تواند میکروارگانیسم ها را در مدفوع دفع کند. توجه به این نکته ضروری است که در 80 درصد موارد، افراد مبتلا به وبا یا فاقد علائم بالینی یا علائم خفیف هستند، اما حتی افراد بدون علامت نیز میکروارگانیسم هایی را منتشر می کنند که بر دفع سالم فاضلاب تاکید می کند.

مسعودی فر گفت: روش اصلی ابتلا به وبا با استفاده از مواد غذایی آلوده به آب یا میکروب است و راه عادی عفونت به این صورت است که اگر فرد بیمار پس از اجابت مزاج بدون شستن دست به سطح آن برخورد کند، دیگران را نیز مبتلا می کند.

تاکید بر لزوم آب درمانی خوراکی پس از وبا

وی افزود: اگر مردم به موقع برای درمان مراجعه کنند، میزان مرگ و میر ناشی از وبا کمتر از یک درصد خواهد بود. عارضه اصلی وبا برای انسان کم آبی بدن در اثر وبا است. مهم ترین نکته این است که اگر فردی دچار اسهال و استفراغ می شود حتما باید جایگزین آب و الکترولیت کند و به مرکز درمانی مراجعه کند. برخی از افراد، مانند زنان باردار، از سوء تغذیه رنج می برند و بیماران زمینه ای در معرض خطر بیشتری برای نشان دادن علائم بیماری هستند که برای این منظور باید بلافاصله درمان مایعات خوراکی با محلول ORS آغاز شود. هر بسته پودر باید در یک لیتر آب حل شود تا مایع از دست رفته بدن جایگزین شود. اگر فردی به دلیل استفراغ یا کم آبی بدن نسبت به مایع درمانی خوراکی دچار عدم تحمل شود که منجر به ضعف و بی حالی می شود، باید برای شروع مایع درمانی وریدی با پزشک مشورت کند.

آنتی بیوتیک درمانی بی رویه؛ ممنوع

وی تاکید کرد: مهمترین توصیه برای هر بیماری عدم مصرف بی رویه آنتی بیوتیک است. برای وبا توصیه می شود توسط پزشک معاینه شود و در صورت شدید بودن بیماری، با نظر پزشک آنتی بیوتیک همراه با مایع درمانی مصرف شود.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا